Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i-mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-01 22:35

nya i-mac dvd-r/cd-rw eller power mac g4
är skillnaden värt priset ca: 20000 extra???
har någon erfarenhet ge mej en kommentar please.

• Oregistrerad
  • 2003-04-01 22:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bo
nya i-mac dvd-r/cd-rw eller power mac g4
är skillnaden värt priset ca: 20000 extra???
har någon erfarenhet ge mej en kommentar please.

Vad skall du ha maskinen till? iMac 17" är annars en grym hemmamaskin.

• Medlem
  • 2003-04-02 09:45

Jag skall använda 1-macen för att producera videofilm av naturkaraktär/dokum.med Final cut. Är det rätt tänkt???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 10:46

Hej Bo

Jag skulle alla gånger köpa en Powermac G4.

-Du kan enkelt lägga till extra hårddiskar. Något som oftast behöves när man jobbar med större projekt.

-I en Powermac har du 4 PCI-platser, i iMaccen har du inga. Även detta kan bli ett problem när du känner att din utrustning behöver växa.

-Grafikkortet i Powermaccen stödjer två skärmar vilket alltid är bra när man redigerar.
Vad jag vet så speglar iMaccen bara.

-Den Powermac som jag har tagit som exempel har även dubbla processorer och det behövs i Final Cut Pro.

Jag tror absoult att du skulle ångra dig en bit in i produktionen om du valde en iMac. Visst kan du använda externa FW-diskar men jag tycker att stora interna hårddiskar är en bättre lösning.
Om du behöver en DVD-brännar så kan du alltid bygga en egen dator på svenska Applestore.

20000kr skillnad? Kan det ha blivit en nolla för mycket? En snabb titt på svenska Applestore ger mig dessa priser.

Powermac snabbare
Dubbla1.25 GHz PowerPC G4
1 MB L3-cache/processor
256MB DDR333-minne
80 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 9000 Pro
64 MB DDR-bildskärmsminne
FireWire 800
56 K internt modem
Bluetooth som tillval

SEK_23.495,00

iMac 17"
Platt17-tumsskärm (TFT)
1 GHz PowerPC G4
256MB DDR266-minne
80 GB Ultra ATA-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 MX
64 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56 K-modem
Apple Pro Speakers
Förberedd för AirPort Extreme
Förberedd för Bluetooth

SEK_21.495,00

• Medlem
  • 2003-04-02 11:27

Jag ser ingen skärm i din kalkyl, Acke...
Jag trivs fantastiskt bra med min iMac men jag kan känna att jag nog skulle behöva en större skjorta om jag skulle arbeta med film professionellt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 14:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Jag ser ingen skärm i din kalkyl, Acke...

Sant, det glömde jag. Men i och för sig ar det ju själva datorn vi pratade om och inte skärmen.

Skärmköp är inte någon stor utgift tycker jag. Du kan köpa bra 17" skärmar för runt 3000 - 4000kr ink moms. Inte så farligt om man ska jobba semi eller professionellt.

• Medlem
  • 2003-04-02 21:43

Jag har en i-mac DV med i-movie 2 som jag använder nu och det har ju funkat skapligt om man har gott om tid, men jag tänkte semiproffsa lite mer framöver. Jag utgår från att jag kan koppla ihop båda mackarna och på så vis kunna använda 60gb hd från den gamla eller??????

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bo
Jag har en i-mac DV med i-movie 2 som jag använder nu och det har ju funkat skapligt om man har gott om tid, men jag tänkte semiproffsa lite mer framöver. Jag utgår från att jag kan koppla ihop båda mackarna och på så vis kunna använda 60gb hd från den gamla eller??????

Visst kan du koppla ihop datorerna. Ända du behöver är en korsad ethernetkabel. Behöver ställa in lite inställningar. Sök på fildelning eller nätverk här på 99mac så hittar du flera guider till det.

• Medlem
  • 2003-04-03 13:11

Eller koppla med firewire och kör extraburken som HD. Minns inte hur man gör men tror man bootar med äpple+T.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Eller koppla med firewire och kör extraburken som HD. Minns inte hur man gör men tror man bootar med äpple+T.

Nope, bara T tangenten direkt när man har startat datorn.

Värt att tänka på är att ha minst Mac OS 8.6 , den senaste firmwaren installerad och Firewire 2.3 eller senare.

1
Bevaka tråden