Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Hur många kör både Mac och PC på 99.se/mac?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2007-03-14 15:51

Jag har en stationär Windowsburk för allt jag gör, grafisk produktion, surfande, se på film (när jag inte är vid TVn), artikelskrivande med mera.

Har en iBook som portabel dator, när jag skall hålla föreläsning hos kund eller är på semester. Att plugga in ett par högtalare och se på en film är rätt skönt när man har tråkigt.
Privat står iBooken annars alltid aktiv i nedervåningen, vi letar recept, kontrollerar fakta när vi ser något i en film, mejlar bekanta medan vi matar småttingar och så vidare.

Jag gillar de vita Macarna, annars är jag lika förtjust / oförtjust i båda operativsystemen...

Efter flera år av parallellt arbete med Mac / Win jobbar jag ändå snabbare med Win, det sitter i ryggmärgen helt enkelt.

• Medlem
  • Solna
  • 2007-03-14 17:08

använder båda eftersom man ofta använder windows i skolan, kompisar o såna saker

• Medlem
  • 2007-03-14 17:28

I det dagliga arbetet är det Windows XP som gäller. Utvecklar 90% mot Oracle i PL/SQL alternativt i Java/JDBC och använder då helst Toad (för PL/SQL) som inte finns för andra operativ. Blir en hel del admin/DBA i "Unix" också , Solaris, Linux, HP-UX .

Hemma är det 90% Mac som gäller och 5% Windows XP och 5% Linux. I mitt fall skulle en MacBook fungera alldeles utmärkt även i arbetslivet eftersom Toad inte särdeles tungt och fungerar alldeles utmärkt med Parallels. Men det är min arbetsgivare eller kund som bestämmer vilken maskin som ska stå på bordet och oftast är det min bärbara jobb PC eller en stationär Dell PC som kunden tillhandahåller.

Mvh
/Ulf

Hemma är det hundra procent iBook! Jag har G3a (väntar på en MacBook) och min tjej har en G4a.

På Universitetet kan man slösurfa/söka efter literatur/ordbehandla/skriva ut på XP-maskiner lite här och var.

Jag tänker iofs köra Win98 med paralells desktop på min framtida MacBook så att jag kan spela mina gamla DOS-spel.

Kör både Pc och Mac där macen kör mail och kontor grejer medan pc är ren nöje!

En pc och två macar hemma. På jobbet kör vi bara mac i nätverket men viss utveckling sker på fristående pc-burkar pga att utvecklingsmiljön endast finns för pc.
Men jag ska köpa en MacBookPro och installera parallell så slipper jag åtminstone ha flera burkar på rummet

Bara Mac hemma och på jobbet (nåja Bootcamp för lite spel) och PC/XP och Mac på universitetet.

Paralells för gamla PC spel låter guld... X-Com !

Kör mac hemma till allt viktigt som skall åstakommas och inte bli infekterat med virus eller raderas pgr. av systemfel. Hårdvaran driver det mesta utan att modefieras. På PCn kan man utvärdera resten av de OS man kan köra och spela lite gamla spel som inte kräver DirectX9 eller 10. På jobbet e det bara PC och winXP säkrad med Kaspersy Internet Security och placerad bakom extern linuxdriven firewall. Är man en paranoid nörd eller är de motiverat?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-15 14:46

Jag kör numera bara på Mac hårdvara. De saker som kräver explicit PC/Windows körs i Bootcamp. Tyst, enkelt och snyggt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 16:45

En hemsk gammal PC hemma, ska alldeles strax bytas ut mot en nyuppdaterad Mac, frågan är bara vad det blir. Stor, klumpig och underbar 24" iMac eller liten, smidig men inte lika kaftfull MacBook?

Mac i/på skola/jobb sen 1997. Just nu en G5 Quad och en Mac Pro.

I min garderob står en P4 2,66 med Windows 2003 som agerar filserver, mm.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-03-17 00:13

Kör både och. Windows XP på spelburken (där har OS X inte en suck), Windows XP MCE på HTPCn då jag tycker MCE är bra mkt bättre än Front Row + att jag får in betalkanaler via Boxer i MCE med mitt FireDTV kort. Har dock en MacBook som jag använder till skolan, surf, webbutveckling m.m och är mkt nöjd med, om det inte vore för CPU-whine samt att caset öppnat sig i ena hörnet.

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-20 17:48

Använder Windows på skollaptopen i skolan för vi är tvingade att ha det. Vi får inte ha med en egen dator till skolan osv.

Annars använder jag min MacBook hela tiden.

Visst har jag några PCs också men ingen som kör Windows som är i min ägo.

Kör Windows på min stationära eftersom det var den jag hade innan jag switchade. Jag har testat Linux på den men man verkar behöva en windowsdator om man vill kunna spela.

Som laptop hade jag tidigare en iBook och nu MacBook och jag är GRYMT nöjd med dem. Skulle aldrig byta bort Mac på laptop-sidan.

För att fullända treenigheten kör jag FreeBSD på en SUN Ultra 5 som server.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 13:16

Kör med en Macbook c2d 2.0 hemma och jobbar med PC som it-tekniker på jobbet.

Vi har lite allt möjligt, som många andra så tycker jag att det är lite tråkigt att hålla sig till ett OS, men visst, hade jag råd skulle jag gärna byta ut allt till Mac'ar kanske främst för att de är så tysta. Vi har en Macbook ("min"), en Sony Vaio (min sambos), en HP laptop med Ubuntu och en gammal stationär PC med XP/Ubuntu i dual boot som agerar fileserver. Sen har vi fler datorer, men de står just nu på vinden.
Helst vill jag byta ut den stationära mot en Mac Mini och ett par externa hårddiskar, det skulle bli snyggare och framför allt tystare.

• Medlem
  • Rättvik
  • 2007-03-22 00:21

har en fin amd athlon stående på skrivbordet såväl som min macbook. macen är den som används mest. PC'n används bara till att bränna dvd'er och lagra saker på då det har mycket större hårddisk. ibland händer det också att man kör diverse program som inte finns till mac (speciell verision av cad och annat tok som kth hittar på)

Andvänder Mac hos mamma (PowerMac G4, 400Mhz - 640 MB ram) och PC hos pappa..
Sparar dock även till en MacBook 2,0 Ghz (Vit såklart!) som jag ska kunna ta med mellan mamma och pappa!

Bevaka tråden