Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 12

Tråden skapades och har fått 1433 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ensoniq eps16+ .. kunde ej motstå. borde väntat på att en rackvariant hade dykt upp istället

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-04 19:39

MELD!!
mono EVOLVERT liten desktop !!!!

JAAAA!!

+ hejdå mpc!!!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-05 21:28

Äntligen! Har dreglat sedan 80-talet. En Ensoniq ESQ-1! Den kan låta både urkass och helt underbar. En sequencer som gör mig kreativ. Nu ska jag bara sätt igång och göra askonstiga ljud på den. Det är kul!

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2007-09-06 22:48

Korg Radias, stört nöjd men önskar trots allt att jag hade väntat.
Varför allt detta hemlighetsmakeri med Prophet ´08 för? *Grrr*
Bara 18820 kronor kvar att spara ... *suck* suger att va student.

Idag hämtade jag Andy74:s Yamaha EX7. Jag har sällan sett en så ren och fin synt, den är verkligen i nyskick. Tack för en trevlig affär Jag var övertygad om att jag kördt fel väg flera gånger, men varje gång jag orienterade mig var jag på rätt spår. Ja ja, jag kör väl fel till jobbet imorgon istället...

Köpte mig en riktigt fin Wavestation EX igår, har suttit hela dagen i dag och sequensat mig till vansinne :)....

En liten nackdel är dock det där klassiska problemet med stickykeys. Någon som har något bra tips på hur man fixar det där (snabbt o enkelt =)!!!

Det går inte att fixa snabbt och enkelt. Du får montera ned hela j-vla synten i molekyler för att komma åt klaveret och böja ut de där metallbladen som sköter tjädringen av tangenterna. Här om någonstans skulle hårda sportfjädrar vara på sin plats.

Tar man det lungt och håller lite koll på skruvar och kontakter så är det "bara" ett par timmars jobb att fixa tangenterna.

Oki, då vet jag... Inget man fixar en kväll efter jobbet alltså! Läste någonstans nu att man ska lägga på fett när man väl är där, låter lite skumt i mina öron, kan det stämma?

Det ligger lite klet där, så det kan nog stämma. Jag vet inte riktigt vad det är för fett, men vaselin brukar väl funka även till sånt här. Det är fullt möjligt att hinna göra detta efter jobbet. Det tar ett par timmar om man är extremt försiktig och aldrig har gjort det förr och om man inte låter sig störas av annat. Tyvärr hade jag ingen digitalkamera på den tiden jag fixade till min Wågstation, men i princip monterar man bort de två stora kretskort som sitter underst i synten. Man skruvar bort bottenplattan på den. Skruva bort joysticken och lägg synten på några mjuka handdukar på ett bort. Jag märkte att en Wågstation inte är speciellt vridstyv utan sin bottenplatta, så det är lätt att få hela synten lite skev när man skruvar dit bottenplattan. Det bästa är att skruva dit den lite löst, vända på den så att den står plant på ett bord och sedan skjuter man synten så att skruvarna når över bordskanten och sedan drar man åt dem korsvis, ungefär som när man drar bultarna på ett hjul till bilen.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Det ligger lite klet där, .....

Tänkte bara höra vad du gjorde rent konkret, nytt klet eller böjde du metallgrejorna...? Läste någonstans att det var någon grej (mekanik) som går i de svarta tangenterna som var lite stor som man kunde skära bort någon milimeter på...

Fixade batteriet idag och sedan gjorde jag en fuling och sprejade lite 5-56 (jag vet ingen långvarig lösning) på den tangen som strulat mest och det verkade hjälpa iaf nu några timmar efter...

Jag har samma problem med min WS och har läst att man kan fixa det genom att böja till metallgrejerna och/eller sätta dit nytt klet (det gamla kan tydligen torka ihop).

Men jag har inte orkat ta tag i min ännu. Det är bara en tangent som strular, och WSen har degraderats till live-MIDIklav, så jag har ingen större motivation till det hela...

Oki, får samla mod först tror jag innan jag ger mig på klaviaturen! Vet någon hur det är att byta batteri i den där synthen...?

Batteribytet var däremot en barnlek! Bara att skruva bort botten och plocka ur batteriet ur hållaren, om jag inte minns fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 21:30

Äntligen har jag blivit med Xpander!

Grattis till Xpandern!

Jag tillförde inget klet, jag bara geggade ut det som redan fanns där. Så vitt jag vet är det endast de svarta tangenterna som krånglar. Det där med att kapa av något känner jag inte till. Det är ett antal år sedan jag gjorde detta. Jag tog loss metallskenan inne i tangenten och böjde till den så att den blev rak. Problemet är att de blir lite böjda och i kombination med lite stelnat klet orkar tangenten inte upp igen. Jag tror att man kan använda vilket klet som helst som inte stelnar eller angriper plasten.

Casio VL-Tone.

Blipp bipp boppedi bipp

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-15 11:24

det blev ingen esi32. det blev heller ingen annan e-mu sampler.

fick nog och bokade upp mig på 2st. s3000XL
så nu skall jag sitta och tjura tills jag får hem dem.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 11:32

Fick nyligen en E-max II

Citat:

Funderar på att köpa en Arturia Origin, någon som har testat?

Tror inte den är släppt än...

Ursprungligen av neriks:

Fick nyligen en E-max II

Och jag som letar efter en Emax... Kanske inte med ljus och lykta, men jag har alltid velat ha en Emax.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-15 17:49
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 18:29

Nej ... det exemplar jag fick var keyboardversionen.

Köpte en fin DW-8000 idag (och fick en liten gullig QX5 på köpet). Nyligen bytte jag till mig en CZ-1000 av Odlarn så min lilla 80-talsstudio börjar ta form

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-15 21:18

neriks: är sugen på en emax. mest för att en kompis ar alla ljud till den.
både på diskett och backup-cd...
[2 kassar disketter ljud räcker rätt så långt.]

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 23:13

leere - Jag är ju vanligtvis ganska insnöad på gamla analoga reliker men jag gillar faktiskt E-max II:an Jag hade tidigare en E-mu Ultra så det är lite av ett kärt återseende att ha en E-mu sampler i sin lilla studio igen

deadbeat: bra deal!

Ursprungligen av altemark:

deadbeat: bra deal!

Visst var det, och det var väl du som tipsade i "dagens fynd" va? Är tacksam

• Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-16 09:00

Kan man få höra en härlig DW-8000 demo? Länge sedan jag dreglade över den i affären...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-16 09:03

Fick hem min K2000 VPR igår. Härligt 90-tal. Stråkar, pianon och saxophoner dränkta i reverb. Det ska bli ett sant nöje att förstöra presets!

Bevaka tråden