Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag känner mig besviken på nya iPhone

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 13:46
Ursprungligen av martinot:

Om du inte gillar dess disskussioner om icke släppta produkter (som jag håller med aldrig blir 100% exakt så som specat innan) så rekommenderar jag dig att vänta med att gå in i dessa forum tills att den är släppt i Sverige. Varför plåga sig själv?

Haha.. (Du missa nog att han ar moderator)

  • Medlem
  • 2007-02-07 13:12

2 megapixel kamera?? Fan 2 megapixel kamera var bra i ár 2005 men nu det ár riktigt skit.
Nokia kommer snart med sin nya N95 med 5 megapixel, GPS, 3G, UMTS, Wifi och m.m sá vad háller apple med. Helt dum. med iphone man kan inte ens ringa vedeo samtal. Iphone helt klart vet för lite för att det skulle vara bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-07 18:24

Personligen nöjer jag mig med 3-4 mPix i en telefon, om den har en sto0or lins.

Fast sådana produceras väl ändå inte.. Hur som helst borde vi nog hålla koll på Neonodes kommande modell, så ser vi vad svenskarna har att komma med.

Håll ut tills dess.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-08 15:16
Ursprungligen av Yaxao:

2 megapixel kamera?? Fan 2 megapixel kamera var bra i ár 2005 men nu det ár riktigt skit.
Nokia kommer snart med sin nya N95 med 5 megapixel, GPS, 3G, UMTS, Wifi och m.m sá vad háller apple med. Helt dum. med iphone man kan inte ens ringa vedeo samtal. Iphone helt klart vet för lite för att det skulle vara bra.

Jag läser direkt i det där inlägget att du INTE håller på med fotto som hobby heller.
En 5mp kamera i en mobiltelefon med sååå liten lins ger inte bättre bild än en 2mp... däremot får du en större bild som är sämre. Optiken är viktigare än att räkna antal mp på en kamera, vare sig det är en systemkamera för 150 000 eller en mobiltelefonkamera.

Ursprungligen av kainen:

Jag läser direkt i det där inlägget att du INTE håller på med fotto som hobby heller.
En 5mp kamera i en mobiltelefon med sååå liten lins ger inte bättre bild än en 2mp... däremot får du en större bild som är sämre. Optiken är viktigare än att räkna antal mp på en kamera, vare sig det är en systemkamera för 150 000 eller en mobiltelefonkamera.

och jag märker att du är ungefär lika grön Vadå "liten" lins? visst... att tänka sig att det är någon slags västtysk carlzeiss i nokias lurar är ju inte sant men jo... 2mp stressar inte optiken speciellt tänker jag mig... speciellt som de flesta kameror på mobilen idag är primes?

och återigen... det beror helt på hur mycket du stressar optiken... även en billig plastlins (och det rör det sig inte om) så räcker inte 5mp längre än 2mp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-09 10:21
Ursprungligen av northernlight:

och jag märker att du är ungefär lika grön Vadå "liten" lins? visst... att tänka sig att det är någon slags västtysk carlzeiss i nokias lurar är ju inte sant men jo... 2mp stressar inte optiken speciellt tänker jag mig... speciellt som de flesta kameror på mobilen idag är primes?

och återigen... det beror helt på hur mycket du stressar optiken... även en billig plastlins (och det rör det sig inte om) så räcker inte 5mp längre än 2mp.

lins... optik... same same but diffrent
Sen handlar det ju om att CCD plattan som ligger under optiken är väldigt liten när det gäller mobiltelefoner också... visst kommer säkerligen det komma teknik som gör att 5mp på en mobil ger bra bilder, men vi är inte i närheten av dom konstruktionerna än.

hmm primes har jag ingen aning om vad det är, det jag syftade på i stort sett var bara att så liten optik kan inte ge bra bilder... än. Det kommer säkerligen om några år.

Det finns ett par olika sensorstorlekar som används i mobiltelefoner, och vanligast är 1/4". Det är en extremt liten sensor, och redan vid 2 MP är bildelementen så små att optiken måste ha ganska extrem detaljåtergivning. Skulle man ha samma pixeltäthet på en systemkamera skulle den ligga på över 100 MP. Och jag är tveksam till att man någonsin kan få bra bilder från en 1/4"-sensor på 5 MP eftersom varje bildelement träffas av väldigt få fotoner under en exponering. Fysikens lagar sätter helt enkelt vissa gränser.

Fast optik är inte per automatik bra. Enda anledningen till att mobiltillverkarna använder fast optik är att den alltid är mindre komplex än zoomoptik, och därför kan göras mindre. Exempelvis har iPhones objektiv bara fyra linselement, samtliga av plast, och det går helt enkelt inte göra ett så simpelt zoomobjektiv. Man kan inte hålla på och dra paralleller till relativt komplex och påkostad fast optik för seriöst fotobruk som northernlight gör, utan det handlar om optik som är utformad för att vara ultrakompakt och snorbillig utan större krav på bildkvalitet.

Ursprungligen av Samuel K:

Det finns ett par olika sensorstorlekar som används i mobiltelefoner, och vanligast är 1/4". Det är en extremt liten sensor, och redan vid 2 MP är bildelementen så små att optiken måste ha ganska extrem detaljåtergivning. Skulle man ha samma pixeltäthet på en systemkamera skulle den ligga på över 100 MP. Och jag är tveksam till att man någonsin kan få bra bilder från en 1/4"-sensor på 5 MP eftersom varje bildelement träffas av väldigt få fotoner under en exponering. Fysikens lagar sätter helt enkelt vissa gränser.

Fast optik är inte per automatik bra. Enda anledningen till att mobiltillverkarna använder fast optik är att den alltid är mindre komplex än zoomoptik, och därför kan göras mindre. Exempelvis har iPhones objektiv bara fyra linselement, samtliga av plast, och det går helt enkelt inte göra ett så simpelt zoomobjektiv. Man kan inte hålla på och dra paralleller till relativt komplex och påkostad fast optik för seriöst fotobruk som northernlight gör, utan det handlar om optik som är utformad för att vara ultrakompakt och snorbillig utan större krav på bildkvalitet.

Hej du.
mycket intressant om sensorerna. hade ingen aning.

Men jag håller inte med dig. det finns plats för god optik i kameramobiler. Här följer ett högst ovetenskapligt test mellan 2st kamermodeller. Båda två med 3.2 mp upplösning, samma sensor tagna under samma förhållanden.

Den ena använder en mycket aggresivare uppskärpningsalgoritm. detta är 100% utsnitt.

Som du ser skiljer det en hel del mellan samplebilderna. Inte bara iom uppskärpningen som sker i mobilen utan... ja... go ahead och testa skärp upp dessa i ps så ser vi vilket resultat vi får.

Optiken kan förbättras ytterligare (för imo är det stor skillnad bara mellan 1 generationers kameramobiler som du borde se ganska väl). så till den milda grad att det är sensorn som sätter gränserna för vad som kan anses möjligt att uppnå.

Ursprungligen av northernlight:

Hej du.
Men jag håller inte med dig. det finns plats för god optik i kameramobiler. Här följer ett högst ovetenskapligt test mellan 2st kamermodeller. Båda två med 3.2 mp upplösning, samma sensor tagna under samma förhållanden.

3.2 milli - Pixel, det var inte mycket :).

Nej, inte riktigt. iPod fick inte USB förrän i gen. 3, och då var den redan riktigt stor. Windowsstöd fick den i gen. 2, och då hade den endast Firewireanslutning.

Ursprungligen av ztaafen:

Nej, inte riktigt. iPod fick inte USB förrän i gen. 3, och då var den redan riktigt stor. Windowsstöd fick den i gen. 2, och då hade den endast Firewireanslutning.

När kom gen 2? 2004? Då var ju iPod inte alls lika vanligt eller ens i närheten av den världssucce som den är idag.

Låt oss säga så här: Apple är inte dumma och vill tjäna pengar genom att sälja mest, och det är ingen slump att de valt att nya spelare som nano enbart kommer med USB2 och ingen FW.

Gen. 2 kom 2002.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-07 07:49

Det blir lite OT här, men jag kan inte låta bli att påpeka att usb-stödet för iPod gen 3 var ganska skralt. Visserligen hade den stöd för USB, men det medföljde ingen sådan kabel, den fick man i så fall köpa till extra, och dessutom matades inte iPoden med ström från usb-porten.

Dessutom är 3G fett mycket farligare rent strålmässigt säger en dam med elallergi (hon bör känna det där).
3G är ingen höjdare, så hellre utan 3G.

Ursprungligen av RockyMontana:

Dessutom är 3G fett mycket farligare rent strålmässigt säger en dam med elallergi (hon bör känna det där).
3G är ingen höjdare, så hellre utan 3G.

Det är mer högfrekvent och effekten tas därför upp lättare av kroppens vävnader. Detta innebär i förlängningen även att effekten avtar snabbare inåt i kroppen än vad de mer lågfrekventa radiovågorna gör.

Ursprungligen av RockyMontana:

Dessutom är 3G fett mycket farligare rent strålmässigt säger en dam med elallergi (hon bör känna det där).
3G är ingen höjdare, så hellre utan 3G.

...om man nu bortser från petitesser som att de senaste århundradet av forskning inte kunnat påvisa några andra effekter från radiovågor än värmeutveckling, men utbrända damer vet säkert bättre.

Hade radiovågor varit farligt skulle de hundratals mastarbetarna på Televerket Radio ha dött som flugor redan på 60-talet eftersom sändarna de jobbade i låg runt 100 kW, men nu blev det ju inte riktigt så. Har svårt att se hur tiondels watt i ett närliggande frekvensspektrum skulle vara så annorlunda.

Ja, en som är överkänslig tror jag kan berätta om det är något som ger utslag eller inte.
Dessutom så är det en styrande marknad som mer än gärna säljer prylar istället för hälsa.
Dessutom finns det forskning som säger motsatsen också, sen är det bara vilken man litar mest på, denna forskning är dessutom oberoende.
Dessutom finns det forskning som visar att fertiliteten har minskat drastiskt på senare tid, och med en mobiltelefon konstant liggandes i fickan som strålar så förundras jag över hur det INTE skulla kunna skada.

Men köp du produktsstyrda forskares argument om du tror att det får dig att må bättre.

Ursprungligen av RockyMontana:

Ja, en som är överkänslig tror jag kan berätta om det är något som ger utslag eller inte.

Nja. Självklart är s.k. elöverkänsligas symptom precis lika verkliga och otäcka som andra sjukdomar, men alla empiriska studier hittills (och de är många) pekar på att det är ännu ett resultat av långvarig stress snarare än något mystiskt icke mätbart fysikaliskt fenomen.

Citat:

Dessutom så är det en styrande marknad som mer än gärna säljer prylar istället för hälsa.

Självklart.

Citat:

Dessutom finns det forskning som säger motsatsen också, sen är det bara vilken man litar mest på, denna forskning är dessutom oberoende.

Naturligtvis, men det gäller för i stort sett varje forskningsområde. Tro mig, det finns oberoende forskning som styrker i stort sett varje tokig idé som helst. Det man måste göra är att se till metodiken och studiernas omfattning, och den överlägset mest underbyggda studien hittills i det här ämnet har inte kunnat visa någon som helst ökad cancerrisk.

Citat:

Dessutom finns det forskning som visar att fertiliteten har minskat drastiskt på senare tid, och med en mobiltelefon konstant liggandes i fickan som strålar så förundras jag över hur det INTE skulla kunna skada.

Jag gillar verkligen när man försöker reducera hela världen med all dess komplexitet till två simpla variabler. På samma sätt skulle jag kunna "bevisa" att tv-tittande ger aids och att andra världskriget egentligen utlöstes av jazzmusik, så det säger absolut ingenting. Särskilt med tanke på att det finns miljontals andra faktorer i form av östrogenliknande miljögifter som är en mer sannolik orsak.

Citat:

Men köp du produktsstyrda forskares argument om du tror att det får dig att må bättre.

Så gärna så, har du några fler tillmälen att ta till eller är du klar?

Dessutom, på macbookarna så har folk varnat över att man inte ska ha dem i knät, eftersom de blir varma och gör det ohälsosamt för exempelvis spermaproduktionen och att det finns risk för sterilitet, och då går t om företaget ut med det, ser inte varför inte annan strålning, om än värme, skulle skada lika mycket...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-13 18:08
Ursprungligen av RockyMontana:

Dessutom, på macbookarna så har folk varnat över att man inte ska ha dem i knät, eftersom de blir varma och gör det ohälsosamt för exempelvis spermaproduktionen och att det finns risk för sterilitet, och då går t om företaget ut med det, ser inte varför inte annan strålning, om än värme, skulle skada lika mycket...

Tror det gäller de flesta notebooks nuförtiden, Intel gör ganska varma grejer, och eftersom datorerna ska vara så tunna måste värmen gå ut någonstanns.
Apple har ju bytt namn på modellen från laptop till notebook, därför att du inte ska ha den i knät. Gäller fler företag också.

Precis.
I rest my case.

Jag frågar mig mest var jag pratat om Cancer?
Och att det hela är en tokig idé påvisar ju bara om din tilltro till forskare stöttade av företag som vill kränga grejen, men i vårt kära mobilland är det ju tabu att prata om det farliga med mobiltelefoner. Här finns ju Ericsson som till varje pris måste bevisa att det är helt ofarligt, och tror man inte på det så är man någon stollig hippie eller skeptisk och dryg jävel.
Det intressanta är att man köper argument utan att ens ifrågasätta, varför tänka logiskt själva när man bara kan titta på tabeller som visar att allt är heeelt OK.

jaja de som ogillar iPhone är väl ändå inte tvungna att köpa den. Jag kommer för min del kolla upp den när den kommer eftersom jag troligtvis måste ha mindre info än en del skeptiker här.

Ursprungligen av draags:

jaja de som ogillar iPhone är väl ändå inte tvungna att köpa den. Jag kommer för min del kolla upp den när den kommer eftersom jag troligtvis måste ha mindre info än en del skeptiker här.

JO, du måste köpa den även om du inte vill ha den.

Alla skall med!

Skämt å sido, för min del så kommer jag nog att beställa den här när den kommer:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106481

/martin

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-17 20:54
Ursprungligen av martinot:

Skämt å sido, för min del så kommer jag nog att beställa den här när den kommer:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106481

/martin

Skämtar du?

Ursprungligen av boris91:

Skämtar du?

Pökar du?

Ursprungligen av martinot:

Pökar du?

Det där var väl onödigt?

---på tråden----

Det enda som jag är missnöjd med iPhone än så länge är att jag inte vet ifall den även kommer att finnas i vitt utförande. Jag kör med vita elektronikprudekter hemma hos mig och en svart iPhone skulle sticka ut mycket, speciellt som jag kommer att vilja ha den synligt. Det finns ju självklart en massa saker som man vill ha eller inte vill ha i telefonen. 3g är ju ett exempel, personligen så vill jag inte ha det medans många inte kan tänka sig en telefon utan det. Men. Eftersom iPhone inte ens har lanserats i USA än så är det ju svårt att veta hur den kommer att vara. Än mindre hur den europeiska kommer att vara.

Hej.

Ursprungligen av ztaafen:

Det där var väl onödigt?

Skämtar du?

(Ungefär lika onödig fråga, VSB)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-24 19:47
Ursprungligen av martinot:

Pökar du?

Samsungs grejer är äckliga.

Ursprungligen av boris91:

Samsungs grejer är äckliga.

jag gillar samsung... bra mycket finare än LG imo... men så kan jag ju fan 0 om mobiler och sånt så en driftig försäljare kan lura på mig vad skit som helst

Bevaka tråden