- Vicki
- Medlem ●
- 2007-01-27 21:04
Desperat? Jag? (Ursäkta korspostningen...)
Min fars Mac Mini vill inte starta. Över telefon har jag försökt hjälpa honom men hittills har vi inte lyckats.
När han satte på den idag (efter att den varit avstängd i kanske en vecka eller så) så startade den inte korrekt utan skärmen visar frågetecknet, och om jag minns rätt så innebär det att inget system hittas.
Han gör detta två gånger. Inget annat händer.
Jag föreslår att han ska starta från en systemCD, lämpligen den som kom med datorn, han stoppar i den (etiketten uppåt) och startar om med C nedtryckt. Inget händer efter startljudet.
Vi provar ca två gånger utan resultat.
Han försöker nu få ut CDn genom att starta om med musknappen nedtryckt - startljudet kommer men inget annat händer. Skivan kommer inte ut.
Han provar att starta med alt/option-knappen nedtryckt. På skärmen visas så småningom två symboler, om jag förstod rätt så är det bara de två pilarna, en böjd (leta igen) och en rak (välj). Inget system hittas, varken på hårddisken eller på Cdn som sitter i. Han provar två gånger utan nåt bra resultat.
Han stänger av datorn och drar ut sladden från väggurtaget. I igen och starta - inget händer (utom startljudet).
De flesta omstarterna väntar han inte så länge så att han ser frågetecknet, men längre än normalt.
Han provar igen med musknappen nedtryckt - skivan kommer inte ut.
Han resettar PRAM genom att starta om med kommando alt P R nedtryckt. Andra startljudet kommer efter en stund, men inget mer händer.
Till sist startar han om med kommando S nedtryckt, vilket ska starta single user unix mode, men faktum är att inget händer då heller, utan till slut dyker samma gamla frågetecken upp.
Musen är kopplad till tangentbordet och har uppenbarligen ström eftersom röda lampan undertill lyser. Då lär väl tangentboder vara korrekt kopplat. Skärmen har ström och koppling till datorn eftersom frågetecknet visas. Startuppljudet låter varje gång, så helt död är datorn inte. (Musen är en av Logitechs flerknapparsmöss, men vi har provat både höger och vänster (och bägge) musknapp för att få ut CDn.) Tangentbordet är från Apple. Minin är inte intel utan den äldre versionen. En skrivare är kopplad till minin, men de sista testerna gjordes med den bortkopplad, så problemet är nog inte där.
Datorn är inte kopplad till internet alls och har knappast drabbats av vare sig virus elller konstiga program, tillägg, hacks eller annat mysko. Det enda jag kan tänka mig är nåt med kraftförsörjningen...?
Nån som har goda förslag på vad mer vi kan testa? Hur får man ut CDn? Han ser inget hål för nåt gem (och inte jag heller på bilderna av Minisar). Om vi skulle få ut CDn så har vi nog andra skivor vi kan testa att starta med, men i nuläget är ju det kört.
Alla goda råd tas tacksam emot!!
/ Vicki