Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställa in klient för säker ARD-administration?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-21 12:23

Jag har fått Remote Desktop i min MBP och undrar hur jag ska ställa in grejerna hemma för att på ett säkert sätt ratta hemdatorn från tex jobbet.
Min bror har precis köpt en ny mac och jag vill även kunna hjälpa honom på distans. Hur ska allt ställas in?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-21 14:44

Om du i inställningarna för ARD väljer att kryptera all nätverkstrafik så kommer ARD att köras över ssh. Då behöver du bara ha port 22 öppen i brandväggar/routrar.

  • Medlem
  • 2007-01-22 06:57

Tackar! Och hur hittar jag datorns ip-nummer bakom en Airport Express?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 10:49

Du måste ställa in portforwarding i din router till den maskin som du vill ha kontakt med.

portforwarding port 22 --> Datorns IP-nummmer port 22
IOM att det är en Airport så får du använda AirPort Admin Utility, det under lättar om datorn som du vill köra portforwarding mot har ett fast IP-nummer, även det går att styra via AirPort Admin Utility.

  • Medlem
  • 2007-01-22 15:18

Ah, så bra! Då är det bara Telias dynaniska IP-nummer som ställer till det...

Vet du om man kan flytta genvägar från en dator till en annan? Jag har lagt upp en massa "förval" i vänsterkanten på min ena dator och skulle vilka få över dem till den andra (som också har ARD). Jag flyttar alla prefs och liknande jag kan hitta, men det hjälper inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-22 15:58

telias dynamiska ip-nummer går att kringgå. Skapa ett konto här: http://www.dyndns.com/ så får du ett fast domännamn till din dator. många routrar har en inställning som gör att de hela tiden uppdaterar sitt externa ip-nummer till en valfi dns service. Vet dock inte op din APE har det, men det finns även program som du kan köra på den dator du vill komma åt så att dns-pekningen hålls uppdaterad. Står att läsa mer om det på DynDNS.com

Om du har skapat en lista med datorer mm i ARD så går dessa att exportera/importera.

1
Bevaka tråden