Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

val av fw-ljudkort - Traveler eller ff400

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar bli aktuellt att skaffa ett vettigt fw-ljudkort som funkar både stationärt och på fältet. Huvudsakligen ska det användas i (småskalig) film- och radioproduktion. Det ska jobba mot mac-datorer.

De alternativ som seglar upp som tekniskt intressanta och ändå ekonomiskt gripbara är
Motu Traveler
RME ff400
RME ff800 (förmodligen aningens för dyr och stor)

Om jag fattat saken rätt så håller RME's grejer snäppet högre teknisk kvalitet men jag funderar att Motu gör tillräckligt bra grejer för att man ska välja dom om handhavandet är smidigare.

Ljudkorten ska kunna användas på fältet och bör därför inte vara för stora. RME ff800 verkar rätt stor men jag har inte kännt på den i verkligheten.

När jag tittar på ff400 blir jag misstänksam mot den enda ratten. Är det månne struligt att behöva gräva ner sig i ett menysystem för att justera utstyrningen under brinnande inspelning?

Motu Traveler med sina rattar och displayer ser väldigt trevlig ut att handha både på fältet och i studion.

Jag skulle mycket uppskatta tankar och åsikter kring de här maskinerna från er som har erfarenheter av dom. Skenet har ju bedragit förr.

Har jag missat några intressanta alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 16:00

Jag har ff400 till min Macbook Pro. Är väldigt nöjd med det. Har aldrig använt ratten egentligen. Sköter allt i mjukvarumixern (som f ö är föredömligt enkel att handha). Men det är klart att flera rattar nog är bättre än en. Personligen litar jag inte riktigt på MOTU. De jag känner som kör deras kort har haft problem med tappad kontakt efter viloläge, plötsligt låter det fyrkantvågform ur alla utgångarna etc. Dessutom tar MOTU ganska mycket kraft av processorn. Det gör inte RME-korten. Plus att Traveller är något större än ff400.

Jag har tre goda vänner som alla kör Motu Traveler ihop med MacBook och Logic Express. Alla är nöjda med kombinationen. Att Motu skulle dra mycket mera processorkraft var mer än vad jag visste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 19:58
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Att Motu skulle dra mycket mera processorkraft var mer än vad jag visste.

Mycket mera kanske är en överdrift. Men enligt expertis på DLX musik i Sthlm är RME-korten de som belastar processorn minst.

Vet inte hur relevant det är i sammanhanget, men jag använde ett 828-kort till min gamla TiBook 1Ghz några gånger förra året. I Max/MSP, som jag mestadels jobbar i, kunde man räkna med artefakter i ljudet vid runt 70% processoranvändning med 828:an.
Sen använde jag RME HDSP multiface (orättvis jämförelse kanske eftersom det är pcm/cia-interface) och då kunde man använda uppåt 95%...

Men de nya MOTU-korten är säkert mycket bättre.

Ursprungligen av emp:

Mycket mera kanske är en överdrift. Men enligt expertis på DLX musik i Sthlm är RME-korten de som belastar processorn minst.

Vet inte hur relevant det är i sammanhanget, men jag använde ett 828-kort till min gamla TiBook 1Ghz några gånger förra året. I Max/MSP, som jag mestadels jobbar i, kunde man räkna med artefakter i ljudet vid runt 70% processoranvändning med 828:an.
Sen använde jag RME HDSP multiface (orättvis jämförelse kanske eftersom det är pcm/cia-interface) och då kunde man använda uppåt 95%...

Men de nya MOTU-korten är säkert mycket bättre.

Låter konstigt -

för det första är det ju orättvist som du säger att jämföra äpplen med päron,
RME-korten belastar datorn rätt lite (0% har man ju rätt svårt att tro på dock) när det kommer till deras PCMCIA/PCI-system,

men att deras FW-kort skulle belasta datorn mycket mindre än MOTUs FW-kort har jag väldigt svårt att tro.

Vi har f ö sålt rätt mycket av både MOTU och RME,
och haft ungefär lika lite problem med båda fabrikaten.

MOTU har alltid varit snabba med drivrutiner för nya OS etc och bra med uppdateringar (när det behövts), och så har det också varit med RME.

De problem vi haft (med ett fåtal av) de 60+ 828 vi sålt har varit att på MK1 och 2 hade displayen en tendens att antingen bli mörk eller lägga av helt efter något år. Kvalitén i övrigt har vi inte haft några anmärkningar på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-05 20:17

MOTU ultralite kort....helt suveränt måste jag säga inget att tveka på. Hade ett presonus firebox före de här även de var kalas bra ...Bara och köp.. tjing thong

Ingen som haft möjlighet att jämföra ff400 och Traveler?

Jag kör FF400 och är extremt nöjd!

Ursprungligen av segerfalk:

Jag kör FF400 och är extremt nöjd!

När det gäller ff400 kan jag inte låta bli att snöa in på den enda ratten. Jag föreställer mig att jag är ute på 'fältet' under en inspelningssituation och måste justera utstyrningen. Jag har i bästa fall en hand ledig för det och jag måste snabbt dra ner nivån på rätt mikrofon. Hur smidigt är det på en ff400 som har en ratt till alla funktioner i hela maskinen?
(jo jag överdramatiserar förmodligen)

Kör du din ff400 mot en mac eller en pc fresten?

/David

Ursprungligen av David Slättne:

När det gäller ff400 kan jag inte låta bli att snöa in på den enda ratten. Jag föreställer mig att jag är ute på 'fältet' under en inspelningssituation och måste justera utstyrningen. Jag har i bästa fall en hand ledig för det och jag måste snabbt dra ner nivån på rätt mikrofon. Hur smidigt är det på en ff400 som har en ratt till alla funktioner i hela maskinen?
(jo jag överdramatiserar förmodligen)

Kör du din ff400 mot en mac eller en pc fresten?

/David

Jag hade tagit med mig mixerbordet för den typen av jobb som du nämner. Men faktum är att det går mycket smidigt med den enda ratten. Det är en stegad ratt/tryckknapp. Ett klick så väljer du vilken kanal du skall justera, ett klick till så väljer du nivån - så det finns bara två "lager" att röra sig mellan.

Bara nyfiken, vad gör du med andra handen?

Kör mot en PC.

Ursprungligen av segerfalk:

Jag hade tagit med mig mixerbordet för den typen av jobb som du nämner. Men faktum är att det går mycket smidigt med den enda ratten. Det är en stegad ratt/tryckknapp. Ett klick så väljer du vilken kanal du skall justera, ett klick till så väljer du nivån - så det finns bara två "lager" att röra sig mellan.

Bara nyfiken, vad gör du med andra handen?

Håller i mikrofonen vetja!
Motu'n eller ff400 skulle jag i såfall ha i en axelremsväska skickandes signalen in i tellesempelt en Microtrack medelst SPDIF. Fast då har jag fortfarande inte löst strömförsörjningen till interfajset. En mixer som kan extraknäcka som dugligt FW-interface skulle bli föööör stor att ha med sig i ett sånt läge.

Visserligen kommer jag i de flesta fall att kunna lösa problemet med både väggström och dator och i såna lägen är det ju en ff800 eller en mixer som gäller. Men dom pengarna har jag inte så jag måste välja den allsidigaste lösningen (som utifrån min klena horisont fortfarande ser ut att vara Traveler'n).

Citat:

Kör mot en PC.

  • Medlem
  • 2007-02-17 12:46

Jag flyttade diskussionen kring Helix problem med knaster till en egen tråd: http://www.99.se/datorer-kringutrustning/211941-motu-ultralite-under-windows-klick-knaepp.html

Jag har ett Fireface 800 till Macbook Pro, och även som stationärt kort till min PC och det är det absolut bästa ljudkortet jag jobbat med, enormt bra drivrutiner, enkelt handhavande, latency på ner till 1.5 ms utan problem vilket är enormt bra och DESSUTOM riktigt bra AD/DA omvandlare som slår motus rejält. Det är viktigt att inte bortse från detta, med bra ad/da omvandlare får du förutom en redig förbättring i ljudkvalitet en bättre stereobild.
Jag skulle absolut köra på RME, det är kvalitet i alla detaljer.

Lycka till!

Ursprungligen av Helix:

Se upp om du har en PC, mitt Ultralite kort funkar skitdåligt på PCn jag använder. Även fast jag har ett bra firewirekort i burken.

kontakta svenska generalagenten Sweden Midi Music på calle@swedenmidimusic.com eller 08-806888 så hjälper de dig att komma till rätta med det (förutsatt att du köpt den från en svensk auktoriserad firma), så ska det ju inte vara.

1
Bevaka tråden