Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk via elnätet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon här som har erfarenhet av att köra nätverk via elnätet, t.ex. med hjälp av sådana här:

http://www.netgear.com/Products/PowerlineNetworking/PowerlineEthernetAdapters/HDXB101.aspx

Senast redigerat 2007-02-04 21:52

Just den modellen har jag inte testat, men det funkar skitbra!

Den som jag testade (kommer inte ihåg märke/modell, men inte Netgear) körde på 14Mbit. Inte så snabbt, men stabilt! Funkar utan krångel eller meck. Rekommenderas!

Tackar för det, Synaps!
Precis vad jag ville höra för att våga göra ett litet inköp. Det skall bli intressant att se vad jag kan hitta på när studiodatorn ligger med i nätverket. I en annan tråd fick jag tips om bl.a. wormhole för att skicka audio i nätverket. På lite sikt kanske jag kan fimpa multikabeln mellan studiostugan och huset när jag spelar in! En inspelningsdator i stugan och en bärbar med ett FW eller USB-ljudkort i huset - voila! (?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-05 17:53

Jag antar att det enbart funkar om man kopplar in det på samma fas. Dvs se till att ha koll på vilka uttag som går på vilka faser.

Eftersom jag inte är elektriker - hur kollar jag vilken fas uttagen går på? Jag kan inte lite på logiken vad gäller kopplingar i det här huset...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-05 23:29

Är inte elektriker själv, så vet inte om det finns ngt enklare sätt att testa, men om du stänger av en fas åt gången kan du ju undersöka vilka uttag som hör till respektive fas.

1
Bevaka tråden