- jgb
- Medlem ●
Jag sållar mig till kören på andra sidan. Tyvärr så fungerade det inte alls då det var så inställt att man kunde svara på annonser. Den som ville ha ett objekt skrämde med ett antal inlägg bort andra intresserade, nedvärderade objektet och när ingen fanns kvar kom med ett skambud. Inte så kul för den som vill sälja något, alltså slutade man annonsera här. När regeln infördes så kom det flera annonser och det är väl poängen?
Det där har vi inte sett ett på 99musik vad jag kan komma ihåg. Bra att du berättar något från "andra sidan", det är det första konkreta exemplet någon har tagit upp som är en anledning till varför man inte skulle få svara.
Jag sållar mig till kören på andra sidan. Tyvärr så fungerade det inte alls då det var så inställt att man kunde svara på annonser. Den som ville ha ett objekt skrämde med ett antal inlägg bort andra intresserade, nedvärderade objektet och när ingen fanns kvar kom med ett skambud. Inte så kul för den som vill sälja något, alltså slutade man annonsera här. När regeln infördes så kom det flera annonser och det är väl poängen?
Ah, så det var alltså problemet. Jag mindes inte riktigt varför faktiskt, var nog aldrig inblandat i det då. Det är helt klart ett problem.
Det går ju att låta 99musik köra på ett friare sätt ett tag och så utvärderar vi hur det fungerat. Och så låter vi 99mac:s variant fortsätta på 99mac tills vidare.
Det går ju att låta 99musik köra på ett friare sätt ett tag och så utvärderar vi hur det fungerat.
Ser inte nån som helst risk med att släppa 99musiks avdelning fri. Det har ju funkat bra i åratal... Får faktiskt lite von Oben-känsla av ditt sätt att uttrycka dej. Som om vi vore mindre vetande och inte begriper hur det fungerar i stora världen. Förutsätter att det inte är så du menar, men det kan vara bra att veta hur det uppfattas...
Eller så splittar vi det så att i musikannonserna så kan man kommentera och editera inlägg, medans i övriga annonser så får man inte göra ett dyft.
Dvs, precis som vanligt i de olika forumsdelarna. Alla blir nöjda och får kakor?
Klockrent förslag!
Att vi ens behöver ha den här diskussionen är löjligt. Vems idé var det att vi 99musiker inte längre kan klara av köp&sälj?
Idén att musikerna inte klarar av ditt eller datt finns inte. det enda som har hänt är att 99musik nu har samma regler som 99pod och 99mac, det bara råkade bli så.
Baron: Du kan inte berätta lite mer? Som en som kommer från ett ställe där sammanslagningen av forumen och förändringarna som orsakats pga det inte direkt har varit en positiv upplevelse så blir jag rätt orolig när du säger då.
Jag kan faktiskt inte det. Inte för att jag inte vill utan för att jag inte vet mycket mer. Jag lovar att det blir bättre. Ingen är nöjd med läget som det är just nu, men just detta har inte högsta prio. Vad är det som gör dig orolig?
Tyvärr är det så att teknikerna som kan skruva i forumet är väldigt få. Även om jag skulle vilja göra ändringar nu så vet jag inte hur man gör. Mer info kommer snart, jag lovar.
Okej, jag verkar ha missförstått Martin i en diskussion tidigare. Jag trodde att ngt som bara var en idé var spikad. Vi får se om idén blir aktuell i ett senare läge. Nog om det.
Eftersom det har fungerat tidigare och de som drabbas är de som nyttjar det öppnar vi 99.se/musik:s radisar för diskussioner igen. Martin har precis fixat det (kl 21.18).
I de andra köp/sälj kan man själv redigera och ta bort sina inlägg i 60 dagar. Diskussioner är inte möjliga.
Tack. Om den idén inte finns, som du säger, så var det extremt klumpigt gjort.
Jag tror inte du förstår vad jag skrev. Det som hände var att 99musik gick upp i 99mac. 99musik fick 99macs inställningar. Klumpigheten bestod i att inte ändra den inställningen i köp(sälj på 99.se/musik. Extremt? Jag vet inte det med tanke på vilka inställningar som faktiskt har gjort de senaste dagarna.
För övrigt finns idén, precis som jag skrev att den gör.
Tack. Om den idén inte finns, som du säger, så var det extremt klumpigt gjort.
Extremt klumpigt är väl att ta i, från 99mac-håll hade vi haft de hårdare reglerna en tid och därför missades det helt enkelt att det fungerade annorlunda för 99musik när sammanslagningen skedde. Nu är det löst, det tog bara några dagar extra och det har varit en rätt hektisk tid. 99mac, som var den största sajten, var utgångspunkten, något som helt klar har lett till en del problem för 99musik men vi har försökt reda ut det så gott det går. Diskussionen som uppstod belyste varför vi överhuvudtaget infört andra regler för 99mac (inte för att vi gillade det, men det blev nödvändigt då problem uppstod, se vad taz skrev).
jgb - om du är admin kanske man borde kunna ställa kravet på dig att vara åtminstone rudimentärt bekant med enkla definitioner som har med ditt uppdrag att göra. Som tex på ett privat ägt forum så existerar inte begrepp som yttrandefrihet, censur, diktatur, demokrati mm. Så för att tala ur skägget - att kalla modering för diktatorisk är att försöka plocka oerhört barnsliga poänger i en beskrivning av ett sakförhållande som faktiskt inte existerar.
Så om vi skall diskutera moderering, regler mm så skall vi alltså på detta privat ägda forum inte använda oss av enkla, fåniga argument som tex:
* att sätta upp regler för hur forumet skall fungera är inte diktatur
* att stollar skapar inlägg genom att dunka näsan i tangentbordet och får dessa raderade eller ändrade har inte drabbats av censur
* att medlemmar bannats för att de inte följer reglerna är inte ett exempel på bristande yttrandefrihet
Så med detta avslutar jag nu "Admin på forum"-kursen för kompletta nybörjare. Några frågor?
(Kan tillägga att vi på 99mac har haft långa smärtsamma, tidsödande och fullständigt meningslösa debatter som brukar börja med att någon oinformerad fåne tycker att forumets regler/moderatorernas arbete är diktatorisk(a)/(t), dumma, exempel på brist på yttrandefrihet, censur mm. Jag ville stämma i bäcken och bad någon låta bli att använda sådana begrepp för de är inte tillämpliga på ett privat ägt forum.) Ok?
Så med detta avslutar jag nu "Admin på forum"-kursen för kompletta nybörjare. Några frågor?
(Kan tillägga att vi på 99mac har haft långa smärtsamma, tidsödande och fullständigt meningslösa debatter som brukar börja med att någon oinformerad fåne tycker att forumets regler/moderatorernas arbete är diktatorisk(a)/(t), dumma, exempel på brist på yttrandefrihet, censur mm. Jag ville stämma i bäcken och bad någon låta bli att använda sådana begrepp för de är inte tillämpliga på ett privat ägt forum.) Ok?
Så att förlöjliga folk och kalla dem för "oinformerade fånar" samt att ge "nybörjarkurser" till erfarna moderatorer är tillämpligt på ett privatägt forum?
Din attityd skrämmer mig...
Amen to that, brother!
Härlig attityd taz.
I övrigt tycker jag nog kan man i viss mån prata om demokrati även på ett privatägt forum, ett forum är ju dess användare, är de inte nöjda byter de forum alternativt startar nytt.
Lite småbekymrad börjar man bli, överlag har jag varit positiv till sammanslagningen, men det verkar vara rätt skilda världar som slås samman. Jargongen och problemen som upplevt känns rätt främmande.
Kanske kommer av att 99mac var ett såpass stort forum med mången plattformskrig.
Man får kanske hålla sig under rätt färg.
Den var visst redan snodd av nån i öst...
Taz_1999: Bra att du äntligen skriver vad du menar istället för korta inlägg som inte säger ett dyft.
Om du tolkar något av det som jag och lasselu har skrivit som att det har varit problem med reglerna på forum så har du totalt missuppfattat vad vi pratar om. Vill du fortsätta diskussionen eller få än mer förklarat och exemplifierat så kan vi ta det via PM.
Problemet är ju löst så vi kanske ska släppa det här nu
Nu siktar vi mot nya äventyr - 1.02 på väg!