Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Sverige

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 01:12
Ursprungligen av pgjores:

Det verkar som om det är avgjort nu och att det kommer bli helt orimligt dyrt!!

Tidigare rykten pratade om 300 kr i månaden eller 30 dollars för alla tjänster till iPhone i två år dvs 7200 kr plus de 4700 som telefonen kommer kosta i affär!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.110157

HELT SJUUUKT!

Priset är inte så himla farligt, precis som föregående användare skrev kostade ju en P990 runt 6000kr vid lanseringen och med abonnemang fick man ca 1000kr "rabatt".
Den stora frågan är vad som ingår i abonnemanget, det jag har hört som ska gälla för USA är $30/mån för obegränsa mängd data samt $40/mån för grundabonnemanget inkl. 450min röst samtal "nation wide". Totalt $70/mån (=485kr) vilket kan liknas vid de flatrate abonnemang som idag finns hos de flesta operatörer även här. 3 tar t.ex. 599kr/mån men då ingår ingen datatrafik.

En annan stor fråga är vilken operatör som tar hand om Iphone i Sverige. Som bekant finns ju varken Vodafone eller Orange i Sverige. Telenor tog över Vodafones nät men de har ingen koppling till varandra, så att Telenor skulle dra nytta av Vodafones ensamrätt i Europa är nog att glömma. Personligen tror jag att 3 ligger bäst till, trodde faktiskt de skulle vara en av kandidaterna till hela Europa med tanke på antalet länder som de finns i, samt deras strävan att alltid ligga i framkant med både multimediatjänster och utbyggnad av nyare 3G-standard.

Oh well, vi får väl vänta snällt på en pressrelease.

Inte så farligt, beror mycket på vilka tjänster som följer med. Själv brände jag runt 6000:- på en P990 som är riktigt kass, lägger hellre dubbelt så mycket på en välfungerande maclur!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 09:34

Är inte 3 orange?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 13:03
Ursprungligen av pgjores:

Är inte 3 orange?

Nej, Orange ägs av France Telecom Group och 3 ägs av Hutchison Whampoa (i Sverige 60% Hutchison Whampoa och 40% Investor).

Ryktet ovan är nog bara för den franska marknaden eftersom både Orange och Vodafone finns där. I övriga Europa tror jag det står mellan 3, Vodafone och T-mobile där jag personligen hoppas på att 3 drar det längsta strået.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 01:05

Telenor har haft (har fortfarande?) ett avtal med Vodafone som gör att de kan sälja Vodafone-unika telefonlurar i Sverige. Så, det är möjligt att Telenor kan sälja iPhone om Vodafone kniper Europakontraktet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 23:15
Ursprungligen av alamode:

Telenor har haft (har fortfarande?) ett avtal med Vodafone som gör att de kan sälja Vodafone-unika telefonlurar i Sverige. Så, det är möjligt att Telenor kan sälja iPhone om Vodafone kniper Europakontraktet.

Du har rätt, de har ett avtal som inte är tidsbegränsat. Det kanske har sagts upp eller säljer de fortfarande t.ex. Blackberry och Vodafone branded telefoner?

Citat:

- Det vet vi inte idag. Men när det sker ska vi överraska marknaden, säger han och tillägger att avtalet som gör att Telenor kan sälja Vodafones tjänster inte är tidsbegränsat.

Källa: http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_10903987.asp

Tvivlar starkt på att 3 skulle vara ett alternativ. De kommer ju inte att få leka sönder firmwaren och då blir det väl inte intressant längre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-04 17:42

Asså allvarligt, kommer den att kosta över 10 000 kr?!? de e ju helt sjukt.. Hur fasen ska en som jag ha råd me de.. de e ju nästan en hel sommars jobb.. De kan väl inte stämma eller? Är det inte så att den kostar 599 med kontatkort eller nått?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-04 20:12
Ursprungligen av Luken:

Asså allvarligt, kommer den att kosta över 10 000 kr?!? de e ju helt sjukt.. Hur fasen ska en som jag ha råd me de.. de e ju nästan en hel sommars jobb.. De kan väl inte stämma eller? Är det inte så att den kostar 599 med kontatkort eller nått?

Kontaktkort och köpa lösa telefoner är inte vanligti USA. Du köper med bindningstider/erbjudanden, även om det är Pay to Go. Du blir då alltid operatörslåst.

iphone kommer använda funktioner hos opperatören, så månadskostnad är nog garanterat.

Men runt 10k är väl inte så ofantligt. Kolla på Nokias nya Communicator. Den går ju på 8k.

Ursprungligen av Sidde:

Men runt 10k är väl inte så ofantligt. Kolla på Nokias nya Communicator. Den går ju på 8k.

Personligen så tycker jag att redan 5000 känns som en maxgräns vad jag skulle lägga på en Smartphone/PDA/telefon, men redan det är på gränsen för mycket om man vill nå ut till hyfsat många (inklusive företag och teknikentusiatster som ändå är villiga att spendera mer än normala svensson). Detta är under förutsättning att det är en helt fri och icke operatörslåst telefon. Är de nerlåsta så föväntar jag mig ett *klart* mycket lägre pris på en smartphone.

Jag tror att det är ett stort misstag av Nokia att lägga sin Communicator på så högt som 8000, och personligen så kommer jag att lägga ca hälften av det på en ny smartphone som är obunden och där jag fritt kan välja den operatör som jag föredrar.

När det gäller operatörer så tycker jag att det verkar som om Telenor har det mest intressanta alternativet.

Obegränsad trafik för 199 kr i månaden, antingen som separat dataabonnemang (ingen telefoni, och bara för typ bärbar dator) eller som (och detta är riktigt intressant!) som tilläggstjänst för ditt normala telefoniabonnemang (och just det är ju intressantast för smartphones och telefoner typ iPhone).

Då inkluderas inte bara obergränsad datatrafik, utan även i deras maxhastighet, dvs 3,5G, eller så kallad "turbo 3G) (HSDPA i 3,5 Mbps download)!!!

Nu speciell kampanj i sommar där denna tjänst är gratis tillägstjänst tom sista augusti.

Kommer nog att byta ganska snart ifrån Telia till Telenor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 15:16
Ursprungligen av martinot:

När det gäller operatörer så tycker jag att det verkar som om Telenor har det mest intressanta alternativet.

Obegränsad trafik för 199 kr i månaden, antingen som separat dataabonnemang (ingen telefoni, och bara för typ bärbar dator) eller som (och detta är riktigt intressant!) som tilläggstjänst för ditt normala telefoniabonnemang (och just det är ju intressantast för smartphones och telefoner typ iPhone).

Då inkluderas inte bara obergränsad datatrafik, utan även i deras maxhastighet, dvs 3,5G, eller så kallad "turbo 3G) (HSDPA i 3,5 Mbps download)!!!

Nu speciell kampanj i sommar där denna tjänst är gratis tillägstjänst tom sista augusti.

Kommer nog att byta ganska snart ifrån Telia till Telenor.

Hade Vodafone i ca sex år innan Telenor tog över. Jag märkte då en stor försämring av kundfokus och hjälpsamheten hos Kundservice, valde därför att byta till 3 i oktober 2006.
Måste säga att jag är positivt överaskad av 3, de sköter sig bra och jag gillar deras fokus på just utbyggnaden av snabbare 3G-nät och satsningen på multimedia (även om jag ärligt talat sällan använder varken 3portalen eller deras multimediatjänster ).
Däremot ser jag deras satsningar som något positivt och jag tror faktiskt att 3 har bäst chans i Sverige att locka fram det bästa ur en Iphone. Att de sedan inte har bäst chans att få Iphone är en annan sak...

Tråkigt nog kommer jag givetvis att hoppa tillbaka till Telenor om de får Iphone, kommer inte att klara mig utan en. Får helt enkel se till att jag kan lösa att problem själv så att jag slipper ringa dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-07 23:08

Har ni beställt en iPhone?

Var i så fall? Kan någon rekommendera någon försäljare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 22:26

Asså jag tycker det verkar nästan sjukt att lägga så mycket pengar på en telefon och ipod. Hoppas att det blir samma prisutveckling som med poden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-06 13:07

Jag e ganska skeptisk på att en importerad iPhone skulle fungera med Europeiska nät/abonnemang alls.
Var på AirCall butiken här om dagen och dom snacka nått om att det inte skulle gå att importera utan man får vänta på den svenska (dyra) modellen med 3g.
Så jag köpte en p990i istället

Tja... International Orders är rätt bra, dock dyra.

Stänger den här tråden som blivit inaktuell med alla senaste uppdateringar & möjlighet att låsa upp telefonerna. /Martin

Bevaka tråden