Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir fel när jag bränner till DVD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 12:44

Hej

Jag har en musikvideo som är gjord i Final Cut och är sparad till .DV-format. När jag spelar denna fil i Quicktime så ser det utmärkt ut men när jag bränner den till en DVD (med Toast 8) så får jag ett problem när jag spelar upp den på en TV (har provat 3 TVs nu).

På vissa ställen i videon så är det meningen att bilden ska frysa en sekund så att det blir en stillbild. Detta ser jättebra ut på datorn men när vi spelar den i en DVD-spelare på en TV så hackar liksom stillbilden. Det ser ut ungefär som om kanterna "rör sig" och det är lite randigt. Kan någon förklara varför det blir så här? När jag tar info på filen i Quicktime så står det så här:
Format: DV, 720 x 576, Miljontals DV, Stereo, 48,000 kHz
Film-FPS: 25
Datastorlek: 1,4 GB
Datahastighet: 57,65 mbit/s
Normal storlek: 768 x 576 bildpunkter
Aktuell storlek: 768 x 576 bildpunkter (Faktisk)

  • Oregistrerad
  • 2007-02-07 14:08

25 FPS? Brukar inte den vanliga FPS för en TV ligga på 50? Kanske har något med det att göra, men jag kan ju vara helt vilse också....

Ursprungligen av Scumpi:

25 FPS? Brukar inte den vanliga FPS för en TV ligga på 50? Kanske har något med det att göra, men jag kan ju vara helt vilse också....

25 frames / s motsvarar 50 fields / s.

PAL har 25 bilder/s, NTSC har (nästan) 30.

Ursprungligen av imported_romanenko:

Hej

Jag har en musikvideo som är gjord i Final Cut och är sparad till .DV-format. När jag spelar denna fil i Quicktime så ser det utmärkt ut men när jag bränner den till en DVD (med Toast 8) så får jag ett problem när jag spelar upp den på en TV (har provat 3 TVs nu).

På vissa ställen i videon så är det meningen att bilden ska frysa en sekund så att det blir en stillbild. Detta ser jättebra ut på datorn men när vi spelar den i en DVD-spelare på en TV så hackar liksom stillbilden. Det ser ut ungefär som om kanterna "rör sig" och det är lite randigt. Kan någon förklara varför det blir så här? När jag tar info på filen i Quicktime så står det så här:
Format: DV, 720 x 576, Miljontals DV, Stereo, 48,000 kHz
Film-FPS: 25
Datastorlek: 1,4 GB
Datahastighet: 57,65 mbit/s
Normal storlek: 768 x 576 bildpunkter
Aktuell storlek: 768 x 576 bildpunkter (Faktisk)

Dina data för DV stämmer helt rätt!
Toast DV till MPEG-2 konverterare kanske strular. Testa med iDVD eller DVD StudioPro (via Compressor kanske)

Jag föredrar iDVD framför Toast. Man har mer kontroll. Tyvärr händer det att iDVD kan strula också men det är då vissa typsnitt och teman som inte lirar ihop - så det kan man u ändra.

Jag bränner alltid en testskiva "rakt av" innan jag börjar justera i temat efter tycke och smak.

När du har filen öppen i FCP väljer du exportera>Using QuickTime Conversion, sedan väljer du MPEG-2, nu är det bara att skicka in det i DVD Studio PRO och allt kommer att funger som en dröm.

Du måste lägga ett filter som heter de-interlace på stillbilden. En stillbild består nämligen av två st olika halvbilder som på en tv-skärm kommer att flimra. En LCD-skärm fungerar annorlunda så på sådana skärmar kommer det inte att synas något flimmer. Lite dålig förklaring, men leta rätt på ett filter som heter de-interlace så blir det bra!

Lite mer ingående läsning kan fås här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

1
Bevaka tråden