Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan jag inte öppna en Excelfil som kommer från Mac och är mailad till pc

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:55

har precis switchat

Du får nog utveckla lite vad det är som inte fungerar, eventuella felmeddelande, etc.

Du menar Excel antar jag? (inte exe) Har du provat att öppna excel och sen gå till öppna i menyn arkiv och därifrån hitta filen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-25 07:01

Kan också testa att lägga till eller ändra filändelsen till .xls

/thomas

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 09:21

Precis, beskriv mer hur filen ser ut (namn och ändelse) på PC-sidan.
Jag har råkat ut för att vissa mail-system (på PC-sidan) ställer till det med filnamn som innehåller "åäö" och automatkonverterar själva filnamnet genom att byta ut exempelvis ett "ö" mot "iso=23756" inne i namnet och då samtidigt ta bort den viktiga ändelsen ".doc". Eller i ditt fall ".xls"

• Oregistrerad
  • 2007-01-25 10:20

har du exporterat filen till Windows (Office)? Det kan du göra via ditt program. Kolla sedan så filändelsen är med när du skickar filen, xls är det i excell. Det fixar du genom att markera filen och sedan efter ett tag trycka en gång till, sen skriver du bara dit det efter filnamnet ".xls" utan "". Finder kommer då att prompta dig om du vill byta, det är bara att välja "Ja" eller "byt" eller vad det nu står, sen är det klart. Bara att skicka, och det fungerar utmärkt

Ps. Kom ihåg att bocka i "Skicka Windowskompatibla bilagor" om du använder dig av Mail.

Har han fått två filer? En med "._" före filnamnet på kanske 0 K, och en annan av mer normal storlek? Be han kasta "._"-filen och öppna den andra.

Det kan nämligen vara så att macens filsystem med data och resource fork som spökar (vet att så är fallet i Lotus Notes)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 22:43

Off-line

Jaa, vi vet kanske mer om han/hon loggar på igen och ger lite respons på våra försök att hjälpa...

1
Bevaka tråden