Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har Creamware ljudkort?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett Creamware scope kort som jag har haft i några år nu, och när jag skaffade det så minns jag att jag laddade ner mjukvaran för plattformen (Scope 4.0) samt mjukvaran för synt n sampler pack från deras hemsida.

Nu när jag håller på och ska sälja kortet så inser jag att det kanske vore kul för nya ägaren att ladda ner samma saker, men på Creamwares hemsida verkar det bara finnas scope-mjukvaran, jag hittar inte synt n samplers. Det finns dessutom länken "My Page" som kanske skulle kunna leda till någon sida där mjukvaran finns (eftersom jag har den reggad på mig), men den sidan går inte att ladda.

Creamware gick väl i konkurs nyligen? Är det ingen support och maintenance på detta nu? Någon mer som har detta ljudkort som testat att ladda ner programvaran nyligen?

Hej
Jo det har varit problem att komma in på My page senaste tiden men det funkar ibland så du får väl fortsättta att prova.

Scope 4.0 ska ju gå att ladda ner fast det inte funkar just nu. Är säkert något tillfälligt bara.
Om du går till Downloads tror jag det går att ladda ner 4.0 utan att vara reggad.
Creamware har ju haft ekonomiska problem men verkar fortfarande vara igång. Jag har ringt någon gång till deras support och det har funkat bra.

Okej så det går att komma in på My Page ibland. Låter ju bra. Jo alltså, scope 4.0 mjukvaran går att ladda ner utan att vara reggad, men synths and samplers kan jag inte hitta alls. Jag minns att jag inte fick någon cd när jag köpte den utan att jag bara fick en kod och sedan laddade ner den. Men det kanske går att hitta på My Page. Tack för hjälpen.

Men HERREGUD, CW har inte gått i konkurs. Sluta sprida felaktiga rykten utan någon substans.
(jo jag noterade frågetecknet, men det var för vagt för o läggas märke till.)

Om sidan är nere av någon orsak, så brukar deras FTP fungera bra:
ftp://creamware.de/Software/Scope_family/nokeys_OXE

Allt man behöver är sin key file/koderna.

Hehe vilket utbrott!

Då har vi noterat att dom INTE har gått i konkurs, bra att veta. Tack för hjälpen nu har jag koll på läget!

Men det är väl så att mjukvaran innehåller samtliga synthar, effekter, samplers och mixerbord och sedan är det den personliga (kortets) reg kod som styr vilka man ska få tillgång till.
Så du behöver inte leta efter synt&samplers.

OCH EN GÅNG FÖR ALLA: Creamware hade finansiella problem ett tag och satte företaget på ackord men sedan löste det sig. Dom gick alltså aldrig i konkurs.

.

Har du inget dyrt CW liggandes så kan du likagärna behålla det o slänga in det i datorn. De synth-pluggar som ingår i 4.0 och 4.5 är ju sjukt bra jämfört med de flesta VST-pluggarna som låter tunnt/basic. Lyssna bara på bl.a. SB404 (fet monosynth/seq), Lightwave (mkt bra synth/arp) eller Plasma Drumsynth (machinedrum) för att inte tala om Pro-Wave (DSI Evolver++).

Precis,
till och med SCOPE Stock pluggarna (compressor, EQ osv..) är bättre än de bästa VST pluggarna.
Då kan man tänka sig hur de mer etablerade effekter/synthar i SCOPE låter.

..och där gick det lite väl till överdrift tycker jag.. men syntarna håller jag med om är riktigt bra

.. o däär kom en väntad kommentar.
Fakta kan aldrig vara överdrift, men de ä bra, kasta ur dig comments utan grund.

Senast redigerat 2007-02-07 11:34
Ursprungligen av steffensen:

.. o däär kom en väntad kommentar.
Fakta kan aldrig vara överdrift, men de ä bra, kasta ur dig comments utan grund.

På vilka empiriska data baserar du dessa fakta?

Jag tycker att det mesta på creamware-kortet låter riktigt bra. Flera av syntarna och effekterna är det hög klass på. Inget snack.

Jag har ett inlägg på säljes om detta kort. Är ganska säker på att jag ska göra mig av med det ändå. Det är århundradets största fullsize PCI kort och jag har inte plats för det i min nya setup som jag tänkt mig använda. Dessutom finns det många andra saker jag vill ha som kostar pengar, ibland får man välja lite och sälja av något.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 12:39

Hur fungerar föressten "Ecstacy-mode" eller vad det heter med Scope v4.0...? Har aldrig fått det att fungera med vårt LunaII-kort i studion så det känns ibland som om själva DSPn är bortslösad.... Men å andrasidan finns det andra aspekter av kortet som jag gillar som är riktigt bra, t ex att man med expansionen kan spela in 10 kanaler i 24bit/96khz samtidigt...

Ursprungligen av kroffe:

Hur fungerar föressten "Ecstacy-mode" eller vad det heter med Scope v4.0...? Har aldrig fått det att fungera med vårt LunaII-kort i studion så det känns ibland som om själva DSPn är bortslösad.... Men å andrasidan finns det andra aspekter av kortet som jag gillar som är riktigt bra, t ex att man med expansionen kan spela in 10 kanaler i 24bit/96khz samtidigt...

Jag har heller aldig använt kortet på det sättet. Har för mig att jag hört att det strular om man gör så... men tanken är väl att syntarna ska dyka upp som VST pluggar, eller är jag ute och cyklar? Just nu kör jag med creamwares syntar fristående i scope applikationen och mappar midi från hosten in i syntarna och mappar ut ljudet tillbaka till hosten. Lätt och smidigt.

Ursprungligen av Pellesnusk:

Jag har heller aldig använt kortet på det sättet. Har för mig att jag hört att det strular om man gör så... men tanken är väl att syntarna ska dyka upp som VST pluggar, eller är jag ute och cyklar? Just nu kör jag med creamwares syntar fristående i scope applikationen och mappar midi från hosten in i syntarna och mappar ut ljudet tillbaka till hosten. Lätt och smidigt.

Min polare kör/körde detta och det funkade bra, fick upp CW-syntharna i Cubase...kan vara lite trixigt, men såg nån svensk utförlig beskrivning på nått forum hur man gör.
Här var den visst: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=11987

Ursprungligen av kroffe:

Hur fungerar föressten "Ecstacy-mode" eller vad det heter med Scope v4.0...? Har aldrig fått det att fungera med vårt LunaII-kort i studion så det känns ibland som om själva DSPn är bortslösad.... Men å andrasidan finns det andra aspekter av kortet som jag gillar som är riktigt bra, t ex att man med expansionen kan spela in 10 kanaler i 24bit/96khz samtidigt...

XTC-mode...då ligger CW i bakgrunden o kör så man får upp syntharna/eff som via Cubase...men jag kör som vanlig, assigna bara ett spår i Cubase till CW midi. Sen i routing-fönstret för CW tar jag emot midi och laddar där en plugg och sätter midi-kanal..
Den går aldrig ut på midi utan det är ungefär som ASIO/Rewire (?)....
Tycker man har bättre kontroll...eller rättare sagt man har full kontroll då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 15:51

Vi har alltid haft problem med LunaII-kortet om vi börjar koppla om i Scope medan man kör Cubase, jag antar det är därför vi slutat ens bry om oss Creamware-effekterna, vilket är synd eftersom de låter så bra...

Ursprungligen av kroffe:

Vi har alltid haft problem med LunaII-kortet om vi börjar koppla om i Scope medan man kör Cubase, jag antar det är därför vi slutat ens bry om oss Creamware-effekterna, vilket är synd eftersom de låter så bra...

Vad har ni för problem? För mig fungerar det finemang. Det är ju bara att routa in ingång på kortet till en effekt och sedan routa ljudet ur igen, och sedan i cubase mappa detta mot någon ingpng/utång och sedan lira på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-07 16:11

Hmmm...man kanske skulle ta och kolla lite på problemet igen, kanske man skulle kunna dedikera en av de separata ingångarna till effektloop...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-09 12:26

Update: Satt och kollade runt lite med LunaII-kortets effekter och Scopes routing häromkvällen och fick det att fungera riktigt bra med Cubase t o m - bara att lägga till några extra ASIO-ingångar och sen aktivera dem i Cubase.

Återupptäckte även 4pole-filtret som lät mumma - men hur gör man för att MIDI-styra parametrarna? Cutoff, resonans, lfospeed och amplitud? (Känns som en dum fråga men...)

Ursprungligen av kroffe:

Återupptäckte även 4pole-filtret som lät mumma - men hur gör man för att MIDI-styra parametrarna? Cutoff, resonans, lfospeed och amplitud? (Känns som en dum fråga men...)

Vad var det jag sa! Klart det fungerar klockrent och stabilt. 4-pole låter riktigt bra. Det sjuka är att om du använder det filtret som en insert-effekt i en mixer så är det bara att midi-styra det utifrån, men stand alone så har den modulen ingen midi-ingång. Jag har i alla fall inte hittat något sätt att styra den.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-09 12:47

OK, antar att det är bara att slänga in det i en egen mixer då och mata utgången i in i ASIO-modulen...tack för svaret.

1
Bevaka tråden