Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När du blir förbannad på din Mac - så gör du vad?!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 21:59

Oftast går det väl som man har tänkt - men många gånger inte, och har man suttit alldeles förlänge framför burken så kokar den hetlevrade över och (i sämsta fall) får Mac´en en känga. Själv har jag inte riktigt de utbrotten (men jag skall erkänna att det varit nära ett par gånger), men jag är lite nyfiken på vad ni själva brukar göra när det uppstår viss irritation...

1. Klipper till närmsta PC-burk
2. Slår pannan i tangentbordet
3. Reser er upp och skriker obegripligheter
4. Reser er upp och skriker inte fullt så vackra ord
5. Tar ett djupt andetag
6. Sätter på bästa brutalrocklåten
7. Gråter ut hos flickvännen
8. Gråter ut på närmsta pub
9. Kastar närmsta lämpligt dataföremål (zip,cd,mus) i väggen
10. Skriver ett inlägg på 99mac...

En mugg Gevalia och ett pipstopp brukar funka...
Fast jag har grymma bitmärken i pipskaftet... undrar varför...?:-)

Denna diskussion borde väl eg. vara under livsstil, men jag ställer hopp och tillit till att admin flyttar den dit.

Själv brukade jag förr i tiden köra med den lysande taktiken att råspöa tangentbordet. Jag använde av denna anledning billiga tangentbord. De gick sönder efter ett tag av förståelig anledning.

Det var på den tiden jag hade Windows 95... Numera är det ju XP, OS X och Mandrake Linux som gäller. Mindre frustration.

Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 22:37

Jag såg det som ett Macorienterat ämne - men det är klart,man kan ju beteckna alla olika former av utbrott som uttryck för livsstilar...he-he!

• Medlem
  • 2002-02-07 00:03

Jag brukar sällan bli så arg att jag tar till våld, utan brukar muttra förbannelser, ungefär som Kongo Lasse snackar (han i torsk på tallin). Men det finns några undantag.
1. När allt går åt skogen brukar jag ge skärmen en örfil, så att det sjunger härligt och bilden dansar. (jag får aldrig skaffa en ny iMac, för då skulle jag slå skärmen så den gick ett varv och sedan slog mig i huvudet

2. När jag lirar FPS spel så brukar jag daska musen i musmattan, när det går kasst. Som tur är, är det en optisk mus, annars kanske rörliga delar pajat

Jag blir nästan aldrig arg på min burk numera, bara suckar och tar en omstart (i bästa fall....) men en gång så har jag faktiskt stått på balkongen med min G3 och balanserat datorn på balkongräcket och sagt till burkjäveln, "visst, nu e du inte så kaxig, va..."
Konstigt nog valde den att bli kvar hos mig och den strulade aldrig efter det, så visst, jag tror fullt och fast på att datorer har en egen vilja och ett egen uppfattning om hur den tycker saker och ting bör skötas.
Gäller bara att visa vem som har brallorna på...

Jag har faktisk bara en gång blivit så arg så jag gav mig på ett dött ting i datorernas värld och det var när jag jobbat på en låt i fem låååååånga veckor, och burken havererar min HD precis innan slutmix. Jag tog ut HD´n (efter att jag slitit sönder IDE-slingan) och drog en hammare i disken för att se hur en trasig disk egentligen ser ut och dessutom för att se hur en disk egentligen ser ut inuti...
Blev lite mer frustrerad nar disken inte gick att få upp överhuvudtaget...

Men utöver dessa incidenter så vet jag att datorer inte är något att bli sur över, det handlar ju bara om ettor och nollor... Jag, som är chef, är ett, och burken är således noll och ska rätta sig efter min vilja.
När den inte gör det så skall man vänligt men bestämt (prova balkongen) tillrättavisa nollan om vem den är och att den faktiskt går att byta ut mot en nyare och snabbare modell.

Jag vrålar ut obegripligheter såsom "men ååhhhaaaaaa!" och "Vad fint då! *två sekunders tystnad* muuuuuaarrrrrrrgh!"

Mina grannar undrar vad som händer ibland.. Som tur händer det inte så ofta

Jag har ibland uttalat mig ilsket mot en Cube/450 som är väldigt personlig. Den fungerar utmärkt när jag använder den, men när ägaren (en kompis) försöker använda den är det ditten och datten som inte fungerar.

Det har hållit på så sedan den maskinen kom in i mitt liv i februari 2001. Hela tiden har det varit samma visa: "Nu krånglar program x/funktion y!!" varpå jag svarar: "märkligt. Jag har testat detta, så då får jag väl titta på den igen". Då jag sätter mig vid maskinen fungerar den bra, men sedan är det samma visa igen.

Under det år som gått sedan inköpet har den två gånger idkat närkontakt (FireWire Disk Mode) med mina G4or, för säkerhetskopiering av data efter allvarliga haverier. Senaste gången var för ett tag sedan.

Jag hade installerat Mac OS X 10.1 i höstas, men användaren tvingade sig tillbaka till OS 9. Nu när jag uppgraderat diverse programvaror (till X-version) var det dags att gå tillbaka till 10.1. Det första jag märkte var att någon städat Kuben och i ivern kastat Users/Library, samt allt annat i Users-mappen. Systemet var naturligtvis helt fallfärdigt och startade i ett "fabriksläge". Vid omstarten blev det Kernel Panic och totalhaveri.

Jag försökte då installera 9.1 för att kunna få igång maskinen igen (för säkerhetskopiering), men det gick inte. Hårddisken var helt enkelt inte installerbar (har inte upplevt något liknande). Det gick helt enkelt inte att installera systemet ö.h.t.

Jag uttalade mig då ganska aggresivt, men samtidigt ironiskt: "jaha, då är det dags för lite semester". Det vara bara att låta den ha "seks" med min G4, för att kunna kopiera över filerna. Därefter var det bara att formatera om, installera om allt, kopiera tillbaka filerna etc. Jag partitionerade hårddisken och konstaterade att den lilla Kuben fungerade bra när den fick övernatta hos mig.

Då den återvänt hem strejkade skrivaren (tom patron), men jag fick ett desperat mejl från användaren att jag minsann "installerat dåligt" och att det var därför det inte gick att skriva ut något. Dock löste det sig med en ny patron.

Sammantaget har jag insett att Kuben är väldigt personlig (den kallas nu "personliga kuben" av mina kompisar). Den får helt enkelt abstinens då jag inte är i närheten av den. En del av detta kan bero på MSMBT (Mer Strul Med skit Bakom Tangenterna).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 19:40

Saxat ur dagens Aftonbladet:

IT-chef slog sönder sin dator
Internet kan leda till våld. Nu handlar det inte om våldsamma bilder utan om frustration över att det går för långsamt på nätet.
------------------------------------------------------------------------
Tappade humöret när han inte lyckades koppla upp sig på nätet
------------------------------------------------------------------------
   Blir du också tokig över att det tar så lång tid att söka via Internet? Även om den faktiska tiden inte är särskilt lång känns det som en evighet innan sidan laddar ner.
  För inte särskilt länge sedan sågs Internet som snabbt och enkelt. Det gör det kanske fortfarande, men i dag ställer vi högre krav.
  Kontorsanställda drivs till våldsamheter av långsamma internetuppkopplingar, visar en ny amerikansk undersökning.
  Över hälften av de tillfrågade 1000 personerna säger att de upplever Internetfrustration åtminstone en gång i veckan.
  Många säger att de slår på datorn i ren ilska när Internet ”kraschar”. Men två procent säger att de till och med slår personen som sitter bredvid dem.

Var tionde tappar humöret varje dag
  Undersökningen visade också att en av tio tappade humöret dagligen på grund av nätet.
  En IT-chef berättade att han slagit sönder en laptop för 2 500 dollar när en sajt inte kände igen hans uppgifter efter sex försök.
  Sajter som tar lång tid att ladda ner är det som väcker störst irritation. Liksom hjälpknappar som inte hjälper till och alltför detaljerade förfrågningar om personuppgifter.
  Det här växande gapet mellan människors förväntningar och den verkliga erfarenheten av nätet leder till att öka incidenter orsakade av ”webirritation”, konstaterar undersökningen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Internet kan leda till våld.

Idrott kan nog också leda till våld, undrar hur många tv-apparater som slogs sönder ikväll...

• Oregistrerad
  • 2002-02-21 10:36

Jag brukar ta det lungt och tänka att:
-Vilken jävla tur att man inte behöver sitta vid en PeCe, där händer ju sådant här hela tiden.

Faktum är att om min mac hänger så beror det till 99% på Explorer, och vilka har utvecklat det programmet?

/kajjan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-21 21:29

Jag blir aldrig arg på Macen. Pesen däremot har varit på väg ut genom fönstret några gånger, och jag var nära att åka dit för brutal misshandel av en pc en gång...

Nog kan jag bli sur på min lilla mac ibland, men då går jag och sparkar eller slår på min frus pz. Skulle aldrig kunna skada min lilla älskling.

Sparkade sönder powerknappen på en G4Powermac efter att en mix inte gick att ladda upp dagen efter. (lyckades laga knappen) Den har en ny ägare.

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-05-09 16:29

Jag brukar gå upp och köra samma program på PC:n och tänka att det här gick ju fortare på macen

Fanns det inte en kudde man kunde slå på när ur-macen jävlades?

Härligt gammal tråd föresten.

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 16:44

Det var bättre förr:
< http://homepage.mac.com/majinqv8/mac/smack/smack.html > Smack-a-Mac

För att inte tala om gamla goa 'Madness -Rage!' init:en
Tryck äpple+alt+F8 och gå loss på worddokumentet (eller vad det nu är) med en ouzi

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-09 17:28

Jag brukar dänga näven i bordet. Tycker inte om att slänga prylarna till datorn i golvet, fast när jag slår riktigt hårt så kan dem flyga iväg ändå...

• Medlem
  • 2005-05-09 18:05

Det enda bra med såna stressbollar man får på datamässor är att de låter så schysst när man dänger dem i väggen.

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:56

Jag har bara blivit riktigt arg på min Mac mini två gånger, och båda gångerna hade jag blivit "förarbetad" av krångel hos pcn. Det var båda gångerna en långsam mac, orsakad av alldeles för lite minne.
Men min pc å andra sidan. När den stod på golvet så sparkade jag sönder fronten i ilska en gång, och sidoplåtarna är alldeles buckliga, tangentbordet jag använder nu på min mac är ett 5 år gammalt Logitech-tangentbord, som efter en åratal av misshandel fortfarande funkar perfekt. Logitech gör bra saker

• Medlem
  • 2005-05-09 20:12

Har väl mestadels svurit högt vid något tillfälle när det gäller mina Macar.. I PC världen har jag dock åstakommit följande

1. Kört en penna genom tangentbordet till en stationär PC p.g av av ett krashat Regestry i Windows/2000 (Ja,ja skulle ha haft backup .. Men fy f-n kan fortfarande bli f-bannad över registry skit i Windows, gäller även XP)

2. Jag har faktiskt hivat ut en trilskandes bärbar Compaq från 3:e våningen efter att några tangenter på det skitdåliga tangentbordet lossnat för 100'e gången..och tangentbordet strejkade hela tiden. Blev bara skrot kvar av den maskinen.. Men det kändes faktiskt bara bra och är inget jag ångrat.. Skit maskin från början till slut helt enkelt

Mvh
/Ulf

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-09 21:25

Jag har slagit sönder följande:

Dubbelsiffrigt antal tangentbord (använt både skalle och nävar)
Dubbelsiffrigt antal möss
En 15" tft-skärm (knytnävsslag)
En 19" crt-skärm (slag och slutligen kast i golvet)
Ett moderkort (högg med mejsel)

Dessa händelser är dock PC-baserade

Skriver en insändare här om att tiger funkar sämre än Win95, första versionen. (Vilket det gör, i varje fall om man installerar det på en extern disk). Att skriva så är väl höjden av kritik?

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 10:02

Jag accepterar bara det faktum att det till 99% var mitt fel. Som allt annat.

Jag försökter ta reda på vad det var som utlöste problemet och ser till att inte göra det igen. Ibland blir det en reboot. Och blir jag riktigt sur på dattan stänger jag av den och går och tittar på TV eller går ut med hunden.
Har inte förstört särskilt mycket. Men jag minns att när jag var sisådär 11-12 år kastade ut min 486a från mitt fönster när jag fick min 200Mhzare. Mestadels som en kul grej.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 17:09

Inte haft någon mac, men min lösning i quake var väl att banka musen i bordet, min lösning när bara datorn dampar i största allmänhet är väl att drämma till tangentbordet några ggr, det håller.

1
Bevaka tråden