Hej alla.
Har ett märkligt problem med min Imac G5 20" (Isight):
Den har börjat tjuvstarta av sig själv utan att det finns en levande själ i närheten.
Maskinen är bara drygt ett år gammal och den har fungerat klanderfritt hela tiden. Mellan arbetspassen stänger jag dock sällan av den helt, utan låter den bara gå ned i viloläge, där den väntat tyst och tåligt för enkel snabbstart medelst handpåläggning å musen. Det kan gå veckor och ibland månader mellan ordentlig avstängning/omstart, då oftast föranledd av någon programuppdatering som kräver detta.
För några veckor sedan upptäckte jag dock till min förvåning att maskinen var igång när jag kom hem, trots att jag försatt den i vila när jag gick ut.
Sedan dess har tjuvstartfrekvensen ökat betydligt. Ibland startar maskinen om omedelbart efter att jag försatt den i vila. Nytt försök till viloläge brukar dock gå bättre.
Men det som är märkligast är att maskinen den senaste veckan har börjat tjuvstarta av sig själv från viloläget, när jag själv sitter flera meter ifrån i en fåtölj och läser. Det har hänt tre gånger bara den senaste veckan.
Någon annan som råkat ut för detta, eller någon som har en rimlig förklaring till mysteriet?
Tilläggas kan att maskinen i övrigt beter sig hur normalt som helst, en rejäl och pålitlig arbetshäst utan tecken till ofog. (Som alla mina tidigare Macar...)