Mycket jobb och tålamod, kan ta lång tid innan optimering slår igenom (innan du märker om det du gör funkar, speciellt första vändan, innan du får fart på sökmotorerna. Kan ta månader, förbered kunden på detta.) Men i a f:
• Det är en bra idé att välfylld, bra semantisk markup = att se till att alt-attribut är ifyllda, använda title-attribut, använda H-taggar för rubriker och p-taggar för paragrafer.
• Inte ha en massa skitkod (som font-taggar och sånt) utan köra ren och fin css, hålla sig till standard xhtml/html, länka in all javascript och css - målet = mindre mängd kod i förhållande till innehållstext.
• Använda sig av sitemap, se till att alla länkar funkar - inte använda javascript-länkar utan se till att alltid ha a-länkar, om inte annat som fallback för bl a just sökmotorer.
• Brukar funka så att mer relevant innehåll långt upp i källkoden ger mer relevanta sökmotorresultat.
• Se till att förstasidan har mycket relevant och informativ text samt att alla sidor i sajten finns länkade därifrån (och helst också genomgående på detta vis genom sajten.) Sajter med förstasidor som inte innehåller relevant innehåll eller på tok för lite sådant brukar bli duktigt straffade av sökmotorerna.
• Använd googles webmaster tools och specifikt googles sitemap (kommer du åt via gmail/google-konto).
• Jobba inte bara mot google utan mot många sökmotorer, gärna geografist relevanta sådana - om marknaden är i sverige, glöm inte att jobba mot svenska sökisar. MSN, Yahoo, m fl ska du inte glömma. Se också till att posta info om sajten på dmoz.org - spelar roll därför att google m fl tittar även där och de resultaten anses värdefulla.
• Relevanta sökord bör finnas i texten, rubriker, metabeskrivning, metasökord, page title och länkar. Färre antal sökord = större dignitet per sökord. Skriv inte för lång sidtitel, inte för många metasökord och inte för lång beskrivning och rubriker. Se till att sajtens sidor har relevanta namn, som t ex produkter.html eller svenska_lampor.html
• Sist men viktigast - antalet inkommande länkar (hur många som länkar till dig och hur stora de sajterna i sin tur är) har oftast större betydelse än ovanstående.