Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budgetutrustning

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 17:06

Jag har hållit på med musik i princip hela mitt liv, och kan sjunga och spela piano. Jag skriver även egen musik, och har nu börjat intressera mig för att spela in den. Vilken utrustning är lämplig att köpa? Jag har inte råd att lägga ut alltför mkt pengar. Det jag behöver är en mick, som ska lämpa sig framförallt till sång, ett midi-keyboard, ett ljudkort där kvalitén på ljudet e viktigare än antalet portar, ett par hörlurar man kan redigera i. Jätte tacksam för svar
//Andreas

Någon ungefärlig budget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:08

eftersom jag är ny på det hr området har jag tyvärr inte full koll på det här ämnet, men helst skulle jag vilja komma undan med runt 4000 om det finns möjlighet till utrustning där man kan spela in akustisk musik med hygglig kvalitet.

http://vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=4938642 = 2500:-
En stormembranskondensator typ JJlabs C010C/ADK A51 eller liknande =1000:-
AKG K240S hörlurar = 995:-
Midikeyboard lämnar jag över till någon som kan sånt.

Nu är vi dock redan uppe i 4500:- utan keyboard, visst finns det billigare ljudkort, men det där har ok mikrofonförstärkare och bra hörlursförstärkare så du behöver ingen kringutrustning.
Både mikrofon och hörlurar går ju att hitta billigare men de där är jag övertygad om att du blir nöjd med och att du står dig på ett tag, du kan snika men hälften så dyrt kommer vara sämre än hälften så bra, det är en bra nivå att ligga på och inte gå under helt enkelt.

Väldigt många skaffar hemstudio då det är så billigt och enkelt med en dator och VÄLDIGT många inser snart att det inte var deras kopp te och säljer klabbet på vendolin och blocket. Så håll utkik så är jag övertygad om att du kan hitta en hel rigg inte alls olik den jag föreslår till ett bra pris.

Vilket program ska du spela in till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 16:37

Jag hade tänkt använda cubase...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-02-06 17:30

traktion är billigare (om du inte tänkt att köra på cubase se).

midiklav: vill du ha stabilt eller plastigt ?
annars skulle nästan det enklaste vara att skaffa ett stagepiano och köra midi via den.

CME gör ruggigt stabila midiklav. men de kostar en del (inte så mycket plast däremot)

Har du någon cubase sen tidigare? Annars så följer det med till vissa ljudkort.. kan då vara värt att kolla efter något av de korten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 17:43

Jag har det...Vilka tillbehör man får med är inte det viktiga, jag bryr mig mer om ljudkvalitén och priset på kortet...Vill gärna ha fler förslag

Angående MIDIkeyboards så är jag nöjd med mitt EdiRol ("före detta" Roland). Om du har råd så köp en R0de mick i NT-serien, fast beror på hur du sjunger. Var åtminstone micken för mig då jag sjöng tyst och spelade gitarr (tänk "Jose Gonzales"). Dynamiska mickar var bättre om man sjunger högt/skriker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 21:08

Är [FONT="Goudy Old Style"]EMU0202 USB2 [FONT="Goudy Old Style"]http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=468256 ett schysst ljudkort? Förstår givetvis att det inte är ett proffskort, men funkar det å spela in välstämda akustiska låtar med?[/FONT][/FONT]

Hmm, om man tar och frågar efter bästa möjliga billighetslurar (<500 kr) i denna tråd kanske? De ska framförallt sitta bra.

  • Medlem
  • 2007-02-12 13:09

Imported Johannes: Eftersom du inte verkar ha några övriga krav så säger jag Koss Porta-Pro. Sitter väldigt skönt på mig, har haft dem ca åtta timmar i sträck och lyssnat på musik i dem.

Däremot så är de inte några studiolurar med perfekt ljud.

jgb: Tack! Jäpp, det är komforten som spelar mest roll, jag får lätt ont av hörlurar.

De är väl inte ljudmässigt helt kassa?

Och billiga var de också! PortaPro blir det.

Senast redigerat 2007-02-13 03:31
  • Medlem
  • 2007-02-13 08:53

De älskar att spela bas, är inte särskilt vassa i diskanten. Helt enkelt ett skönt ljud som funkar i längden när man t.ex. jobbar eller så. Att de är helt öppna är antingen en fördel eller nackdel, upp till dig.

1
Bevaka tråden