- beh
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-04-02 01:28
Hej nu har jag altså för första gången i mitt liv värkligen provar en iBook med OSX. Som PC gubbe har jag alltiv varit atraherad av Mac platformen, ni hadde mus coh fönster när jag hadde jag c:\ och tangentbord med din kontakt (samma som man hittade på kassettspelare ):). Jag gjorde windows 95 så snarlikt MacOS 8 man bara kunde på den tiden med diverse program teman och hex editeringar av user.exe. När iMacen kom så kikade jag lite extra på platformen men OS 8 / 9 var aldrig nått för mig, det så ok ut men var aldeles för skört. När OSX kom så hadde jag redan tytt til Linux i perioder och nu hadde jag ingen hållbar anledning att inte "switcha". Nämde jag att jag kollat på varje keynote i sann tro sedan 2000 eller när Apple började webcasta dem?
Men tiden gikk och nya pc'ar införskaffades och nu sitter jag här på min pc, som skal bytas ut.
Men hurpass smart är det och skaffa en iBook idag? Min Dell Inspiron 4150 har ju många saker som talar för sig, men vikten och storleken förstör det mästa. En iBook eller 12" Powerbook vore perfekt.
Jag måste var ärlig och berätta att OSX var ganska ovant i början, menyraden i toppen av skärmen är ok, det vänjer man sig vid fort. Men att man inte stänger ett program när man stänger sista fönstret är lite ovant. (nostalgi: Win 3.1 som 6 åring.. uff)Men sånna saker går sig til, mitt egentliga dilemma är at jag inte har de 17000 Nok ++ som skal til för en 12" Powerbook så jag vill gärna ta en genväg, eller vill jag det?
Tyckte att iBooken (600 MHz (den som kom innan den med Radeon 7500) 384 MB ram och 16 MB grafik (QE aktiverat, sltså jag snackar endast om > Jaguar )) fungerade ganska bra. Gillade inte at det hakkar så när man ändrar storlek för fönster, tendensen finns i windows också men är inte lika påtagande. Surfade lite med Safari och det gikk efter all förväntning, saknade PgUP / PgDOWN som egna knappar och möjlighet att markera ord för ord som med Shift och Ctrl i Windows. Kunde inte heller kominationen för Del (forward delete) men den fins ju där, blir jag för depserat får jag mappa F12 til det eller nått.
De värkliga problemen kom när jag körde mail, MSN, Safari och skulle starta Word. Det var slött, när jag äntligen blev innsläppt i word så kunde jag skriva flera linjer med text innan denna dök upp på skärmen (det kändes iaf. så, var nog bara en halv linje men ändå..). Så blev det en himla massa fönster på den lilla 1024 skärmen. Trögheten var nog det som jag irriterade mig mest över. Annars var det mist en musknapp för lite men det är nog inte nånon nyhet, tror att alla pc folk tycker att det är lite knepigt. Kan man skaffa en iBook idag och ha en bra dator i lika många år som min eksiserande pc? (Dellen nämd ovanför med 1.8 GHz P IV mobile och 256MB ram). Att det kom en 12" powerbook betyder att om Apple skal gjöra nått bra med iBooken så måste de också gjöra nogot med Powerbooken, folk går efter MHz och nu är det bara 67 mellan de (og ett G). Men en 900 MHz iBook skulle ju dra fokus från Powerbooken som man precis har fått ut, även om den var landerad för tre månader sedan. Altså detta blev lite surrigt, men jag håppas ni kna hjälpa mig.
PS. Saknar alla Jeff Goldblum reklamerna för orginal iMac'en nogon som har de? Posta link här, de är underbara.