Jag tror inte att de privata bolagen är särskilt svårövertalade i fråga om att implementera repressionsmekanismer i sin programvara: Det ligger inte minst i deras intresse att myndigheterna kan avända sig av bakdörrarna för att stoppa, eller åtminstone begränsa, inkräktande på deras intellektuella egendom (stoppa piratkopiering, etc).
Men hela diskussionen är tyvärr ganska konspirativ och egentligen ointressant. Det finns betydligt värre aspekter av det amerikanska samhället. Som jag skrev i mitt föregående inlägg:
Är inte USA en polisstat? Lägger de inte orimligt stor del av BNP på repression? Bombar de inte fram nya marknader för amerikanska företag?
Sedan skulle man också kunna tillägga: Agerar de inte i strid med folkrätten? Är de inte världens största bidragsgivare till flertalet korrupta och antidemokratiska apartheidstater? Och är det inte konstigt hur de tenderar att nyligen ha varit de största finansiärerna till just de grupperingar som de idag utmålar som hoten mot "demokratin"? Och att de struntat fullständigt i vilka brott dessa grupper begått, så länge de i övrigt agerat i överensstämmelse med usa-administrationens intressen?
Summa sumarum: Jag blir irriterad på individer som drar kritik mot usa upp i näsan. För det första är det inte det amerikanska folket som bär skulden för den amerikanska överklassens övergrepp, och därför har de ingen anledning att försvara övergreppen.
För det andra är det perverst att försvara dessa övergrepp.
Ledsen om jag överreagerar, tyvärr så har jag varit på lite väl dåligt humör på sistonde.
Ursäkta! Var inte meningen att skapa debatt.
/Viktor