Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Aiport efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nu fått mitt första problem på min Macbook! Programmet som övervakar airportkortet har efter den senaste airportuppgraderingen fått fnatt. Ikonen i menyraden visar hela tiden att kortet är avstängt, fast jag är ansluten till mitt hemmanätverk. Detta leder till att man inte kan stänga av airportkortet, och inte heller ansluta till några andra nätverk än de man har i sin keychain. Likaså kan jag inte skapa adhoc-nätverk. Problemet löste sig inte vid en omstart.

Hjälp mig snälla ni!

Verkar inte som om någon känner till någon lösning... får väl bli en ominstallation av Mac OS X då... och jag som trodde jag skulle slippa sånt på min Mac ^_^.

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-31 10:08

Men ominstallation låter drastiskt... ofta räcker en omstart, eller i värsta fall att man nollställer PRAM. Sök i forumet på hur det går till!

Det finns ingen info i PRAM som har med Airport att göra.

Hmmm problemet låter inte helt lätt att lösa men jag skulle prova en PMU-reset.
PMU = Power Management Unit.
Den del sköter strömförsörjningen till att delar i datorn och den kan behöva sig en knuff ibland. Sök på Apples support sidor hur du gör det är olika för alla modeller.

Och, tack för hjälpen! En omstart hjälpte för övrigt inte. Jag tror att felet ligger i programmet Internetanslutning, som är det som visar ikonen i menyfältet. Detta eftersom det fungerar utmärkt att ställa in Airport via nätverk i systeminställningar. Detta leder ju dock till att man inte kan stänga av kortet (via mjukvara). Problemet uppstod när jag efter installation av uppdateringen (plus en säkerhetsuppdatering) råkade starta om datorn i boot camp istället för OS X. Kan ha ställt till det lite ^_^.

Fick för ett tag sedan samma problem som beskrivs i det inledande inlägget.
Efter ändlöst felsökande under några veckor var jag mycket nära att installera om hela operativsystemet för några timmar sedan. Började rota bland Apples senaste uppdateringar och upptäckte att de nyligen släppte en Airport Extreme-uppdatering som installerat och glömt bort. Det var antagligen vid den installationen något blev knas. Ladda ner och installera om AirPort Extreme Update 2007-001 och Airport-menyn skall åter glänsa på sin forna plats (oavsett om du använder Airport Extreme eller ej).

Vill inte veta hur många gråa hår jag pga detta...

Ditt förslag fungerade utmärkt, Christofer! Tack!

1
Bevaka tråden