Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka format kan Apple TV använda?

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-01-12 16:26

Verkar som AppleTV inte kommer vara ett fint alternativ i mitt hem. Jag behåller nog min DVI och optiska kabel från min Mac Pro till min plasma och kanske kompletterar med en separat fjärr (Har en gammal P800 nu som jag kör Sailing Clicker på). Lite omständigt dock. Däremot ger det mig ju bäst flexibilitet, och skulle jag villa lira CoD på min plasma så går det ju fint

Apple får jobba lite mer på att fixa en "Media hub". Om någon letar alternativ så har ju både Kiss och Netgear prylar som streamar från din Mac (Kiss har tom ett program för Osx)

dlink 320 är ju annars fet... finns en modell som har regionsfri dvd också (regionsfri med upplåsning man hittar på nätet)... Upnpstandard... den är ju rätt het imo.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-13 01:22
Ursprungligen av northernlight:

dlink 320 är ju annars fet... finns en modell som har regionsfri dvd också (regionsfri med upplåsning man hittar på nätet)... Upnpstandard... den är ju rätt het imo.

Å andra sidan fixar den inte Baseline Profile Mpeg4/H264 - framtidens format - eller aac. WMA, AVI och skrot-mpeg4 fixar den - en gjuten pezemaskin Ingenting för Macare och framtidsfolk enligt mig.

  • Medlem
  • 2007-01-12 23:25

en annan sak jag undrar är hur den fungerar med airtunes. Jag har ju inte min tv och iPod hifi på samma ställe. Känns ju inte så trådlöst om jag ändå måste dra en lång kabel till stereon.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-13 00:12

Vad jag förstår så slår min gamla PB Titanium AppleTV med hästlängder. Den får bli min "mediacentral". Kan lira vilka format som helst (och CD/DVD-plattor) DVI till storskärmen, sladd till stereon och en fillig fet FW-disk bredvid. Ingen fjärrkontroll i.o.f.s., men jag trycker bara start när filmen börjar och stopp när den slutar efter ett par timmar - så jag kan leva utan fjärrkontroll

Jag rekomenderar alla att glömma AppleTV - som den är idag i alla fall - och hellre köpa en beggad PB, Mini eller iBook som mediacentral.

Ursprungligen av mjg:

Vad jag förstår så slår min gamla PB Titanium AppleTV med hästlängder. Den får bli min "mediacentral". Kan lira vilka format som helst (och CD/DVD-plattor) DVI till storskärmen, sladd till stereon och en fillig fet FW-disk bredvid. Ingen fjärrkontroll i.o.f.s., men jag trycker bara start när filmen börjar och stopp när den slutar efter ett par timmar - så jag kan leva utan fjärrkontroll

Det behöver du inte göra. Du känner säkert till Salling Clicker och äger en mobil med BT. Fixat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 17:56

Helt enkel ! Köp en Mac Mini !
Fast dyrare men du är fri man ! Göra vad som helst

  • Medlem
  • 2007-01-25 18:02
Ursprungligen av tvamvarg:

Det behöver du inte göra. Du känner säkert till Salling Clicker och äger en mobil med BT. Fixat.

Han behöver en BT-pinne också att sätta på PowerBooken...(tror ej BT var standard på TiBook)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-13 00:21

Då och då så klämmer även Apple ut floppar. Med tanke på att iPhone kommer att bli en gigantisk hit som snart förändrat alla andra mobiltelefoners utseende och funktioner - så bör inte Apple skämmas för mycket att dom släppt floppen AppleTV. Den kostade troligtvis ganska lite att ta fram - en enkel burk...en överflödig burk som har så stora begränsningar att den globala gäspningen dånar över hela klotet. Om denna burk finns i produktion om två år så ska jag äta upp min hatt

  • Medlem
  • 2007-01-15 17:05
Ursprungligen av mjg:

Då och då så klämmer även Apple ut floppar. ...en överflödig burk som har så stora begränsningar att den globala gäspningen dånar över hela klotet. Om denna burk finns i produktion om två år så ska jag äta upp min hatt

Tycker precis likadant! Lite läskigt med alla begränsningar, det känns som om apple med Apple TV drar mer och mer åt Microsofttänket.

Ursprungligen av oee:

Tycker precis likadant! Lite läskigt med alla begränsningar, det känns som om apple med Apple TV drar mer och mer åt Microsofttänket.

??? imho så är apple bra mycket värre på att låsa users till att använda (eller snarare försöka) deras egna mjukvara... mycket jobbigt... men som god tvåa kommer ms kanske.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-13 00:45

Eftersom det måste vara QT-teknik i burken och QT kan fås att spela DivX med rätt codec skulle det vara konstigt om ingen lyckas hacka den.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-13 00:53
Ursprungligen av Doktor G:

Eftersom det måste vara QT-teknik i burken och QT kan fås att spela DivX med rätt codec skulle det vara konstigt om ingen lyckas hacka den.

Så du menar att bara för att Apple har några delar av QT så kommer man lyckas att knäcka OS'et, skriva codec's som fungerar för processorn (Ja, intel, men det är ju inte säkert det är x86).

Det bästa vore ju om någon lyckades installera linux på den, boota via USB eller interna HD'n. Då vore det en given HIT

  • Oregistrerad
  • 2007-01-13 11:18

http://www.kiss-technology.com/?p=600en&v=users

Den klarar ju XviD HD (Som är H.264)

Självklart har den MacSupport: http://www.kiss-technology.com/?p=maclink&v=users

  • Medlem
  • 2007-01-13 22:48
Ursprungligen av studiox:

Den klarar ju XviD HD (Som är H.264)

Eh, nej.

Har läst att iTunes omvandlar olika format som kan spelas i QuickTime till ett annat som används vid överföring till AppleTV. Om så verkligen är fallet så bör ALLA QT codecs gå att använda och då kan man spela det mesta.

Tyvärr, är jag verkligen inte imponerad av AppleTV, den borde fungera som en router också? Synd att Apple börjar låsa in sig mer och mer vad gäller det mesta, men i det här fallet beror det nog enbart på att få till ett alternativ för att se på nedladdat video från iTunes Store. Dom där filmbolagen är svårflörtade....

Om jag inte fattar fel så kommer AppleTV strömma video som iTunes har. Och importera video i alla format som Quicktime klarar är ju enkelt med Quicktime Pro. Bara spara filen som referens film och drag'n droppa filen till ditt iTunes bibliotek.

Ursprungligen av macminimini:

Om jag inte fattar fel så kommer AppleTV strömma video som iTunes har. Och importera video i alla format som Quicktime klarar är ju enkelt med Quicktime Pro. Bara spara filen som referens film och drag'n droppa filen till ditt iTunes bibliotek.

Skulle inte det betyda att iTunes antingen måste strömma okomprimerad video över trådlöst eller måste koda om i realtid?

Det är väl just det appleTv kommer göra när den streamar videon , alltså när den inte har biblioteket som primär dator.

TV
(Bara testar om det går att skriva) och det gjorde det. alt+a

Ursprungligen av Stefan Swales:

TV
(Bara testar om det går att skriva) och det gjorde det. alt+a

Äpplet syns dock som ett frågetecken på Windows. :/

Jag tror den strömmar över den komprimerade filmen, som sedan avkodas efterhand på TV, och att den därför bara klarar de format Apple uppger.

Fick för mig att jag har hört att värddatorn ska 'bestämma' vilken kvalitet som ska användas på informationen som skickas, beroende på hur bra kopplingen är. Då borde väl omkodning ske på värdmaskinerna? Eller har Tv tillräckligt med kräm för att klara av realtime lokalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 12:32

Välkommen till forumet Pellib ...

Jag tänkte gå över till mac den dagen ekonomin tillåter, och det är förhoppningsvis lagom till leopard Men i min jakt på det enkla apple-livet så är det ju att stöpa in allt i itunes. Vet inte men det jag hittade och sätter mitt hopp till i nuläget är
http://www.techspansion.com/visualhub/

Jag får för mig att den fixar rupp och stubb och donar det till itunes-vänligt.

Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-01-21 15:03
Ursprungligen av Jonkanon:

Jag tänkte gå över till mac den dagen ekonomin tillåter, och det är förhoppningsvis lagom till leopard Men i min jakt på det enkla apple-livet så är det ju att stöpa in allt i itunes. Vet inte men det jag hittade och sätter mitt hopp till i nuläget är
http://www.techspansion.com/visualhub/

Jag får för mig att den fixar rupp och stubb och donar det till itunes-vänligt.

Någon som vet?

Det gör det absolut.

Känns som om detta blir tjötigt nu men iTunes klarar av att spela upp allt som Quicktime klarar. Det är iPodformatet som är det svåra att få till.

I vilket fall som helst så är visualhub ett bra program för att koda om filmer som Quicktime int eklarar.

Om det är dvd material du ska lägga in på din dator så är Handbrake ett helt överlägset program.

kodar till h.264 & mpeg4 formaten och löser iPodformaten galant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 18:14

Jobs är uppbunden av filmindustri och han har ju lovat en massa till musikindustri. Så när jag läst av alla inlägg här så är Apple TV dåligt köpt eftersom det är väldigt mycket uppbunden av filmindustri !
Många pekfingar alltså, jag ser rött !

Köp hellre en Mac Mini och du kan göra VAD som helst. Man vill vara en fri människa och styra sitt eget liv !

Ursprungligen av REP:

Jobs är uppbunden av filmindustri och han har ju lovat en massa till musikindustri. Så när jag läst av alla inlägg här så är Apple TV dåligt köpt eftersom det är väldigt mycket uppbunden av filmindustri !
Många pekfingar alltså, jag ser rött !

Det är väl egentligen inte jobs och filmindustrin du ska bli sur på utan på piraterna, om det inte piratkopierades i extremt stor utsträckning så skulle spärrarna och kopieringsskydden inte behövas. Du måste väl förstå att de flesta som gör filmer och musik inte kan göra det utan ersättning?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-22 19:07
Ursprungligen av Simon Templar:

Det är väl egentligen inte jobs och filmindustrin du ska bli sur på utan på piraterna, om det inte piratkopierades i extremt stor utsträckning så skulle spärrarna och kopieringsskydden inte behövas. Du måste väl förstå att de flesta som gör filmer och musik inte kan göra det utan ersättning?

Så du menar att om det inte fanns tjuvar så skulle vi inte behöva ha lås på våra hus?
Jag tror nog att filmindustrin, eller vilken industri som helst vill skydda sina rättigheter ändå...

Detta är dock inte Jobs fel, om Jobs inte hade fixat DRM till AAC så hade vi inte haft någon iTunes då inget musikbolag hade gått med på att tillgänliggöra sitt material - Och Apple hade varit några miljarder dollar fattigare.

Nu händer samma sak med filmindustrin, där marginalerna förhoppnigsvis kan vara tom bättre och Apple kan på allvar börja ryta åt Microsoft. Allt tar sin tid...

Ursprungligen av studiox:

Så du menar att om det inte fanns tjuvar så skulle vi inte behöva ha lås på våra hus?

Precis, en gång i tiden så hade ju faktiskt de flesta hus inga lås eller bommar.
Fast ibland så kan det ju finnas andra skäl för att låsa om sig än att man är rädd för tjuvar...

Senast redigerat 2007-01-22 21:13
Bevaka tråden