Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS3 RAW och JPG

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-09 11:42

Camera Raw CS3 och JPG

Nya CS3 och Camera Raw har många förbättringar i sitt rawprogram jämfört med tidigare versioner.
En kul grej är att man kan importera jpg bilder och påverka dom " lite som om de vore en rawfil"

Man kan "förskuta" färgbalansen i hela bilden med temperaturreglaget, påverka exponeringen med exponeringsreglaget , kort sagt påverka jpg bilden i viss mån som om det vore en rawfil.
Efter ett tags provande så finner jag att det går lättare och framförallt snabbare att fixa till gamla jpg bilder i camera raw än i Photoshop där det blir omständigare och flera justeringar begövs göras i bla färgbalans och nyans/mättrnad, dvs rätta till bilder som ligger lite snett vad det gäller färgåtergivning, exponering. Precis som med skugga / högdager, kurvverktyget, i Photoshop kan man justera /påverka bilden i en positivt redan i camera raw med exv temperature, exposure,tint, recovery,fill light, blacks, brightness. contrast, vibrance, saturation mm. Man kan även be Camera raw om en autovitbalans dvs camera raw estimerar vitbalansen/färgtemperaturen i bilden och denna kan sedan jämföras med kamerans egen vitbalans.
Har du Photoshop CS 3 gå in i preferences och kryssa i att jpg bilden skall öppnas med Camera Raw och testa själv funktionerna. Du kommer bli förvånad hur enkelt du kan justera /förbättra gamla jpg bilder till det bättre i camera raw.
Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 13:26

Bra tips! Den möjligheten hade jag missat. Jag ska testa så fort jag får tillfälle!

En sak jag saknar är auto-kryssrutan till varje reglage. Nu är det ju lixom en för alla.

• Medlem
  • 2007-01-09 17:10

Men gud, det låter ju sagolikt. Ska bli hemskt spännande att testa när det blir dags. Framför allt för mig, obildbare amatör, som inte begriper hur jag ska bete mig med Kurv-verktyget (har alltid känts så överstyrt) och sånt. Ah Adobe, my savior.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-09 23:15

För den "late" är camera raw i cs3 en guldgruva vad det gäller att fixa till jpg bilder snabbt och lätt.
Dels så är kontrastverktyget icke linjärt (är även så i camera raw och cs2) vilket betyder att kontrasten kan ökas i bilden utan att högdager eller lågdager förskuts utanför histogrammets ändstaplar dvs beckar igen i skuggor eller högdagern blir för ljus och därmed utan teckning,största förändringen sker därmed i bildens mellantoner vilket är mycket begåvat. Även jpg bilder kan "räddas" något med camera Raw, precis som med skugga / högdagerverktyget i Photoshop kan överexponerade bilder justeras med bättre teckning i de ljusa eller mörka delarna av bilden.
CS3 kommer bli mycket bra, själv önskar jag mig en version som är något avskalad från en hel del filtereffekter och annat som "den stora kreatören" kan ha nytta av men som 99% av oss som fotograferar aldrig använder.
Ett något mer basalt Photoshop för orningsställande av bilder.
Mikael

Som jag skrivit om tidigare finns några bra filmer med tutorials hos National Association of Photoshop Professionals som behandlar just detta.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-10 23:37

Vill man slippa en bräkig amerikan så rek jag Mattias istället och hans filmer om CS3 som blir allt fler.
http://www.moderskeppet.se/photoshop/cs3_intro.php

Mikael

1
Bevaka tråden