Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matlab 7.0.4 funkar inte på min MacBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-01-18 17:18

Hej. jag studerar på kth och behöver därför Matlab, men får det inte att funka på min MacBook. programmet vill inte starta, ikonen bara står och hoppar ett tag i docken men inget händer. när jag installerade Matlab så stod det något om att man skulle installera x11, så jag laddade hem det men när jag skulle installera det så stod det att det redan fanns en nyare verision installerad på datorn. är det någon som vet hur man får igång programmet?

Matlab 7.04 funkar inte på Intel-macar med gränssnitt. Möjligt att du kan få igång det utan Java-gränssnittet, har dock inte provat. Testa att starta X11, och starta Matlab med "matlab -nojvm" (Hoppas jag minns rätt...)

Finns en beta som funkar med Intel-macar, ska gå att ladda ner via Mathworks hemsida om du är student.

• Medlem
  • 2007-01-18 17:23

Är det bekräftat att Matlab 7.0.4 skulle funka på Intel-processorer?
Om svaret är ja, har du kollat i de tidigare trådar om Matlab och X11?

• Medlem
  • 2007-01-18 17:24

Det är snabba ryck. Leftrustle han före.

Letade lite, och här finner du betan: http://www.mathworks.com/academia/student_version/intelmacbeta/

Där står det hur du går till väga för att få tag på betan. Du måste bevisa att du är student, dvs. scanna in terminsavi eller kort och skicka till The Mathworks.

• Medlem
  • Rättvik
  • 2007-01-18 18:12

tack för jättesnabba svar, har skickat in bild på mitt kårlegg m.m. så nu e det väl bara att vänta och se helt enkelt. kan man installera betan på flera datorer?

Vet ej.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-18 20:30

Vet att när man installerar intel-betan student ed. så gör den någon slags aktivering men jag mins inte att den bad mig om mitt mathworks id - så du kan ju testa att intallera den på flera maskiner.

jag hittade en rolig(?) alternativ 'desktop' till matlab:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30944

någon som provat?

• Medlem
  • 2007-01-18 23:12

Nej. Det är första gången jag ser det.
Har du provat? Vad tycker du i så fall?

Ursprungligen av 3OPAH:

Nej. Det är första gången jag ser det.
Har du provat? Vad tycker du i så fall?

det såg lovande ut då det verkade tillhandahålla de funktioner jag mest behöver i mitt ganska sparsamma matlabbande. (dvs variabel- och fillisting)
själva implementationen var dock inget vidare - jag får det inte att fungera helt enkelt...

jag kör nog vidare med -nojvm och extern texteditor.

Oavsett intelmac eller inte behövs ett nytt gränssnitt. Deras nuvarande Java-dito är ett jäkla härke...

• Medlem
  • 2007-01-19 12:30

Jag håller med fullständigt.

• Medlem
  • Rättvik
  • 2007-01-29 21:09

intelbetan kom idag som en fin födelsedagspresent och verkar funka bra. tack så hjärtligt för all hjälp jag har fått

1
Bevaka tråden