Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boss DR-550 eller Zoom MRT3?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-02-05 08:49

Okej, nu när TR-505an redan var såld (morr), så har jag nu hittat två andra intressanta annonser. Jag hade tänkt välja mellan en Boss DR-550 och Zoom MRT3. Båda verkar hyfsade och rätt basic så där, men jag har inte kunnat läsa riktigt ordentligt om hur bra de passar till elektronisk musik.
Någon som vet? Lite tips?

MVH

Jag vet inte ang Zoom, men DR550 tycker jag e grym...är ju en R8 egentligen fast utan alla editeringar + extra ljud, tr808...
Fast de brukar vara för dyra i förhållande, alla andra maskiner har sjunkit i pris men en 550...
Tycker dock R8 är roligare, eller 660....eller ännu roligare är ju RY30/RM50.
550 kan ha problem med midi, sitter lött direkt på kretskortet så den kan lätt bärja glappa.
R8 skall man R8M, annars kan man bara ta 1 ROM-kort, dvs du kan ej ha Dance+Electronic i samtidigt...

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-05 11:26

Tack så mycket. Men det är just ljuden i 550:an jag är mest intresserad av. Helt acceptabla?

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-06 11:53

Plingeling!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-02-06 12:23

que!?!

Finns väl fullt med samplingar på 505 på den stora lagringsplatsen I-net...ladda hem o lyssna..

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-06 13:48

(550 inte 505)

Någon som har någon åsikt om Zoomen?

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-02-06 15:28

Hade en Boss dr-660 förrut, riktigt schysst burk men som syntetic sa den kan ha problem med midi, vet att han syftade på 550 men det var samma sak med 660.
Min glappade en del. Sålde den senare till BMX som i sin tur limmade fast midi-porten.

Zoom tycker jag i regel har har schyssta trummor. Kraftfulla på ett bra sätt. Har en Zoom rhytmtrack 234 du skulle kunna få köpa om du är intresserad?

Jag har en 550 du kan få köpa väääldigt billigt...

en polare säljer sin 550 för en 300 typ

Köp Dr550 MkII så får du lite fler och ballare ljud. Den har röd text under displayen. Den första modellen har blå text. Men jag får nog stämma in i kören och också rekommendera R8 och helst R8m. Den har typ 60 ljud i grundutgörande men har plats för tre expansionskort. Sedan har du R5 också. Det är en bantad R8 men med fler ljud men inga expansionsmöjligheter. Nackdelen med R8m är att den brusar så förbannat. Men säg den gamla Rolandburk som inte gör det?

Man har lite fler inställningamöjligheter på ljudet i R8-serien. Har du tur så kan du kanske hitta någon som säljer Electronic- och Dance-korten också.

e det inte enklare att köpa typ en electribe ES-1 och ta va faen man hittar och trycka i - än att gå och klura över vilken trummis som man ev skulle kunna digga ? ;] ++ då får du roland XOX-seq i samma veva

(lär ju snart slängt ut dina pengar på "billiga trummisar" fort nog för att lungt täcka upp för beg. ES-1om inte annat ?? 1500)

fridens liljor!

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-07 21:34
Ursprungligen av kallback:

e det inte enklare att köpa typ en electribe ES-1 och ta va faen man hittar och trycka i - än att gå och klura över vilken trummis som man ev skulle kunna digga ? ;] ++ då får du roland XOX-seq i samma veva

(lär ju snart slängt ut dina pengar på "billiga trummisar" fort nog för att lungt täcka upp för beg. ES-1om inte annat ?? 1500)

fridens liljor!

Det har du faktiskt rätt i. Men jag börjar smått.

Tack, RP!

EDIT: Förresten, stefffensen, you've got PM, men det verkar som att du inte läst (frågetecken)
Hur kommer jag i kontakt med din vän?

Senast redigerat 2007-02-07 21:50

lungt!

-- bara en snabb tanke från min sida, individuell tanke gäller
men om du sedermera vissnar på dom andra skrammlande skalen så kan du byta ljud på den jag pekar på ... å andra sidan

Jag har haft både DR550/550MkII och R8:an. Alla tre synkar ganska dåligt om man har progammerat med med många ljud. DR550MkI har rätt taskig upplösning i ljuden. Inga 44khz iaf. DR550MkII har väl lite roliga technoljud men jag tycker R8:an är ett givet val. Man får ju 8 separata ut också. Jag kör min som trummodul med 808 kortet.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-08 12:37

Okej. Hur var det med R8:an då? Tycker du den brusar så mycket som RP tycker att den gör?

Jag tycker inte R8an brusar nämnvärt. R8m i racket kanske brusar mer.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-08 18:28

Okej, tack...

1
Bevaka tråden