Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher med frågor om kortkommandon.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 21:50

Hur gör man med alla kortkomandon som man är van funkar på pc???
Tex om jag vill backa (tangenten ovanför enter på pc) när jag är ute och surfar? Vill inte använda musen hela tiden. blir vansinnig!
OCH om man vill stänga ett fönsten (alt+F4 på pc) och på mac??? HJÄLP!!!:'(

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-20 22:03

Stänga fönster, äpple+w.

För att lägga till egna kortkommandon: Öppna systeminställningar, välj Tangentbord och mus och sedan fliken Kortkommandon. Här kan lägga till vilka tangentkombinationer som helst (i stort sett) och bestämma vilka program de ska gälla för.

Om du klickar i en meny, tex arkiv mm, så faller den ner. Brevid de alternativ som har snabbkommandon så står det ett, som tex Kommando + W (Stänga flik).

Jag letade en liten stund efter hur man skriver kommando på tangentbordet så att det syns i ett foruminlägg men gav upp, men det är tecknet som ser ut som runtecken, du ser det i bilden nedan där de nio första alternativen i menyn har snabbkommandon.

Har du ett tangentbord från Apple så finns det ett litet äpple och runtecknet på samma tangent, den kallas kommando-tangenten. Ibland kallar man tecknet även för kringla eller så refererar man till den tangenten som äpple-tangenten (som i inlägget ovanför detta).

De flesta snabbkommandon på Mac och PC är faktiskt lika, förutom att det på Mac är kommandotangenten (tex kommando + S för Spara) istället för CTRL-tangenten som det är på PC (CTRL+S).

I menyn kan du även se ett exempel på kommando man anger med Shift, vilket indikeras av den upp-pekande pilen: "Stäng fönster" tex.

Senast redigerat 2007-01-21 01:02
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-01-20 22:25

Fick inte till det genom att redigera mitt inlägg, lägga till en bild till och lite text, så därför ett inlägg till:

Sedan kan du i den bifogade bilden för menyn "Historik" se ett exempel på kommando man anger med alternativ-tangenten "Markera sidan för Snapback" och även snabbkommandot för att backa "Kommando+Ö" (men även Kommando + vänsterpil fungerar för det, åtmistone i Safari).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 22:33

Kan jag byta tangent bord fr Am till Svenskt själv på

min Mac book pro som jag köpte idag. den är jätte fin. men lite krånglig

Ursprungligen av ptg:

min Mac book pro som jag köpte idag. den är jätte fin. men lite krånglig

Äpplet > Systeminställningar > Internationellt > Indatameny (kryssa här för Svensk eller Svensk Pro, beroende på vilket du har). Sätter du ett kryss för "Visa indatameny i menyraden" så får du en liten meny borta uppe vid klockan där du kan välja tangentbordslayout.

Ursprungligen av ptg:

Hur gör man med alla kortkomandon som man är van funkar på pc???

Inne i Systeminställningarna, under fliken "Kortkommandon" kan du ställa in och ändra kortkommandon för enskilda program eller för systemet till såna du trivs bättre med.

Exempelvis för att ändra till alt-F4 för att stänga fönster.

Klicka på +-knappen och välj det program du vill ändra.
I menynamn skriver du "Stäng fönster" och i rutan nedanför ställer du dig och håller ned alt och samtidigt F4.

Vips.
Starta om det aktuella programmet.

Omg, jag begår dödssynden och säger att det är fel att ändra! :">

Seriöst, tangentbordskombinationerna i Mac OS är bättre genomtänkta och framför allt mer ergonomiska. Dessutom, sätter man sig vid en annan Mac så har den troligtvis originalinställningarna. Det är helt klart värt det lilla besväret att lära sig de "riktiga" tangentbordskommandona.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 21:28

kortkommando till page upp/ page down???

om jag inte vill hålla nere option sätta muspekaren på rullningslistens pil och klicka:::Puuuh!
har kollat på Macros tips
"Sen finns ju denna diskussion över kortkommandon."
http://www.99.se/switcher-byt-till-m...on-i-os-x.html
Men där står fel! trots uppdatering 2007 och jagv har ej pgup tangent e som jag har macbook

• Medlem
  • Neverland
  • 2007-02-14 00:03

Pil upp resp. ner funkar väl bra?
Kombinera med fn så rullar det snabbare. Väljer du istället cmd (äpplet) tillsammas med pil så hamnar du överst eller underst på sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 00:26

taaaaaack!!! filuren. fn+pil=sida ner/upp BRA!

• Oregistrerad
  • 2007-02-16 02:15

Man kan backa med backsteg precis som på PC, eller med kommando-vänsterpil. Dock är det en irriterande bugg (feature?) som funnits i evigheter i Safari att man inte kan backa på en sida med ramar om inte rätt ram är markerad. Dock så fungerar det att klicka.

MacBook har dessutom stöd för att scrolla via track pad. Sätt två fingarar på track pad och scrolla i önskad riktning.
Men via tangentbord är smidigare (tycker jag).

1
Bevaka tråden