Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklast sätt? Hemmavideo på DV till extern HD (divx?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis köpt en extern HD som jag tänkt lägga alla mina hemmavideofilmer på, i lämpligt format. Tänkte höra om nån annan gjort nåt liknande och kan tipsa om hur jag bäst går tillväga.

Hårddisken har inbyggt videokort och scartkontakt så den går att koppla direkt till TVn för uppspelning av filmerna på den. http://www.argosy.com.tw/product-detial.php?prod_id=80
Den klarar att spela upp följande format: DVD, DivX/Xvid, Mpeg1 and Mpeg2 movie.

1) Vilket format är bäst att koda filmerna i? DivX eller Xvid, eller blir det för dålig kvalitet?

2) Vilka program ska jag använda? iMovie för att importera filmerna? Toast för att koda till divx? Jag har inte tänkt att editera filmerna, men det kunde vara trevligt om det gick att hoppa mellan scenerna så att varje band inte blir ett enda långt klipp.

Tacksam för tips!

/Mats

Filmer kodade med Xvid kan spelas upp av en DivX dekoder. DivX/Xvid/MPEG-4 kan bli väldigt bra resultat. MPEG-2 används på DVD. Se till att välja tillräcklig upplösning och bitrate för ditt ändamål.

ok, tack för svar Hummel. Då ska jag alltås välja att koda flmerna med Xvid. Nåt tips på vad som är "tillräcklig upplösning och bitrate" för egenfilmad video på DV-band? Jag har en bra kamera (pana NV-GS400) så det är bra bildkvalitet på filmerna.

Och vilka program är lämpliga för import och kodning? iMovie + Toast?

Har inga exakta siffror i huvudet. Men en film 608 x 336 i storlek och XviD med en datatakt runt 850 kbit/s ser väldigt bra ut. Räkna om det för DV så blir det väl ungefär dubbelt så många pixlar på DV. Testa med 1500 kbit/s vid din komprimering.
Du får labba dig fram lite eller kanske kolla på www.fcpug.se om du hittar mer info där.
Sedan beror det på vilken videoöveföring du har mellan ditt videokort och TV. Komposit, SVHS, komponent eller RGB? eller annat?

1
Bevaka tråden