Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag ge upp mitt switchande??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-12 19:35

La ämnet här då det är relativt "allmänt"

Först och främst vill jag tacka alla forum användare samt administratörer för ett super forum! Det känns verkligen avslappnat och "vänligt". Till skillnad från MacWorld forumet där man måste vara lite mer återhållsam.

Hursomhelst...så vill jag veta vad ni tycker! Nu har jag haft min MacBook i fyra månader varav 1 månad på reparation då min batterisymbol varit förkryssad och datorn ej laddats. Nu är det tyvärr så att felet återkommit efter fyra dagar - men det kommer och går.. Och på Apples assistans sa de att de bara kommer skicka tillbaka datorna om de inte ser ett fel på direkten - och med tanke på att garantin bara räcker 1 år (till skillnad från HP, DELL som har 3 år) vet jag inte om jag vågar ha kvar Macen då den är så instabil i hårdvaran!

Dessutom har jag blivit blåst på min iPod rabatt som jag skickade in för sent. Detta då jag fick min dator 1 månad för sent och iPoden slavades bort av TNT så den kom 2 månader försent. Detta i sin tur gjorde att jag inte kunde skicka in streckkoderna. När jag pratade med Apple så kollade de med sina chefer och lovade mig att pga skulle min rabatt gå igenom trots att jag skickade in den den 9:e då den gick ut den 11:e. Tyvärr verkar de ångrat sig nu och kommer inte ge mig någon rabatt!

Därför funderar jag på att reklamera Macen men det gör fruktansvärt ont då jag vet att det inte är något fel på OS:et utan på hårdvaran och jag skulle verkligen tycka att det vore jobbigt att återvända till XP - men jag pallar verkligen att hålla på så här!!!

Så - nu undrar jag vad ni har för tankar kring detta!????:cool:

Jag blir bara arg när jag läser om din otur med rabatten pga andras slarv!!! Vad vinner Apple på att neka dig den? Och dessutom efter att ha ändrat sig. Vilka möögar!

Sen blir jag sååå trött också när man har svårt att bevisa felet direkt som du beskriver. (Jag har själv råkat ut för liknande.) Varför skulle Apple tro att du luras på nåt sätt? Vem skickar in datorn på reparation bara för att "skoja"? Idioter säger jag. Apple är konstiga tycker jag, ibland är de väldigt vänliga och tillmötesgående, och ibland läser man om såna som i din sits. De behöver se över sin konsumentpolicy. Häromsistens ville de inte ens uttala sig i Plus efter nåt "problem". Det är pinsamt!

Men enligt konsumentköplagen har tillverkaren tre chanser på sig att laga innan man kan få laglig rätt till öppet köp/återköp. Sen har man väl också två (eller t.o.m. tre?) års reklamationsrätt oavsett vad tillverkaren tycker?

Jag är ganska "feg" av mig, så jag skulle nog prova (k)laga nån gång till innan jag gav upp o köpte nåt annat.

mvh/A

Ursprungligen av Alphonze:

Men enligt konsumentköplagen har tillverkaren tre chanser på sig att laga innan man kan få laglig rätt till öppet köp/återköp. Sen har man väl också två (eller t.o.m. tre?) års reklamationsrätt oavsett vad tillverkaren tycker?

Reklamationsrätten förutsätter dock att du kan påvisa vad som är fel, och styrka detta. För dig som konsument kan det bli en rätt dyr historia.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-12 20:49

Det är verkligen trist att höra såna här historier. Apple har mycket att jobbar på när det gäller garantier, service och bemötande.

Jag tycker att Apple gör riktigt bra grejer, såväl hårdvara som mjukvara. Tyvärr slinker det igenom felaktig hårdvara då och då, vilket är väldigt trist. Ännu tristare är Apples bedrövliga sätt att hantera det.

Däremot tycker att det skulle vara lite väl drastiskt att byta till Windows p.g.a. att du har haft oturen att få ett dåligt exemplar. Prata med Apple igen och kräv att de ska åtgärda felet, eller köpa tillbaka datorn (så att du kan köpa en nya MacBook så klart).

Om de är helt omöjliga så tycker jag att du ska ringa och prata med Finn Vikander som är produktchef, eller Oscar Bjers som är VD och berätta för dem vad som har hänt.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-12 21:17

Tack för svaren och stödet...
Jag ska ta och hårdköra Macen i den kommande veckan och sen skicka in den om det strular.. Ska försöka lite till...:rolleyes:

Dock vill jag påpeka att Apple alltid ställt upp som tex med TNT slarv men nu verkar det betydligt svårare att få hjälp och kanske beror det på att det handlar om pengar - och så är det väl med alla privata företag!:$

• Medlem
  • 2007-01-13 00:45

Ursäkta att tråden har flyttats lite underligt. Första flytten kom av att jag siktde fel. Nu ligger den bättre.

Admin

• Oregistrerad
  • 2007-01-13 09:35

Beklagligt, men byt inte tillbaka till Windows. Tänk på att MB, MBP och MP är väldigt nya datorer, fortfarande med barnsjukdomar. Jag kommer att använda mig av PPC processorn i ett par år till, så Apple får lite tid på sig att hitta och åtgärda alla barnsjukdommar i Intel-datorerna.

Ett tipps till dig, om du tappat förtroendet för Apple, försök få dem att köpa tillbaka datorn, använd sen pengarna till en PPC dator, ex PowerBook om du vill ha bärbar, eller PowerMac G5 om du vill ha stationär.

• Medlem
  • 2007-01-13 09:48

2 veckor och 2 dagar efter jag fick min MacBook CoreDuo så släpptes Core 2 Duo, samma dag gick den också sönder (Stängdes av och vägrade att starta).

Försökte att byta till en Core 2 Duo, men tvärnit! Hade missat med 2 dagar...
Så jag fick vackert lämna ifrån mig den i 4! veckor för byte av logikkort.

Nu har den stängt av sig ett par gånger till, men jag kan starta den direkt efter. Ringde till Apple och beskrev mitt problem och att jag inte var speciellt sugen alls på att lämna in den igen. Inga problem alls den här gången Det var t.o.m. Apple som föreslog att datorn skulle bytas ut!
Så nu kommer min nya Core 2 Duo på tisadag

Så jag tror att mycket beror på vem man får snacka med på Apple.

Ursprungligen av Hubug:

2 veckor och 2 dagar efter jag fick min MacBook CoreDuo så släpptes Core 2 Duo, samma dag gick den också sönder (Stängdes av och vägrade att starta).

Försökte att byta till en Core 2 Duo, men tvärnit! Hade missat med 2 dagar...
Så jag fick vackert lämna ifrån mig den i 4! veckor för byte av logikkort.

Nu har den stängt av sig ett par gånger till, men jag kan starta den direkt efter. Ringde till Apple och beskrev mitt problem och att jag inte var speciellt sugen alls på att lämna in den igen. Inga problem alls den här gången Det var t.o.m. Apple som föreslog att datorn skulle bytas ut!
Så nu kommer min nya Core 2 Duo på tisadag

Så jag tror att mycket beror på vem man får snacka med på Apple.

Kul att det löste sig!
Ja, det är lite schizofrent beteeende av Apple tycker jag. Själv fick jag en nästan fyra år gammal Powerbook-strömadapter utbytt eftersom den började fräsa och brinna i höstas. Apple Care var ju slut, men ändå tog de sitt ansvar på nåt sätt. Det var ju i samband med att Apple- och Dell-batterier (Sony) brann, så de kanske tog det säkra före det osäkra. Tänk om den hade tagit eld när jag inte var hemma.

Så Apple kan om de vill!

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=35672&hl=

Senast redigerat 2007-02-05 18:39
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-13 17:33
Ursprungligen av leszek:

Därför funderar jag på att reklamera Macen men det gör fruktansvärt ont då jag vet att det inte är något fel på OS:et utan på hårdvaran och jag skulle verkligen tycka att det vore jobbigt att återvända till XP - men jag pallar verkligen att hålla på så här!!!

Gör det då. Som sagt så är det ju hårdvaran som strular. Reklamera den om du kan det, och köp en ny. Det är nämligen så att inte ALLA Macar har dina problem.

• Medlem
  • Motala
  • 2007-01-14 02:20

Än så länge har jag bara bra erfarenheter av supporten på Apple. Dock inte lika bra erfarenheter av Macbooken i sig. Jag får snart min tredje Macbook på grund av döda pixlar på skärmen som jag är totalt allergisk mot. Men det har inte varit något snack, den byts ut. (Har ju iofs hela tiden mina 14 dagars öppet köp att skylla på. Kanske blir värre när de är borta..)
Men jag är en sån där jobbig jävel som inte ger sig. Det gäller att stå på sig och tjata tills de ger sig. Om man får prata med fel person är det bara att ringa igen (dock är jag säker på att de för loggar när man pratat med dem).
Men som sagt, stå på dig och ge dig inte!

Hmm. Synd att det ska behöva bli sådär. Ring och prata med dom igen. Har dom lovat dig ipodpengar så skall du få ipodpengar, har för mig jag läste om andra på forumet som fick sin dator för sent men ändå fick rabatten godkänd. Så det ska gå. Men får lite intrycket av att man måste vara lite aukoritär och inte ge sig när man snackar med applesupporten. Själv har jag bara bara bra erfarenheter av både min macbook, som i princip aldrig strulat och när den gjort det är det nog mitt eget fel, och applesupporten har varit mycket hjälpsam och inte behövt tjafs med dom alls.

Slutligen! Stå på dig! Ring dom igen, hävda bestämt att du faktiskt blivit lovad rabatten och nekar dig dig den ändå så be dem om en godtagbar anledning till varför de gett löften från första början för att sen ta tillbaka den. Kan bara önska dig lycka till framöver!

1
Bevaka tråden