Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga till alla switchers

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 18:08

Var det en besvärlig inlärningsprocess att komma från Windows. Jag frågar med anledning av att flera PC-användare har hänvisat till 'inlärning' som skäl till att inte switcha. "Det är så mycket nytt att lära. Jag är van vid Windows".

Det beror nog lite på, jag har sett båda delarna.. Är man öppen för förändring och verkligen vill lära sig så går de nog fort och man ångrar sig inte när man väl bytt. Sen finns de ju de som fått förändringen påtvingad och då är det väldigt motigt och jobbigt.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 19:57

Som Mac användare sedan åtminstone 10 år bak och även användare av PC så tycker jag att en PC är krångligare vid t ex sparande av bilder efter Photoshop. Försöker nu förstå mig på de i vänkretsen som duckar förr att byta till Mac. De verkar vettskrämda för vad som väntar dem med Mac.

Det jag kan säga efter två veckor med mac os x är att ju mer man lär sig ju bätre blir det. SÅ inlärningsprocessen blir ganska rolig iochmed att man får ut så mycket mer av det. Är du däremot en storanvändare av windows program, typ windows media player, msn mm så rekomenderar jag inget os byte.

Jag switchade nu precis efter nyår till en MBP 17". Självklart är det mycket nytt, och kan ta ett tag i att komma in i det, men OJ va nöjd jag e! Är fullkomligt störtförälskad i OS X! Även om du använder MSN finns massor av program till Mac som stödjer MSN-protokollet. Windows Media Player suger ju jämfört med vilket annat program som helst. iTunes och VLC e 2 snabba exempel som slår det med hästlängder.

Summa: Ett byte till Mac är bara till det positiva, OM du har tid att komma in i det. Jag säger inte att det är svårt, men det tar ju alltid lite tid att komma in i kortkommandon, program, uppbyggnad av mappstruktur osv. Vill man ha en mjuk övergång kan man ju göra som jag, använda Parallels Desktop med Windows i. (Jag måste ha det eftersom jag utvecklar applikationer i Visual Studio.)

Det svåraste är att man klickar i vänsterkant på fönsterna i stället för i högerkanten, plus att man använder Commandotangenten i stället för Ctrl-tangenten.
Svårare än så är det inte, oehört svårt mao:cool:

• Medlem
  • Lund
  • 2007-01-21 17:30

Det är nu ett år sedan jag switchade. Nu kör jag windows på jobbet och mac på fritiden. Inga större problem som man inte löser med spotlight eller 99mac. Dock har jag märkt att vissa macsaker är lysande, exposé försöker jag frekvent göra på PC:n (utan framgång). Jag har lärt mig fler knappkommandon till macen vilket underlättar datorlivet. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag blivit en nästan outhärdlig macnörd som alltid påpekar att det är enklare (och snyggare) med mac och att alla borde köpa en mac.

• Medlem
  • Bjuv
  • 2007-01-21 17:59

Jag är också väldigt possitiv till bytet från Windows.
Visst är det mycket man inte kan, men det är kul att lära sig nya saker.

Jag troa att det är enklare att byta från Windows till Mac än tvärtom.
Jag har änvänt Windows i säkert 15 år och innan jag bytte till en IMac körde jag ett antal olika distrubitioner av Linux i typ 5 år.

Men jag gillar Mac mycket mer nu än vad jag trodde att jag skulle göra innan bytet.

Så....om du har pengar....byt till Mac, ett mycket bättre alternativ.

Mvh
XTX

1
Bevaka tråden