Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Express Card vs PCMCIA?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa ny laptop och blir lite fundersam. Maskinen ifråga har den nya Express Card-standarden vilket verkar innebära att mitt LaCie FW800-kort inte kommer att passa.

Är det någon som vet om det finns adapters att köpa och i så fall hur bra det fungerar? Eller ska jag bita i det sura äpplet (inget mac-skämt åsyftat) och investera i ett nytt FW800-kort?

Tillägg: finns det överhuvud taget några Express Card som stödjer FW800!? Jag hittar i alla fall inga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 21:28

om du köper en Macbook Pro får du en inbyggd FW800-port. fast den kanske du inte vill ha?

Nej, jag är inte så intresserad av Macbook Pro. Den är inte prisvärd. Jag får en likvärdig PC fast med snabbare HD och mycket bättre grafikkort för 8k mindre. Tyvärr. Macbook (både den lilla och Pro) är lika fantastiskt snygg som Mac alltid är och har fiffiga trix och Bootcamp är verkligen attraktivt, men när det kommer till musikproduktion är det maximalt med prestanda per krona som gäller för mig. Hade jag bara behövt en kontorsdator hade jag nog köpt en svart Macbook, så det är ingen principiell Mac/PC-tjurighet som styr mina val.

Nu när hårdvaran är identisk så är det ju egentligen bara MacOS och den överlägsna designen som talar för Mac.

Dessutom så behöver jag 2 FW800, så jag måste likväl köpa ett kort. Jag hittade ett förresten, på Macoteket. Dyrt såklart.

Om nu det verkligen bara är mest-pang-för-pengarna som gäller så borde du väl köpt en stationär?

Att hävda att MBP inte är prisvärd låter lite flummigt, vad har du hittat som ger mer?
*nyfiken*

Ursprungligen av kitesurf:

Om nu det verkligen bara är mest-pang-för-pengarna som gäller så borde du väl köpt en stationär?

Att hävda att MBP inte är prisvärd låter lite flummigt, vad har du hittat som ger mer?
*nyfiken*

En stationär blir det i vilket fall som helst, senare i år. Och då känns Mac Pro som ett ytterst hett alternativ! Den verkar helt grym.

När det gäller laptop så är som sagt Macbook Pro frestande, men jag vill inte köpa en sämre dator för betydligt mer pengar. MacOS är ointressant för mig eftersom all min mjukvara är Windows. Jag kör Cubase, inte Logic så den fördelen spelar heller ingen roll.

Den maskin jag är mest trimmad på är en svenskbyggd Zepto Znote 6214W, konfigurerad med:

Core 2 Duo 2 GHz
2 GB 667 MHz RAM
100 GB 7200 rpm HD

Kontra Macbook Pro:

+ Priset (16500 jämfört med MacBook Pro för 21500)
+ Snabb HD
+ Processorn kan uppgraderas i efterhand
+ Mycket bättre grafikkort (spelar mindre roll, men bra för att köra stor extern skärm högupplöst)

- Mindre skärm
- Lägre grafikupplösning på inbyggd skärm
- Sämre batteritid
- Något långsammare processor
- Endast FW400

Med Mac skulle jag behöva byta HD till en 7200-varvare, alltså ytterligare en dryg tusenlapp. För att kunna köra 2 externa LaCie-diskar måste jag likväl köpa ett Express Card, så det är ingen fördel med den ensamma FW800-porten heller.

Zepto har även en försäkring à la Apple som kostar ungefär detsamma.

Eftersom jag inte pysslar med grafik, använder extern skärm och sällan har behov av batteridrift känns alla Macens fördelar bortkastade. Då sparar jag hellre 5-6k (inte 8k som jag först trodde...) och lägger de pengarna i spargrisen till det blir dags att skaffa Mac Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 16:05

Jag vet inte om jag har missat något, men när jag konfigurerar en liknande maskin som MacBook Pro:n på Zeptos hemsida så kostar den ungefär lika mycket. Den enda skillnaden är att Apple har sina priser med moms.

Ursprungligen av Frebrik:

Jag vet inte om jag har missat något, men när jag konfigurerar en liknande maskin som MacBook Pro:n på Zeptos hemsida så kostar den ungefär lika mycket. Den enda skillnaden är att Apple har sina priser med moms.

Som du ser i mitt inlägg har jag konfigurerat något annorlunda än MacBook Pro. Den konfigurationen är 5k billigare inklusive moms.

De extra 0.13 GHz:en i processorhastighet är inte värda flera 1000 mer. Om MacBook Pro funnits med den klart billigare 2.00-processorn och med snabb 7.2k-hårddisk som standard hade den varit betydligt mer intressant.

Men det är vad jag tycker. Fler alternativ och öppnare konfiguration hade varit bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 15:54
Ursprungligen av sawtooth:

Som du ser i mitt inlägg har jag konfigurerat något annorlunda än MacBook Pro. Den konfigurationen är 5k billigare inklusive moms.

Jo, det var det jag gjorde också, men jag tror att jag valde fel nånstans. Men jag får det fortfarande bara till att skilja 4000:- med 100GB 5400rpm HD, 2GB minne och 2.00 resp 2.16GHz processor.
(Zepto: 13780:- exkl. 17225:- inkl, Mac: 17052:- exkl. 21315:- inkl. )

Vad skall du egentligen ha en snabb HD med i datorn om du ändå tänkte köra med externa firewire-hårddiskar? Du vet att en större HD med lägre varvtal ger ungefär samma prestanda som en mindre HD med högre varvtal om de är lika stora?

Att det bara sitter en FW800-port på Mac:en spelar ingen roll heller, alla firewire-hårddiskar jag har sett har haft två portar(precis som många ljudkort) och man kopplar helt enkelt in den andra i den första. Jag har svårt att tänka mig att du behöver två separata FW-controllers(eftersom du inte berättat vad du skall ha dem till... ).

Tänk också på att andrahandsvärdet på beggade mac:ar är betydligt högre än för andra datorer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-21 16:28

sågtand >> tänkte på att inte välja ett fw-kort med Nec chip då den har kompabilitetsproblem med vissa kort. Motu rekommenderar bla Texaschips .. gärna doppade i chilisås ..

Ursprungligen av Nihad:

sågtand >> tänkte på att inte välja ett fw-kort med Nec chip då den har kompabilitetsproblem med vissa kort. Motu rekommenderar bla Texaschips .. gärna doppade i chilisås ..

Tack! Gäller det alltså Express Card eller refererar du till PCMCIA?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-22 00:47

tror det handlar om firewire-chip i allmänhet och beror inte på kortformat ..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-22 20:35

bara 4000? .. wtf .. dessutom funkar det mer eller mindre aldrig att streama från en hårddisk och använda ett ljudkort med många in/ut på samm FW lina ..

Intern disk till softsamplers och softsynthar med stora ljudbibliotek. 7.2k gör absolut skillnad jämfört med 5.4k. Jag blev jätteglad när jag bytte disk i min nuvarande laptop.

Extern disk 1: audiospår i Cubase och Ableton
Extern disk 2: backup och samplingsbibliotek

Att jag vill ha två FW800-linor beror just på att man förlorar prestanda och stabilitet när man kedjekopplar FW-enheter. Mitt system var alldeles svajigt när det satt i en kedja tillsammans med ljudkortet i FW400. Så jag skaffade ett LaCie FW800-kort (PCMCIA). Eftersom det har 2 FW800-portar så kopplade jag de externa diskarna till varsin port och sedan dess har allting gått som smort. Dock inte om jag använder FW400-porten på kortet samtidigt. Så ljudkortet sitter på den inbyggda FW400-porten.

Jag vet faktiskt inte om det teoretiskt sett ska funka även i kedja men jag har empiriskt konstaterat att det är bättre med separata linor. Varför har jag ingen aning om.

Extern disk #2 är inte jättenödvändig, men ibland vill jag ha tillgång till den. Ergonomiskt sett funkar det därför bättre för mig att ha den till hands på en egen port. Jag skulle inte koppla den i kedja till #1, så om jag bara hade en port skulle jag behöva byta sladdar. Finns det tillgång till 2 portar så föredrar jag det. Finns det bara en port så köper jag vad jag behöver för att få 2.

Det är så jag vill ha det. Om det är rätt, fel eller konstigt så får det vara det.

Vad gäller prisskillnaden till MacBook Pro så är det tveklöst stor skillnad. Jag får det till 5k, men jag kan också ha räknat fel. Även 4k är mycket. 20-25%. Lika mycket som 1 ny Evolver eller nästan 2 begagnade Pulse. Eller 4 schyssta lofi-kompressorer. Eller 1 Genelec 8030. Eller...

Ja, ni fattar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 13:46
Ursprungligen av sawtooth:

Intern disk till softsamplers och softsynthar med stora ljudbibliotek. 7.2k gör absolut skillnad jämfört med 5.4k. Jag blev jätteglad när jag bytte disk i min nuvarande laptop.

Det jag menade var att en 5400 varvs _160_ GB HD har ungefär samma prestanda som en 7200 varvs 100 GB HD, förutom att den har större kapacitet och drar betydligt mindre ström. (Nu talar vi om HD:s i samma storleksklass, dvs 2.5"). Anledningen är att datat ligger tätare på den långsammare disken eftersom skivorna är lika stora men den långsammare har större kapacitet.

Jag skulle lätt ta en 160GB 5400 varvs HD före en 100GB 7200 varvs.

Vad gäller ljudkort och HD på samma FireWire-kort så är det problem vilket du redan märkt. Däremot så bör du kunna ha bägge dina externa diskar på samma port tycker jag(oavsett om du bestämmer dig för Zepton eller något annat), om du inte har jättemånga spår i Cubase du skriver och läser ifrån samtidigt som du behöver köra en backup och läsa ifrån ditt samplingsbibliotek.

Vad var det för kort du hittade på macoteket förresten? Jag har letat lite men hittar i princip ingenting...

  • Medlem
  • 2007-01-23 14:34

Lite äldre artickel men det finns säkert nyare men orkade inte leta fram något

http://www.storagereview.com/articles/200511/notebook_3.html

Ursprungligen av Frebrik:

Det jag menade var att en 5400 varvs _160_ GB HD har ungefär samma prestanda som en 7200 varvs 100 GB HD, förutom att den har större kapacitet och drar betydligt mindre ström. (Nu talar vi om HD:s i samma storleksklass, dvs 2.5"). Anledningen är att datat ligger tätare på den långsammare disken eftersom skivorna är lika stora men den långsammare har större kapacitet.

Jag skulle lätt ta en 160GB 5400 varvs HD före en 100GB 7200 varvs.

Vad var det för kort du hittade på macoteket förresten? Jag har letat lite men hittar i princip ingenting...

Aha? Nu fattar jag vad du menar. Jag hade ingen aning om detta. Har du någon länk där man kan läsa lite mer ingående om hur det fungerar? Det verkar ju nästan för bra för att vara sant med både större OCH snabbare disk!?

Macline FW800 Express Card:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=50100&product_id=1040584

  • Medlem
  • 2007-01-25 10:34

Du kan ju kolla på länken i posten innan

Tror dock att det där är en sanning med modifikation.
Man får säkert likvärdig hastighet om du har kontinuerliga läsningar/skrivningar, fast inte en chans att 5400 varvare slår en 7200 varvs disk i seek-latency o.s.v.
Så det beror på vad man gör och hur programmen arbetar.
Sen är det ju givetvis en fråga om prestandaökningen motsvarar priset men det är ju som med allting annat, ett val man får göra.

1
Bevaka tråden