Skall köpa en iMac eller en bärbar dator. Denna skall ersätta min trasiga men kraftfulla PC.

Just nu kör jag en PC med Gigastudio, Cubase SX med pluggar och lite andra program som SLAV (samplingsmaskin) till min MAC G5. I PCn sitter 2st m-audio PCI-kort som gör det möjligt att köra tunga Pianosamplingar med 64-samples i LATENCY. När jag sedan köper en dator med laptop-specifikationer (iMacen har förutom en normalstor HD samma spec. som MacBook Pro) kommer jag att köra en Firewire 800 RAID 0 konfiguration för att ersätta min nuvarande RAID i PCn.

MEN, sen kommer problemen. För ett tag sedan hade jag ett Hercules ljudkort som anslöts via firewire (400). Det gick inte att spela ett enda instrument, inte ens med senaste drivrutinerna. Jag körde detta på macen och latencyn kom ej under 25millisekunder. Och som de flesta som använder datorinstrument vet går det inte direkt att få en god spelkänsla med latencies över 256-samples. Det är åtminstone min mening.

Jag undrar om någon därute kör en laptop med tyngre pluggar laddade och tycker att ni har det bra? I så fall: tipsa gärna om den konfigurationen samt vilka latencies ni kommer ner i utan klick o sörningar.

MVH
DigitalGanesha