Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer inför Leopard-event.

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det här med att dom kommer släppa så mycket nya prylar i år..finns det möjlighet att dom ger macbook pro ett ordentligt facelift/superprestandauppgradering och isåfall tror ni dom presenterar det inom de här 3 månaderna det pratas om ?
är det värt o vänta eller ligger en ny macbook design långt fram i tiden? (har inte superduper bråttom o byta så några månader e inget problem att vänta med inköp)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 22:12
Ursprungligen av aftermath:

det här med att dom kommer släppa så mycket nya prylar i år..finns det möjlighet att dom ger macbook pro ett ordentligt facelift/superprestandauppgradering och isåfall tror ni dom presenterar det inom de här 3 månaderna det pratas om ?
är det värt o vänta eller ligger en ny macbook design långt fram i tiden? (har inte superduper bråttom o byta så några månader e inget problem att vänta med inköp)

Det finns givetvis ingen utanför Apple som kan svara på den frågan.
MacBook Pro i den version som finns ute befinner sig mitt i produktcykeln och det finns inget som pekar på att det kommer en revision inom en snar framtid. Ser man över produktutbudet så är det sannolikt att både iMac, Mac Mini och Mac Pro får sig uppdateringar före MacBook Pro.
Behöver du en dator idag så köp. Om du inte är nöjd med formfaktorn eller annat så får du hålla dig till tåls. Apple kommer inte säga något förrän datorn är klar för försäljning.

Ursprungligen av vanilj:

Det finns givetvis ingen utanför Apple som kan svara på den frågan.
MacBook Pro i den version som finns ute befinner sig mitt i produktcykeln och det finns inget som pekar på att det kommer en revision inom en snar framtid. Ser man över produktutbudet så är det sannolikt att både iMac, Mac Mini och Mac Pro får sig uppdateringar före MacBook Pro.
Behöver du en dator idag så köp. Om du inte är nöjd med formfaktorn eller annat så får du hålla dig till tåls. Apple kommer inte säga något förrän datorn är klar för försäljning.

Självklart är det så men jag tänkte eftersom det spekuleras i att det kommer bli "mycket" nytt i år..
Vad gäller formfaktorn tycker jag den är komplett så det vore intressant hur apple kommer ta steget vidare med desigen och utformningen..men som vanligt är det inte kul o köpa nya grejjer när det släpps efterföljande inom samma kvartal eller dylikt därav frågorna

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-13 00:52

Något kommer i alla fall före den 2 feb. för då är det "Mac OS X Leopard Tech Talk" i Sthlm. Jag är inbjuden

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-13 03:02
Ursprungligen av mjg:

Något kommer i alla fall före den 2 feb. för då är det "Mac OS X Leopard Tech Talk" i Sthlm. Jag är inbjuden

Mac OS X Leopard Tech Talk i Stockholm

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-13 03:30

Vad jag tror kommer (för det finns redan)

Hej på er allesammans det var länge sedan.

Jag är som en del vet riktigt tekniktokig så jag tillhör de som tycker att allt går för långsamt i jämförelse mot hur det skulle gå så jag vill ge er en glimpt av framtiden genom å titta tillbaka på "X" ifrån Unix-världen som är grunden till osX (jag vet att det är FreeBSD som är huvuddelen och Mach3 eller något liknande som är kernel men men nu menar jag det grafiska).

http://video.google.com/videoplay?docid=-5311143802651896756&q=compiz

Så här ser ni lite vad man har kunnat göra i unix ett tag plus mycket mer. Denna är som ni kan läsa gjord på en laptop som har samma grafikkort som MacBook men den har om jag inte minns fel sämre cpu. Men men jag vet att vissa av er kommer att säga att det mesta i det där kan ni redan göra å ja det är nämligen Novell som skrev det där för ett par årsedan å jag hörde ryckten om att apple då var intresserad av en licens men det var på den tiden som inte jag var intresserad av Mac för jag förstod inte varför man ville ha ett system som man inte själv har installerat å ställt in alla confar för sitt tyckande .

Men men det där är bara en liten försmak sök gärna på vide.google.com efter ännu fler filmer om "Compiz". Jag har tyvärr inte själv haft tid att testat men jag har en kompis som kör med det. Det är även bra till andra saker som t.ex. när ett programm slutar svara så fejdar hela rutan i en grå nyans och när programmet svarar igen så får den tillbaka de normala färgerna. Det är rätt så smidigt när man håller på å testar vissa nya program som man inte alltid kan lita på. Även den bästa programeraren kan ju skriva fel i koden. En annan smidig sak som ni kan se i länken till google högst upp är ju även det där med att man kan dra ner delar av rutan å se det bakom utan att byta för vissa program som man ska skriva in koder å sådant i så får man inte switcha till andra program (Föreningsparbanken hade ett sådant för ett tagsen). Så då kan man helt enkelt dra ner hörnet å se vad som står i programmet bakom eller annars kan du göra hela programmet transparent så att du ser rakt igenom det hela. Så compiz är vad ni kommer få se mer av men då upplåst till mac genom Core-Animation eller något liknande.

Är det någon som tror att jag kan ha rätt?

En annan sak som jag tror kommer att hända är att Mac kommer att ÄNNU mer låsa in sig i ett hörn där allt ska fungera som de vill. Jag menar är det logist att jag som anser mig vara till hårdvara en "normal-datoranvändare" jag vill ha en vanlig låda som om någott händer t.ex. att Blizzard släpper som nu den 16 januari en updatering till WoW å då kanske jag skulle behöva ett lite bättre grafikkort å då vill jag gå till affären å köpa ett å sätta in själv å sen tuta å köra men då måste jag ge ca 22´000 sek för en MacPro som har så mycket mer än vad jag behöver. Jag skulle kunna nöja mig med en Core2Duo 2Ghz å en PCI-Express så jag skulle köra ett hyfsat geforce7800 kanske som det som sitter till iMac 24". Detta i en låda skulle inte kosta så mycket igentligen för detta kan man ju plocka ihop hos datorbutiken för ett bra pris men hos mac så är du låst till en "arbetstation" om du vill ha en dator som du själv har NÅGON som helst kontroll över. Å även i den är inte säkert att det finns drivar till allt. Trots att det är intel-kretsar (x86) i dem nu.

Kan någon vara så snäll att förklara det för mig?

Och så en grej till. Sry att det blev så långt

P.S. Ifall någon undrar varför jag säger Unix å inte linux så är det för att jag är gammal FreeBSD:are i grunden så jag vill inte gapa linux hela tiden för jag tycker personligen inte om linux för det finns ingen vettig struktur. Å denna komment kommer jag ju inte att bli grillad för D.S.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-05 20:24
Ursprungligen av mjg:

Något kommer i alla fall före den 2 feb. för då är det "Mac OS X Leopard Tech Talk" i Sthlm. Jag är inbjuden

Någon som var där? Kom det fram något som man inte redan visste om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 21:48
Ursprungligen av Spooky:

Någon som var där? Kom det fram något som man inte redan visste om?

Jag var där. Det kom fram en hel del intressanta detaljer i min mening, men jag kan (och får) inte berätta om vad.

Ursprungligen av vanilj:

Jag var där. Det kom fram en hel del intressanta detaljer i min mening, men jag kan (och får) inte berätta om vad.

Samma info måste ju finnas på Internet någonstans, du kan ju länka till sidor, så har ju inte du sagt nått.
hehe
O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 08:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Samma info måste ju finnas på Internet någonstans, du kan ju länka till sidor, så har ju inte du sagt nått.
hehe
O:-)

Söka får du göra själv...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-05 23:28
Ursprungligen av Spooky:

Någon som var där? Kom det fram något som man inte redan visste om?

Blev förhindrad. Hade jag varit där så hade jag berättat allt här om så önskats INGEN sätter munkavle på mig.

Intressant, såg även några andra klipp. Lite för flashigt ibland, men intressant. Man känner igen sig i ganska mkt, men fladdriga genomskinliga fönster har vi inte. Tror inte på att ha transparenta fönster hela tiden, i så fall endast på kommando.

Apple har nog plockat ut det sista som dom finner intressant till Leopard skulle jag tro!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 11:11

Compiz, Beryl, AIGLX o.s.v är ju intressanta demonstrationer av vad som går att åstadkomma i grafiska effekter i en fönsterhanterare. Frågan är dock hur stor nytta man har av att ett fönster beter sig som gelé eller att skrivborden fjädrar fram och tillbaka. Vi kommer säkert få se fler "effekter" i Leopard, men jag hoppas för allt i världen att vi slipper många av de onödiga trolleritrick som man kan se i en del av klippen på YouTube och Google Video.
Apple har ju en lång tradition med att introducera sådant som bara kommer användaren till faktisk nytta, så jag är egentligen inte så oroad.

Ska för övrigt också ner till Stockholm 2:a februari via ADC och förhopningsvis får vi en närmare titt på vad Leopard har att erbjuda då.

1. att visa upp iPhone och Leopard vid samma tillfälle vore taktiskt helt fel. Dom hade stulit uppmärksamhet från varandra.

2. iPhone - mkt diskussion om enbart touch-interface är användbart. Rätt implementerat kan det vara "revolution". Jag håller dock med folk som vill ha "fysisk" känsla av att man trycker på en knapp. Men - tänk bara vilken uppgraderingsmöjlighet man har i en iPhone.

3. iPone Nano - differentiering av plattformen måste ju ske. Detta är nog den första och det kommer säkert fler. Jag skulle kunna tänka mig en 2.5" iPhone.

4. Macintosh - mycket av det iPhone är kanske inte relevant - men det visar nog vart OSX och Mac'en är på väg och jag kan tänka mig att vi får se produktinnovationer även på "data-hårdvara" under 2007.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 13:18

Nya kissen är nog lång ifrån klar. Hoppas att Apple väntar med att släppa den tills den är superpolerad och stabil.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-13 21:14

Här är en gissning kring Leopard och Mac Pro:

One of the principle delays is that the Dual Clovertown will run best when supported by the Stoakley-Seaburg multi-core management chipset from Intel. And that isn't supposed to start shipping until this month at the soonest. I'm resigned to thinking we may have to wait until April 16th at NAB before all is revealed. Pundits at Macworld Expo said they are now thinking Leopard may ship just after that on Friday April 27 as that's the first Friday after NAB and we all know that, historically, new OS X's always ship on Fridays to maximize opening weekend sales

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 23:11
Ursprungligen av Johan S:

Nu när vi inte fick se nåt om Leoparden på MacWorld Expo så börjar man ju fundera över när denna ska släppas och om den får ett eget event. Jag saknade ju faktiskt lite Vista-bashing i gårdagens Keynote.

Juni WWDC 07 så kommer Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 23:16
Ursprungligen av Cypher:

Juni WWDC 07 så kommer Leopard.

Det skulle medföra att systemet blivit försenat. Våren 2007 är utlovat och vid presentationen häromdagen så antyddes att det kommer under årets första tre månader.

Ursprungligen av Johan S:

Nu när vi inte fick se nåt om Leoparden på MacWorld Expo så börjar man ju fundera över när denna ska släppas och om den får ett eget event. Jag saknade ju faktiskt lite Vista-bashing i gårdagens Keynote.

Man önskar nästan att Apple, i leopard, gjort något så revolutionerande att Steve kan slänga upp Vista och Leopard sida vid sida och säga:

"As you can see Microsoft is copying Tiger, while we are copying the future."

Det vore ju onekligen fint om Apple i och med releasen av 10.5 får Vista att se ut som "Yesterdays news".

Steve sa ju igår "Se you all soon", så vad tror ni? Hur snart får vi se Leopardens alla gyllene fläckar?

Vista kommer att sälja i en miljard exemplar oavsett om Leopard kan förvandla bly till guld. Bara att gilla läget.
Tror att Iphone kommer att floppa. Eller den kommer att floppa utanför kretsen macägare. Prismässigt kommer luren att ligga i topsegmentet. (iPhone pro?) Det behövs telefoner i större segment än så.
Men jag ska allvarligt överväga den om den lanseras i Sverige i höst när mitt abbonemang går ut (lite påpassligt).

Sen inlägget om Compiz (inte att förväxla med datorn Compis jag testade för 20 år sen); vad var användbart med detta? Lite tufft men det finns ingen fördel med att fönsret beter som som gelé när jag flyttar det. Eller att vika fönstret bakåt, går fortare att tabba mellan dem. Det som är användbart är redan implementerat eller verkar bli det med Leopard (flera skrivbord).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 12:35
Ursprungligen av Code Red:

Det som är användbart är redan implementerat.

Det var ungefär så man brukade säga när det var supermodernt att se mer än en textrad i taget

Citat:

Tror ni iPhones UI säger något om ett eventuellt nytt UI till Leopard?

Svar Ja. Jag tror att man kommer ta med sig "black gloss" blandat med blått in i Leopard. Som kommer ersätta Aqua.

Jag tror att om man tittar på senaste iTunes och de nya delarna av Apples hemsida så får man en bild av hur Leopard kommer se ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 21:41

Exempel på ny del på sidan?

Gå exempelvis in på AppleStore och klicka på någon av datormodellerna. Knapparna har samma platta och lite diskreta utseende som exempelvis skrollningslisterna i iTunes. Tabbarna på webbsidan har liknande utseende.

Jag tror och hoppas på följande.

- Aperture inspirerat utseende, möjligtvis drag av itunes 7 men inte enbart.

- Den nya Findern kommer även den att vara inspirerad av Aperture, alltså funktionsmässigt.

- Independent resolution med zoom funktion ála iphone. (på bärbara)

- Eventuellt kommer dom att revolutionera med att ha voice recognition och Optical character recognition, bildanalys och semantic finder.

Senast redigerat 2007-01-16 22:39
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-16 22:32

Jag tror mer på Hagelin, att det rör sig mer åt iPhone/iTunes/Apple.com.

Inte mig emot, riktigt snyggt enligt mig.

En sak dock; Apple har ju visat upp tex. iChat i ny stil (Tiger-stilen). Är det isåfall bara för att ingen ska få se det nya utseendet, och att man då ger iChat ett låtsat nytt så man ska se att nått har hänt med det? Vad tror ni?

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag tror mer på Hagelin, att det rör sig mer åt iPhone/iTunes/Apple.com.

Inte mig emot, riktigt snyggt enligt mig.

En sak dock; Apple har ju visat upp tex. iChat i ny stil (Tiger-stilen). Är det isåfall bara för att ingen ska få se det nya utseendet, och att man då ger iChat ett låtsat nytt så man ska se att nått har hänt med det? Vad tror ni?

Jag skulle bli väldigt förvånad om Apple gör om utseendet till itunes 7 - faktiskt
och framförallt skulle jag bli besviken. Om de gör detta så är det väl ändå ingen som kommer att säga wow över det.

Jag tror de sneglar på Aperture (som har lite av iphone stuket) eftersom det är helt klart är ett av de absolut snyggaste programmen samt att många funktioner skulle passa ypperligt i en ny finder.

Ett Aperture gui skulle definitivt få Vista att blekna och likna en lekstuga.

Hagelin: Tror mer på "glossknapparna" på Apples sida än scrolllisterna i iTunes. Om du inte menar dom som är i CoverFlow för det är nämligen mer åt det hållet jag tror på.

draags: Har inte sett Aperture tyvärr så jag kan inte uttala mig om det.

Skulle det se ut som i iTunes (förutom CoverFlow) så skulle jag bli mäkta förvånad.

Senast redigerat 2007-01-17 08:30
Ursprungligen av Cocobahia:

Hagelin: Tror mer på "glossknapparna" på Apples sida än scrolllisterna i iTunes. Om du inte menar dom som är i CoverFlow för det är nämligen mer åt det hållet jag tror på.

Skulle det se ut som i iTunes (förutom CoverFlow) så skulle jag bli mäkta förvånad.

Håller nog med, även om jag inte tycker skillnaden mellan de båda är sådär jättestor. De är båda plattare och diskretare än sina Aqua-diton.

Instämmer med ovanstående.

Bevaka tråden