Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta möjliga macintosh

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-29 22:08

Hej!

Tänkte köpa en dator till dottern med huvudsyfte att användas tillsammans med Garageband och en synt.

Macmini med 2 gb internt?

iMac 20 tum med 2 gb internt?

Inga grafiktunga spel utan mest musik.

Era erfarenheter med nämnda maskiner?

Tacksam för all input.

/Mats

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-01-31 23:14

Båda två kommer ju utan problem att funka fint. Garageband är ju inte direkt ett jättekrävande musikprogram och om du bara ska köra garageband så behöver du nog egentligen ha så mycket som 2 gig ram, kör med 1 gig istället. iMacen är ju något fruktansvärt snygg om du kör med trådlöst tangent bord och mus och slipper en massa sladdar, bara en in i eluttaget. Fast du skulle ju ha in synth så lite sladdar blir det.

hmm... då du ändå måste ha en skärm så... kör själv en 1.83/2/60 macbook och spelar in litegrann i hemmastudiomiljö (inga feta grejer lite mickad akustisk, lite elgura, lite sång osv) en imac is the way to go tror jag...

PS: De 2gb jag har kommer väl till pass... garageband kan vara krävande när du pinar datorn lite och ändrar ljudeffekter i realtid osv... så 2gb rekommenderas.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-01 08:20

Jag kör en mini med Logic Express, funkar jättebra tills jag kommer upp i 18 spår med FX. Har endast 512 RAM och 1,42 GHz

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-01 08:37

Om du kan, köp en iMac. Den kommer snart att älskas av alla, och särkilt av din dotter. Hon kommer att uppskatta den maskinen i bra många mer år än Minin. Men kom ihåg, 2Gb-ram.

Yes!!

Lite kuriosa: såg Erik Gadd på TV4:s nyhetsmorgon innan jul där han var inne i Garageband och tillverkade sina låtar med någon bärbar mac som jag tror var en som var före Intelmacens tid - inget kraftfullt alls. Och det verkade fungera utmärkt ...även fastän jag kanske inte riktigt är förtjust i just hans musik.

Mina erfarenheter med mac mini är att den är skitbra på alla möjliga vis! Jag är jättenöjd. Snart blir det nog en till sådan hit till mitt skrivbord. Inga problem att köra garageband med en sådan. En snabb extern hårddisk till bara..

Oj.. svarade visst i en dublett-tråd..

Senast redigerat 2007-02-05 10:59
1
Bevaka tråden