Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken av dessa routrar är bäst?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en router för en 2,5 Mbit ADSL-uppkoppling (Bostream).

Valet står mellan:

Netgear FR114PGE
eller
D-Link DI-704P

Vad ska jag välja?
Misstänker att Netgears modell är lite äldre än D-Links

Jag vet hur gedigna Netgears routrar känns i med metallkonstruktion (de som är blå). Inte alls lika plastiga som D-Links routrar.

Men man ska ju inte känna på apparaterna utan vill ju ha bästa möjliga prestanda.

Jag började fundera när jag läste detta lilla test här på 99 mac.

Man kanske ska ta plastiga D-Link i alla fall? Eller? Vad säger ni? Har själv använt en äldre Netgear router ett tag och den har fungerat utmärkt, men är D-Link snabbare så...

Jag har god erfarenhet av D-linkar; 804:or och 614+ i åtanke. Enda negativa jag kan komma på är att hos en vän till mig har vi fortfarande inte lyckats få Gamespy att fungera genom hans 804:a, men det behöver inte bero på den utan kan bero på spelet el andra faktorer. Dock har jag hört ryktas om folk som fått måndagsexemplar av D-linkar, men de har i samtliga fall snabbt fått dessa utbytta.

Dlink är dock ökända för just dålig prestanda. Dom borde klara 4-5 Mbit och det är ganska lite för en bredbandsanslutning.

Själv har jag precis kollat marknaden på vad som finns att tillgå, och den snabbaste routern just nu (som inte är en proffsprodukt) är linksys nya 54g-router. Den klarar ca 22Mbit throughput lan-wan & wlan ->lan ->>wan så den duger för bbb-användare som jag.

den heter Linksys WRT56G-B eller nått i den stilen. Kostar 1600kr på inwarehouse, fick min häromdagen och jag är fett nöjd även om jag inte använder den trådlösa delen (ännu).

Lycka till

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Dlink är dock ökända för just dålig prestanda. Dom borde klara 4-5 Mbit och det är ganska lite för en bredbandsanslutning.

Det väl de gamla D-link-routrarna som bara klarade 5 Mbit LAN <-> WAN
Sedan minst ett år tillbaka har nya D-link-routarar minst 15 Mbit på LAN <-> WAN.

• Oregistrerad
  • 2003-04-02 13:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det väl de gamla D-link-routrarna som bara klarade 5 Mbit LAN <-> WAN
Sedan minst ett år tillbaka har nya D-link-routarar minst 15 Mbit på LAN <-> WAN.

De gamla klarade 10Mbit, men bara med halv duplex, vilket är just 10MBit. Halv duplex misstolkades för att vara 5MBit av bland annat Dustin.
Jag gjorde prestandatester i LAN på den tiden och D-Linkarna klarade galant 10 MBit...åt ena hållet. Däremot sjunker prestandan när trafiken går åt båda hållen samtidigt. Detta märktes för dem som hade BBB och körde "filserver".

Varifrån kommer ryktet att D-Link har prestandaproblem? Från samma person som säger att Office inte finns för Mac?

Hej

Jag har haft en Dlink 804 under 1,5 år, den pajade efter drygt ett år, åkt till dlink i Stockholm, dom sade att det är fem års garanti, fick en helt ny. Bra service!

F:)

1
Bevaka tråden