- Johans
- Medlem ●
Av namnet att döma kunde man trott att det var någon ny gitarrprodukt men det är alltså en klaviaturmodell modell uppdaterad. Presenteras i morgon, kul.
http://www.roland.com/V-Synth/
Jag hade en V-Synth ett tag, verkligen häftig, udda och sofistikerad synt. Den nya har väl då förstås färgskärm, fler modellering-metoder, mer DSP, ... ptja, låter ju ballt.
Mjaaa ... Väldigt mycket serien V över det hela tycker jag ... Svart plus färgglatt. Men innehållet verkar ytterst trevligt. Kul att det ändå händer lite nya saker
mest för att jag är så förbannat trött på framtida-högkvalitativ-industri-design. sen verkar den äcklig på alla sätt, avancerad elastisk audio och allt till trots. om du vill ha fler anledningar så har du några här:
http://www.roland.com/demos/en/V-Synth_IT/index.html
http://lib.roland.co.jp/demos/en/V-Synth_XT/PoppyJam.mp3
inte min påse bara, säkert fin och bra men det tycker inte jag....
... jag är så förbannat trött på framtida-högkvalitativ-industri-design.
Passa sig!
(jag har redan tröttnat på många aspekter av mitt yrke innan jag ens påbörjade min nuvarande utbildning)
Otroligt konstig ståndpunkt tycker jag, för det är en synthesizer, om du känner till begreppet? Man kan göra nästan vad som helst i ljudväg med den, inte bara ungefär, eller alls som Rolands demofiler. Sampling och allt, jag tycker V-synth-idén är underbar, något av det mest innovativa som gjorts på hårdvarusynt-fronten på senare år. Med denna nya version kommer bara fler möjligheter och ännu skönare design. Jag tycker Roland har någonting spännande för sig.
Seså! Vi får tycka annorlunda, förstås!
Själv tycker jag det är kul att det faktiskt utvecklas hårdvara fortfarande. Det finns trots allt fördelar där (enligt somliga). Tycker själv det är rätt kul med hårdvara om man bara orkar programmera
jag gillar den bara inte, hör inga revolutioner och sirensånger som du gör. men du kan väl berätta vad som skulle vara ett korrekt sätt att utrycka min avvikande ståndpunkt på, så du slipper vara sådär PF:igt oförstående på löpande band...
och kan du inte berätta lite mer om det där du kallar synthesizer! går du loss på att vara sådär nedvärderande eller äter du dåligt?
Det var inte alls min idé att verka nedvärderande, jag visste inte om du kände till hur en synt funkar bara. Har du alls testat V-Synth? Tänk på alla sönderstressade japanska tekniker som försöker pånyttföda sig och hitta på något nytt och så kallar en arg svensk summan av deras vedermödor för äcklig. PFigt oförstående? I'll buy that. Äter dåligt? Jodå.
-Det kan ju vara trevligt att slippa formantdeformation som på traditionell PCM-syntes?
tror jag jag vet det jag behöver för att få ha en åsikt. för mig är det ungefär som du säger, en arg svensk köper inte japansk-sönderstressad-kejsarens nya kläder utrustning bara för att den har måltavlor och färgskärm och spelar audio runt/fram/bak eller simulerar hit/dit/bort/hem. jag gillar den bara inte, för mig tillför den INGET nytt [som inte mina små svarta processorer redan gjort/gör]. om den gör det för dig så är ju det prima.
jag uppfattar det som att det går en gräns mellan att ha olika åsikter om en produkt och att ha åsikter om en persons åsikter som i det här fallet. sen visar du att du utgår ifrån att min ståndpunkt bottnar i okunskap vilket jag uppfattar som nedvärderande, alltså du värderar ner min åsikt pga ditt felaktiga antagande att jag inte har koll på begreppen.
inte första gången vi stångas lite och säkert inte sista heller. ska vi inte göra en låt eller nåt ihop istället?;)
min inte så ödmjuka åsikt är att detta är underbart för alla HW-älskare...
Jag trodde att marknaden för intressanta HW-synthar dog iom. att roland lade ner sin produktion av v-synth - vilket ju som alla vet är den bästa ljudprocessorn som någonsin gjorts.
... och så kommer denna !!!
Ska ha, ska ha, ska ha....
Syked: Ja, kreativitet låter som en bra mkt bättre lösning
Jag menar inte att jag ska köpa en V-Synth GT, men jag tycker den är tuff. På samma sätt som jag tycker om en fet BMW eller en Lamborghini. Sedan kör jag vidare med min hundkoja / Reason och mår bra ändå
Jag tycker det är jäkligt kul att dom fortsätter på V-synth-vägen. Nu står det ju inte så mycket om vad som är nytt med denna, men iallafall.
Hela idén och konceptet var ju helt revolutionerande när den första VariPhrase-prylen kom (VP9000?), men väldigt få verkade ta det till sig. Jag vet inte hur V-Synth sålde, det verkar dock inte ha varit en kioskvältare.
Tyvärr är de rejält dyra även i andra hand, men till rätt pris hade jag inte tvekat att införliva en sådan i samlingen. Det är ovanligt och alltid koolt med annorlunda tänkande. V-Synth verkar ju kunna kombinera tradition med innovation.
Tummen upp för Roland, säger jag. De har ju annars inte gjort så många knop på utvecklingsfronten på länge.
Precis. Det är väl inte så många här som har provat den djupgående så jag kan ju bara säga att för min del använde jag den ganska traditionellt men den var ju överraskande bra så sett också.
Dels som en VA-synt och dels som en sampler. Som en sampler så sparar den samplingarna när man stängt av den, de finns _alltid_ i minnet. Flash me up on that one, Scotty.
Visserligen "bara" 10 Mb men för mig som började med sampling på Akai S700 och Ensoniq EPS så är det mycket, hehe. Gillar oldskoolsampling med korta ljud osv, absolut inte tal om att sampla pianon och stråkar här inte. Till det och med hårdvara har ju Roland å Yamaha sina multi-kulti-rackmoduler osv, motifar å fantomer på operan. Här är det elektronisk lekstuga mer, för oss som gillar det.
Som VA-synt var den sjukt bra, med ett av de bästa gränssnitt jag sett och en helt magnifik klaviatur.
Liquid audio-grejen använde jag sällan men den har ju timestretch som funkar över hela klavitaturen osv, så det funkar då som vocodereffekter osv, mycket intuitivt och skoj.
Fabriksljuden raderade jag nästan obönhörligen och jag samplade egna saker med den, fantastiskt bra ljudkvalitet och kompletta USB-funktioner.
Det som var nageln i ögat för min del var mer jordnära saker såsom ekonomi. Kan inte tänka mig så mycket ballare hårdvarusynt annars.
Denna uppdatering känns kanon. Så jag tycker man ska "see the matrix" och se igenom fabrikspatcher osv för vad den kan göra, det är en flexibel rackare.
D-50-kortet var häftigt också, jag vidhåller att D-50 är en av Rolands och även världens mest avancerade syntar och i denna version och med detta gränssnitt blev den klart användbar (talar om förra / första V-Synth, vet inte hur D-50-implementationen är på nya modellen eller om den tagits bort?). Gäller att "see through the matrix" där också dock.
Det här är innovativa och fina prylar som har drunknat i flödet & analogsyntmodet och mjukvaran.
Det här är innovativa och fina prylar som har drunknat i flödet & analogsyntmodet och mjukvaran.
Bara att hålla med faktiskt. Jag som ofta efterlyser lite nytänkande i syntvärlden tycker att Roland har gjort ett bra jobb med den här manicken. Att sedan deras designers inte har lämnat tonårsrummet får man leva med.
Ack så bestämd jag är för att köpa den... tråkigt nog är bedömt listpris 29900:- ung. och leverans inte förrän slutet maj...
Roland U.S. - V-Synth GT FREE Sounds
The download adds a synth museum’s worth of sounds to the V-Synth GT, with over 450 recreations of classic analog synthesizers from the ’70s, ’80s, and ’90s plus a host of classic Juno, Jupiter, SH, 303 and D-50 sounds. There are also new filter bank patches specifically designed to control external audio sources.