Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular 1 och DX7 till G2 patch konverterare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har nämnts i nån annan tråd men förtjänar en egen tycker jag.

Några grymma snubbar på electro-music forum har lagt ner ett hästjobb och gjort ett litet program som konverterar Nord modular patchar till G2 format samt DX7 patchar till G2. Mycket efterlängtat för oss som har haft en G1 och köpt en G2. Plötsligt funkar mina gamla patchar på G2:an och det låter för det mesta väldigt bra. Finns ju runt 30 000 patchar till Modularen som man kan köra i G2an. Jag hade aldrig vågat hoppas att nån skulle göra detta och allra minst lyckas så bra på så kort tid. Som bonus kan man konvertera DX7 patchar också, grymt!

Just nu är de inne på version 1.3.
http://electro-music.com/forum/post-101311.html

Det där är så koolt att jag nästan baxnar. Upptäckte den i förra veckan men har inte haft tid att konvertera egna ljud ännu. Gränssnittet verkar lite smygtekniskt med command lines och sånt så det blir lite att klura ut för mig.

Men jag kan inte för mitt liv begripa varför inte Clavia gjort något sådant själva. Om man följer tråden så tog det en programmerare och en testare mindre än en månad att få till det, på sin fritid och utan tillgång till källkoden. Samma jobb borde ha tagit Clavia några dagar.

Ganska ynkligt, Clavia. Och det kommer från mig som är en av deras mest notoriska supportrar.

alla glömmer G1

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-02-03 00:21

Jag måste säga att G1 är rätt rolig som fenomen faktiskt. Produkten är tagen ur produktion och Clavia gör inget med den längre, men ändå finns en stor grupp människor som använder den ständigt och som bygger och donar... Jag är faktiskt imponerad och det borde Clavia vara också, men något borde de göra åt G1 då och då tycker jag... konverteraren känns ju given om de vill sälja fler G2'or. Jag tror många vill uppgradera, men orkar inte göra om sina patchar osv.

Fan, dom håller bara på och skaver på sina jäkla fisorglar!!!

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-06 10:09

Håller me... släpp dom där lukrativa orglarna ett tag och gör nåt skoj till G2'an tex.. Gör mjukvaran till Universal Binary för oss mac användare.. elle dra till me lite nya oscillatorer eller fixa midi syncen i G2'an ..... kom igen nu Clavia!!

Vad har du för problem med midisyncen och G2 Max?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-02-06 19:36

Max S: Ja, vad är det som är tokigt med midisyncen i G2'an? Jag har lite problem i min G1, men det löser jag med att dra in en clock-generator som styrs av sync-signalen (så att om syncsignal fattas så rullar det på ändå)

Jag provade denna fantastiska knastertorra mjukvara idag. Tog väl tre timmar innan jag fick igång Python 2.5 på min Mac men sedan fungerade det ju hur fint som helst.

Laddade in mina gamla hemkokade DX7-patcher från 80-talet och trodde inte mina öron. Det lät ju helt rätt - om än lite snällare och mjukare (antialiasing).

Och hela G1-biblioteket - äntligen tillgängligt. Underbart.

Clavia borde skämmas, om det var så här enkelt. De kanske är inne i en sådan där identitetskris Apple hade innan iMacen.

Senast redigerat 2007-02-28 12:59
1
Bevaka tråden