• Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 20:00

Hej!

Jag har en PowerBook G4 1,5 GHz, som har fungerat oklanderligt sedan jag köpte den i april 2005. Nu har den dock börjat uppträda lite konstigt... Igår gick den helt plötsligt ner i viloläge medan jag satt och jobbade med den (skrev i Word och lyssnade på musik med iTunes) och det gick inte att väcka den igen. Det slutade med att jag till slut fick ta ut batteriet och hålla inne powerknappen i 5 sekunder innan jag kunde starta den igen.

Efter att ha läst en del på nätet verkade det som att det hela kunde bero på en defekt tempmätare för trackpaden (datorn går ner i viloläge om mätaren rapporterar för hög temp). Sedan dess har jag hållt koll på temperaturen för trackpadden och den har uppfört sig lite märkligt. Igår låg den länge helt stilla på 25 grader, vilket ju verkar lite mysko. Sen var den ok under en tid (låg mellan 30 och 40 grader)... men idag vid 3-tiden gick den helt plötsligt över till att visa -111 grader, och det har den legat konstant på sen dess. Det gör mig egentligen inte så mycket, men det är trist om det börjar gå i viloläge igen lite när den känner för det.

Nu undrar jag för det första om någon har nån lösning på problemet. Alternativt vill jag gärna veta vad ni tror/vet att det skulle kosta att fixa. Datorn är ju 2 år gammal i april, så jag antar att jag får stå för kalaset själv?

Tack på förhand!