Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Fick min efterlängtade ipod i julklapp! En svart ipod nano med 8 gb. Trodde jag... I iTunes under information står det klart och tydligt att min ipod har 7,45 gb. Varför annonserar man med 8 när det är 7,45?! Eller är det min ipod som det är fel på? Är knappast någon expert så jag behöver lite hjälp.. Ska jag bara strunta i det eller kontakta affären/kundtjänst?
apple (+ alla andra som gör minnen/hårddiskar) räknar att 1 gigabyte som 1000 megabyte, 1 megabyte som 1000 kilobyte och 1 kilobyte som 1000 byte. Alltså 1 gigabyte räknar dem som 1000000000 byte.
fasst ignetligen är det 1 gigabyte som 1024 megabyte, 1 megabyte som 1024 kilobyte osv. Alltså räknar man allmäst 1 gigabyte som 1073741824 byte.
Alltså säger hårddisktillverkaren att minnet är 8 gb, dvs 8000000000 byte, fasst det igentligen inte är det
Hm.. Eh, ja Du är inte den första som skriver om att det "fattas utrymme på min ipod, ska jag ringa supporoten? :O:O". Men nej, du ska inte ringa någon support. En 8GiB iPod nano innehåller "bara" 7,45GiB. Anledningen är att tillverkarna och de som säljer hårddiskar/minnen räknar olika (eller hur det nu var). Så det "fattas" alltid någon procent. Sök här på forumet om du vill veta mer, har för mig att det blev en ganska djup diskussion om det där för några månader sedan.
tjenare, samma på min ipod 4gb har bara 3,45gb, men det är ju som ni säger att dom räknar lite skummare, och sedan tar ju operativ systemet lite plats oxå, spel å allt annat sånt tjaffs tar ju plats det med, men jag funderar faktist på att återställa påden eller liknande och se om den får mera minne men nu ahr jag precis tankat upp den med musik också orkar jag inte wajna om minne längre, e bara att acceptera=) GOTT NYTT ÅR:)
Ok jag fattar hur ni menar men det är ju lite missvisande när man lärt sig att 1 GB är 1024 MB.. Annars så är det väl inte så många som bryr sig så hårt om det fattas lite minne på prylen de har köpt..
det är ju lite missvisande när man lärt sig att 1 GB är 1024 MB.
Ja just det, det gäller fortfarande. Du börjar i "fel ände" när du räknar bara. Börja med 30000000000 byte istället, och dela med 1024 tre gånger så ser du vart du hamnar.
Tydligen inte.
Ja just det, det gäller fortfarande. Du börjar i "fel ände" när du räknar bara. Börja med 30000000000 byte istället, och dela med 1024 tre gånger så ser du vart du hamnar.
Jahaa! Nu fattar jag (hoppas jag).. Gör man så blir det ju 27,94 GB kvar (som det är i det här fallet).. O om Apple m fl räknade 1 GB som 1024 MB, skulle deras 30 GB egentligen bli 30,72 GB. Hoppas någon fattar hur jag menar.. :rolleyes:
Jahaa! Nu fattar jag (hoppas jag).. Gör man så blir det ju 27,94 GB kvar (som det är i det här fallet).. O om Apple m fl räknade 1 GB som 1024 MB, skulle deras 30 GB egentligen bli 30,72 GB. Hoppas någon fattar hur jag menar.. :rolleyes:
Nu trillade poletten ner
Men med ditt exempel skulle disken rymma 32212254720 bytes. Hur man än räknar blir det en differens på ca. 7%.
På den tiden diskarna räknades i Mb (min första externa hårddisk var på 4 Mb, ack ja...) uppgick samma "fel" till ca. 5% (alltså 1.024^2)
Nu trillade poletten ner
Men med ditt exempel skulle disken rymma 32212254720 bytes. Hur man än räknar blir det en differens på ca. 7%.
På den tiden diskarna räknades i Mb (min första externa hårddisk var på 4 Mb, ack ja...) uppgick samma "fel" till ca. 5% (alltså 1.024^2)
Ok då behöver man ju bara gångra me 0,93.. 4 MB? Oj det rymmer ju ingenting!
Detta borde läggas in i någon FAQ, jag själv har svarat i minst två sånna trådar under detta året och då har jag inte svarat i alla om detta ämne. Lite tjatigt när samma frågor kommer upp om och om igen. Första Andra