Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vs. PC

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu börjar verkligen begreppen PC och MAC bli utdaterade och 90-tal. Min iMac är en Personal Computer och den bästa jag har haft hittills! (Sen att den är Apple-kompatibel är ju en stor femma, bara det), men jag tror att det börjar bli viktigt att skilja på äpplen och päron (!) på ett korrekt sätt på marknaden.

Det finns ett logiskt (för mig, det vill säga) alternativ till detta:

Den vita rutan längst uppe i vänstra hörnet på spelDVDboxen bör förtälja att: Spelet är Windowskompatibelt och/eller Mac-kompatibelt.

Förhoppningsvis kommer OS X till IBM-kompatibla system inom snar framtid också till Hårdvarumässigt ej sammansatta av Apple-datorer (ser ni dilemmat och vart jag vill komma!?)

Då är det mycket viktigt att hänvisa till en plattform. I Linuxvärlden finns ju numer ett flaggskepp i sikte för slutanvändare, och det är x86. I den världen är det ovidkommande om din dator är byggd av Apple, eller en IBM-klon.

Jag ser skillnaden på mac och "PC" på det sättet I/O fungerar. BIOS kommer snart vara utdaterat på "PC" också. Är det fortfarande IBM-kompatibelt då? Intel kommer med all sannolikhet pusha på EFI för IBM-kompatibla system också.

Sorry om allt detta verkar osammanhängande, men som ett i-landsproblem är det extremt viktigt att vi slutligen kommer till en conclusion; Även om Apples hårdvara är testad och noga utvald, är inte skillnaden så stor inom snar framtid. IBM-kompatibilitet började dö ut redan vid seklets början, hänvsiandes till borttagandet av det ursprungliga OS:et MS-DOS som grund för Windows.

Själv skulle jag nog säga att Win-burkarna får heta PC och att om Macarna ska kallas någon som innehåller "PC", så ska det vara VPC (Very Personal Computer)

Möjligen kan man även byta ut PC mot DPC (Despicable Personal Computer)

Så, då var världen i ordning igen! Braaa.

För mig är Macen en PC och har varit det sedan långt före Intel fanns i Macarna. Den största skillnaden jag ser mellan en Mac och alla andra datorer är att de flesta andra datorer normalt levereras med Windows.

PC är inte lika med Windows. Något Linux-användare länge påpekat. Jag tror att det är viktigt att man kan se Macen som en PC, annars tror jag att vi bara målar in oss i ett hörn.

Faktist så tillhörde Macarna kategorilistan PC ett bra tag, men sedan när allt mer och mer köpte en Win-burk så fick Macen den titeln bortdragen.

Macen var ju när den kom ut, trots allt den mest lättanvända PC:n hittills.

Fy på Windows

Det går rykten om att efi som I/O-standard är på tapeten även för IBM-BIOS-kompatibla datorer (min mac är ju IBM-kompatibel, bara för att göra det hela ännu mer diffust ). Min definition på en IBM-kompatibel PC är hur Input/Output-systemet är uppbyggt. När nu INTEL har fått igenom sin standard EFI, inom snar framtid även i "PC"-världen, så är det av ännu större vikt att på ett korrekt, ur ett hårdvaru- och mjukvarumässigt perspektiv, kunna ge konkreta skiljemärken på Apple och "PC"-datorer.

Detta är inget problem idag, men med BootCamp och EFI som mer och mer intågar världens datorer, är definitionen av kompatibla datorer förpassade till "MIcrosoft"- och "Apple"kompatibilitet.

Lite mer än ett år senare och ett år senare med erfarenheter av BootCamp...

Fortfarande är macen den snabbaste Windowsburken jag någonsin har haft

Hoppas verkligen inte att Apples OS kommer säljas på licens till andra datormärken, nej. Det får inte hända! Då förtas allt det underbara med att köpa en underbar mac som erbjuder Apples OS och som är ensam om att göra det! Hårdvarumässigt är skillnaderna inte stora jämfört med andra tillverkares datorer, men OSet och designen gör Apple unika! Låt det fortsätta så!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 16:07
Ursprungligen av henkebarn:

Hoppas verkligen inte att Apples OS kommer säljas på licens till andra datormärken, nej. Det får inte hända! Då förtas allt det underbara med att köpa en underbar mac som erbjuder Apples OS och som är ensam om att göra det! Hårdvarumässigt är skillnaderna inte stora jämfört med andra tillverkares datorer, men OSet och designen gör Apple unika! Låt det fortsätta så!

Du behöver inte vara orolig. Apple säljer mer datorer än någonsin så det kommer inte att ske.

Ursprungligen av acke:

Du behöver inte vara orolig. Apple säljer mer datorer än någonsin så det kommer inte att ske.

Nej jag är inte orolig. De är uppenbarligen mycket kompetenta inom affärer, de där i Cupertino.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 10:06
Ursprungligen av henkebarn:

Nej jag är inte orolig.

Ha, inte orolig säkert...man skriver inte så många utropstecken utan att vara rädd.

CapsLock,

Jag förstår inte vad du snackar om. Handlar den här tråden om att du hoppas på att Mac OS X ska licensieras till andra tillverkare? Eller om att du har observerat att EFI-stöd har börjat växa i PC-marknaden?

Defenitionen "Personal Computer" kommer från grunden IBM PC "kloner" (IBM PC kom 81 och är världens första riktiga PC). Idag används termen PC främst för att avskilja Windows datorer från Mac.

Mac är väl sedan intel-processorn en PC egentligen?

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Defenitionen "Personal Computer" kommer från grunden IBM PC "kloner" (IBM PC kom 81 och är världens första riktiga PC). Idag används termen PC främst för att avskilja Windows datorer från Mac.

Det där stämmer ju bara inte. IBMs PC togs fram ett par år efter att Apple har gjort den första riktiga persondatorn. Apple har alltid tillverkat PC, oavsett om det har varit 68K, PowerPC eller Intel under skalet.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det där stämmer ju bara inte. IBMs PC togs fram ett par år efter att Apple har gjort den första riktiga persondatorn. Apple har alltid tillverkat PC, oavsett om det har varit 68K, PowerPC eller Intel under skalet.

Rättare sagt du som har fel eftersom Apple alltid tillverkat "Hem-Datorn" innan, skärpning.

Rättare sagt du som har fel eftersom Apple alltid tillverkat "Hem-Datorn" innan, skärpning.

Jag är ledsen men jag förstår inte vad du menar.

Jupp helt rätt.

Frågan är om man definierar PC som en persondator; en dator som vanligt folk har råd att köpa och kan använda för vardagliga uppgifter, eller om man dessutom säger att den ska vara kompatibel med IBM:s PC från 1981. Alltså en PC- eller IBM-klon.

Pc/Stordator

PC , personal computor, talade väl bara om att det inte var en stordator för industrin utan liten nog för vanligt folk.... så alla datorer som är till vanigt folk är pc. Sen finns det ju olika kvaliteter förståss...

Ursprungligen av Islander:

PC , personal computor, talade väl bara om att det inte var en stordator för industrin utan liten nog för vanligt folk.... så alla datorer som är till vanigt folk är pc. Sen finns det ju olika kvaliteter förståss...

Japp. När Apple grundades sålde IBM "mini computers" (som inte var så mini) och tyckte att en dator till varje användare var något slags leksaksindustri.

Ursprungligen av Islander:

Nja, det var ju så att datorer fanns i några storlekstappningar:

Stordator, ibland t o m en Superdator, kanske 1000 pers kopplades till en stordator via terminaler.

Minidator, modell kylskåp. Färre terminaler, man kanske satt brevid den på en direktkopplad terminal. Den körde oftast Unix, många delade p åsamma dator fortfarande.

PC, var en Personal Computer, datorn var den enskilde teknikerns/ekonomens etc.

Det var knappast en dator för "vanligt folk", för det första var den svindyr.
Kompisens farsa hade en PC-XT (4.77MHz, 8086 CPU, 128KB RAM tror jag det var, CGA grafikkort och en matrisskrivare som tog liggande A4, hårddisken var på 10MB)

Denna kostade 95 000:-

Hade du en dator hemma var du entusiast, nörd bortom all räddning och förmodligen lite "annorlunda"...

Det uppfanns ett helt segment med "hemdatorer" för detta (Spectrum, Sharp MZ-85, Commodore64, ZX-81, QL etc, för att nämna några få...)

PC lanserades som "The Personal Computer", när Macen kom lanserades den som ngt helt annorlunda "The Computer for the rest of us..."

Du kommer aldrig få mig att säga att en Mac "är en PC" eftersom det ligger helt olika värderingar i begreppen.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:22

PC är en Windows-burk, i dagligt tal och i medvetandet hos de flesta. Det kan vi diskutera oss blå i ansiktet runt och jag tror ingen har något att invända emot om termen används för det ordet betyder, Personal Computer. Alltså en personlig dator. Det är väl klart att i en vidare innebörd så omfattas naturligtvis även en Mac.

Nu kan vi ju starta ett korståg för att byta innebörden i ordet och vi kan naturligtvis ge oss ut och slåss med väderkvarnarna för att få ordning på tillvaron så som vi vill ha den.

Kan vi då inte också se till att när medierna talar om en "dator" så måste de också ange vilket operativsystem de avser. Jag ser hårresande exempel, varje dag på hur medierna sätter likhetstecken mellan "dator" och en Windows-baserad PC.

Jag har skrivit till Fredrik Reinfeldt och föreslagit att vi ska damma av medeltidens folknöje - stupstock - för alla de som inte kan lära sig att använda termerna korrekt. Han har kanske mycket att stå i för han har inte svarat ännu.

Jag tycker också att ordet "hacker" ska reformeras och att betydelsen ska återgå till ordet egentliga och ursprungliga betydelse - en duktig, kompetent person som kan "hacka" program och/eller hårdvara. Alltså under inga omständigheter en kriminell.

Jag skulle kunna hålla på så här hur länge som helst men det får räcka med att jag gråter mig till sömns varje kväll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 23:26

När jag talar om dom där datorerna som andra använder så säger jag Windows-PC. Jag tycker att det är fel att kalla det bara PC, om jag var Linux-användare så skulle jag bil förbannad när folk sa PC när dom menade Windows, men självklart är alla datorer PC.

1
Bevaka tråden