Har lite problem med min dator och tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig. Nedan följer historien om vad jag har gjort hittils för att åtgärda problemet. Postade det här på ett annat forum men ingen kunde hjälpa mig där.
Hejsan,
Satt och använde datorn precis som vanligt när den plötsligt frös. Jag har en iBook 1.2 Ghz med utökat RAM, som förövrigt aldrig har krånglat tidigare.
Höll i alla fall in startknappen ett par sekunder så att den skulle boota om och när jag hade gjort det så stannade uppstartningen vid en blå skärm.
Aldrig varit med om det här tidigare. Måste jag installera om systemet?
Edit: Testade starta datorn nyss efter att den fått stå och vila ett tag och den gick igång första för att sedan frysa igen när jag öppnade en mapp i Finder.
Testade starta om den och då kom jag bara till blå skärm igen
Edit:
Lite mer sympton:
Har låtit datorn stå och vila en stund nu och man kommer in i Finder efter inloggning och allting fungerar i 3-4 minuter tills den fryser. Känns som en Kernel Panic förutom att den gråa ruta inte kommer upp.
Startar jag om den efter att det här händer så kommer jag som sagt bara till en blå ruta om jag inte låter den vila, som sagt.
Testade att köra reparera skivbehörigheter men den hann inte bli klar.
Den enda förändringen jag har gjort är uppdaterat till 10.4.8 häromdagen. Annars har jag inte rört. Har plockat bort den externa hårddisken och alla andra USB-tillbehör också. Testade att re-setta PRAM också.
Edit: Lyckades starta den i Safe Mode. Tog bort alla potentiella start up items som kan ha med det här att göra men det hjälpte inte.
Efter det skulle jag testa att starta den i Single Mode och testa nästa steg som dom nämner i länken Poca bidrog med. Kom in och det funkade men när jag skulle skriva / så fick jag bara fram ett &. Testade alla olika tangentbordskombinationer men fick inte fram /. Byter den tangentbordslayout i Single Mode?
Är väl mer eller mindre tillbaka på ruta 1 nu känns det som.
Edit: Har mer eller mindre testat allt. Körde fsck i Single Mode nyss och den sa att min startskiva "Appears To Be Fine".
Verkar ju inte vara ett hårdvarufel, eller?
Efter det här testade jag också att boota på en Disc Warrior skiva men den frös mitt i "lagningen" av hårddisk directoryt.
Tack på förhand!