Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOSX-klient mot Win filserver

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-10 14:24

Hej

Ngon som har erfarenhet av att köra mac OSX Tiger klienter mot en windows filserver i allmänhet och en Windows Storage Server i synnerhet?

Hur fungerar det i praktiekn? Begränsningar? Prestanda? Etc Etc.

Jag är inte intresserad av att höra varför jag borde ha en XServe istället...

//Jocke

För att ge ett bra svar behöver vi lite mer information om nätverket och vad servern ska göra. Vad ska lagras på filservern? Är det bara mac-klienter? Hur många klienter? Nätverksbandbredd? Övrig serverstruktur?

• Medlem
  • 2007-01-17 09:13

Servern skall endast agera filserver och printserver. Vi lagrar dokument, bilder och filmer i stora mängder. Den totala lagringsytan kommer att ligga på ca 3 TB. Servern kommer att ha ett eller möjligen flera Hårddiskkabinett ansluta. Allt kommer att konfigureras i RAID5.

Nätverket är 1000 Mbit genomgående.

Ca 15 mac klienter, Ca 10 PC-klienter

Den stora lagringsytan är anledningen till att jag funderar på en Win-server då detta ger större möjligheter till bra backup. Visst, Retrospect är bra. Men inte till avancerade lösningar.

//Jocke

Första frågan är varför inte en Mac-server?
Det finns andra backup system för OS X än Retrospect.

Genrellt så är det inga problem att köra mot en Win server med OS X.
Under Win Server 2003 så är signereing av smb paket påslaget och det kommer göra att OS X klienter inte kan logga in. smb är heller inte det snabbaste protokollet.

Har ni råd köp in Extreme-IP då får ni verkligen fart på nätverket.

Men som sagt... en OS X Server med X-raid borde klara biffen hur bra som helst.

Signeringen går att stänga av rätt enkelt. Ur prestandasynpunkt tror jag inte man kommer märka någon skillnad då det antagligen är SMB som gäller.

Prestanda är inte allt, tillgänglighet är snäppet viktigare i sammanhanget. Är du en hjälte på Windows 2003 sen innan så kanske du skulle fortsätta med det.

Har inte riktigt fått kläm på än hur du vill hantera backuper och vad som ska backupas, du kanske inte behöver några jätteavancerade programvaror. Ska allt backupas upp på offline medium?

Signering går att stänga av det vet jag. Har hört några sys admins som gnällt och en sänkning i säkerhet. Du kan köra ett "ADmitMac" för att komma runt detta på Macarna.

Visst är man nöjd med att kunna en sak så fortsätt med det...
Jag är inte klar än... kan OS X, kan en del Unix ger mig nu på Win bl.a.

Backupa det som är viktigt.
Ta inte med en massa mp3/aac filer och filmer det tar bara en massa plats.

1
Bevaka tråden