Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrofon och ljudredigeringsprogram för nybörjare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-13 19:14

Hej;

Tar tacksamt emot förslag på:

1. Bra program att redigera inspelade ljudfiler med, t.ex sammanfatta interview eller varva musik och snack. Finns möjligheten att synka med stillbilder och exportera till SWF är det ett plus i kanten. Men prioriteten är att kunna klippa ihop ljud och exportera till mp3/wav.

2. Microfoner att plugga in direkt i en MacBook och program att fånga ljudet med. Gärna olika prisklasser, doch med prioritet på budgett.

Tack i förhand!

Micke

Jag tycker Garageband funkar kanon. Om du inte har det, finns Audacity också. Det är gratis men lite fulare och buggigare än Garageband. Men det funkar bra.

Om du är nybörjare och vill plugga in en mik och "bara köra", tycker jag att nån av USB-mikarna som finns nu borde funka kanon. Samson har en, Blue har en, tror Röde har en också. En sån med ett basfilter pålagt i redigeringen och ett rejält puffskydd medan du spelar in - sen är det bara att köra.

Rödes USB-mikrofon tycker jag verkar vara mycket intressant.
Det finns en intressant blog, Podcastrigs, som inte behandlar annat.

Jag kör med en Samson USB-mikrofon. Den är mycket bra, särskilt om man ser till dess pris. Funkar bra både för tal och akustisk musik. Den är dock inte helt brusfri.

ååh vet ni hur mkt jag längtar efter soundforge + acidPro → sonymedias övertag numera → (alla e inte glada för det men...) finns bara för PC vad jag vet

videostöd. multiKanalsLjud

1
Bevaka tråden