Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till vinylknaster, hur gör jag ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-16 20:35

Jag har nyss köpt en Cd-jukebox av gammal retromodell, och eftersom att dessa i sitt orginalutförande spelade vinylskivor/stenkakor köpte jag svarta cd-skivor med ettikett, som ser ut som vinylskivor.

Men för att få det riktigt mysigt vill jag att låtarna skall knastra lite. jag har i iTunes gjort i ordning spellistor av mp3-filer, som jag tänkte bänna ut. men hur gör jag enklast för att lägga på detta brus och knaster ?

kan jag importera filerna i något program och lägga på detta i en extra kanal ?
jag kan ingenting om ljudproduktioner (inte mer än lite Soundedit 16 1997)
vilket var trevlig !

Du kan ju alltid ladda ner Izotope Vinyl (som är gratis) och sedan öppna låten i ditt musikprogram och slänga på lite knaster och liknande, fast oavsett hur du gör så kommer du nog aldrig få till den där riktiga känslan av vinyl tyvärr.

http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/

Vinyl funkar okej, dock låter det inte riktigt autentiskt. Mén prova - det är ju gratis. Jag kan annars rekommendera att lägga till ÄKTA knaster och brus...faktum är att jag har några filer med sånt, kan kolla om jag hittar dem ikväll. Om du vill ha dem, kan du få dem. Inget slår originalet.

  • Medlem
  • 2007-01-17 13:22

Oj, ja har du några filer med det riktiga ljuset såfår du mer än gärna maial över dem/den.

Det är ju sat att det inte går att få till rätta känslan, då skall man ju också veta var det kommer ifrån, men det är skönt att veta att vinyl alltid kommer finnas

Finns det något gratisprogram att använda när man lägger på detta ljud?, jag grejjar aldrig med ljud, bara grafik, så här finns ingen kunskap om program.

track för svaren !

om det ändå bara vore knastret och utseendet på formatet som skilde.. okok jag ska inte tjata igång en dryg cd vs. vinyl-debatt!

  • Medlem
  • 2007-01-17 14:28

Jo gör det

Varför inte prova Garageband som förmodligen följde med din dator?
Annars finns alltid Audacity. Lite fulare, lite jobbigare, men det funkar.

Lägg upp en hel låt på timelinen och lägg sen ett spår med knaster och brus under, kanske lite extra knaster och så innan låten går igång (låt det gå lite tystnad innan så de inte startar pang på) och justera sen nivån på respektive spår tills du är nöjd.

Du kan även prova att lägga en försiktig EQ på alla låtar om du verkligen vill ta det långt. Skala av lite diskant då till att börja med. Du kan t.o.m. googla fram en frekvensjämförelse för vinylskivor och skära lite i de områden där LP brukar vara "sämre" än CD. Sen försöker du efterlikna den kurvan med din EQ, om du förstår vad jag menar. Det kan vara lite överkurs dock.

Kul idé!

  • Medlem
  • 2007-01-17 21:15
Ursprungligen av n00bkillaz:

Varför inte prova Garageband som förmodligen följde med din dator?
Annars finns alltid Audacity. Lite fulare, lite jobbigare, men det funkar.

Lägg upp en hel låt på timelinen och lägg sen ett spår med knaster och brus under, kanske lite extra knaster och så innan låten går igång (låt det gå lite tystnad innan så de inte startar pang på) och justera sen nivån på respektive spår tills du är nöjd.

Du kan även prova att lägga en försiktig EQ på alla låtar om du verkligen vill ta det långt. Skala av lite diskant då till att börja med. Du kan t.o.m. googla fram en frekvensjämförelse för vinylskivor och skära lite i de områden där LP brukar vara "sämre" än CD. Sen försöker du efterlikna den kurvan med din EQ, om du förstår vad jag menar. Det kan vara lite överkurs dock.

Kul idé!

Bra ide, bara jag får tag på riktigt knaster så bör det blir bra tillsammans med att ändra EQ

  • Medlem
  • 2007-01-18 02:28

Tack, det var bra ljud för både början, i låten och slutet där nålen tuggar mot avslutet på spåret, det var riktigt smidigt med Garagebands funktion "skicka till iTunes, men så är det ju en mac man sitter på också

Bra att de funkade. Du kan ju även - om du behöver enstaka mer extrema grejer som skrap och scratch - kolla på sounddogs eller liknande sajter också.

  • Medlem
  • 2007-01-19 01:27
Ursprungligen av n00bkillaz:

Bra att de funkade. Du kan ju även - om du behöver enstaka mer extrema grejer som skrap och scratch - kolla på sounddogs eller liknande sajter också.

Noterat !!

1
Bevaka tråden