- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag är en av de få (?) som ännu inte har skaffat OSX.
Blev lite sugen efter keynoten där imac "deux" släpptes.
Har börjat forska lite allmänt om systemet. Blev liite förvånad över alla sudo kommandon (unix?) + att sånt som har varit så enkelt i system 7-9 har blivit så svårt, ibland omöjligt. (tex. flytta systemmappen till en annan hdd).
Jag har använt MacOS skapligt länge nu (började m. en performa 460, OS 7.?)
men jag undrar om det bra i det nya överväger det som jag känner som halft-obegipliga?
/Jonny Larsen-- känner mig som en nybörjare igen
Visst, allt ser ju så läckert och godisaktigt ut.
Och så kan man säga till dom dumma PC-nissarna att nya Mac OS bygger på UNIX, och då viftar dom med ögonbrynen och försvinner liksom in i egna tankar ett tag.
Allvarligt talat så känner jag liksom du en enorm skepsis mot OS X. Allt det som tidigare varit argument för Mac gäller inte längre! T.ex. att man kan flytta på dokument och program precis hur man vill, och att man vet vad varenda fil i systemmappen är till för.
Att gå över till OS X är en lika stor omvälvning som att plötsligt börja jobba med PC. Allt är tvärtom och man får huvudvärk --- "små" saker som att ikoner och fönsterinställningar inte fungerar än gör att jag dömer ut 10.2 som oanvändbart. Jag hoppas på version 11...
Nu är det nog bäst att jag går i landsflykt
Mitt svar på frågan är: Ja, definitivt. Det är helt enkelt bara att finna sig i att vara nybörjare igen, hur hemskt det än må kännas. När jag väl hade valt mig vid OS X kändes det ungefär lika kul att gå tillbaka till OS 9 som det borde kännas att byta en BMW mot en krockad Simca, d.v.s. inget man gärna gör.
Vad gäller Unixdelen är det faktiskt inget man behöver ha så mycket att göra med om man inte vill. Det går finfint att använda OS X utan att behöva använda det kommandoradsbaserade gränssnittet, även om man kan öka sin effektivitet markant och få ut mycket mer av sin dator genom att bli bekant med Terminalen. En del av de grejer man tyckte var viktiga i OS <9, som att kunna dra och släppa systemmappar lite varstans, upptäcker man att man klarar sig precis lika bra utan i OS X och således får man vänja sig av med några ovanor man skaffat sig i tidigare versioner av Mac OS. Däremot har du en hel del aha-upplevelser framför dig, och du lär förhoppningsvis använda frasen "hur klarade jag mig utan det tidigare?" mycket oftare.
I början lär du förmodligen ha en diffus känsla av att du inte har en aning om vad som egentligen pågår under ytan, men det är en av de mest normala reaktionerna man kan förvänta sig när man bytt OS. Du kan dock trösta dig med att du i sinom tid förhoppningsvis kan bli en riktig "power user" igen, med full koll på vad som pågår i systemet... för det går faktiskt att lära sig även OS X, du måste först bara acceptera att OS 9 och OS X är helt skilda system och att mycket få tidigare kunskaper kommer att ha något värde i det nya systemet.
Hoppas bara att du vågar hoppa på OS X-tåget nu!
[ 08 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]
Ja - jag kan bara hålla med! Äntligen lite fler "skeptiker"!
Alla höjer ju detta system till skyarna och jag tycker mest
allt verkar väldigt krångligt.
Dessutom får man ofta känslan: Gör folk något med sina datorer eller håller de bara på och uppdaterar systemversioner och program och skaffar den senaste hårdvaran hela tiden??!?!
X är utan tvekan ett os för de som är intressade av själva datorn och dess system i sig själva. Dvs, de som kan hålla på i dagar bara med att mecka med dessa ting. Själv vill jag kunna GÖRA saker med datorn (främst ljud/bild) - systemet och datorn själv vill jag helst ha så intuitiv och transparent som möjligt. Kan inte begripa det revolutionerande med att Apple dödar allt som har med macintosh och dess midighet och enkelhet att göra...
...kanske har det något med "Think different" att göra? I så fall har jag missuppfattat det totalt
Ma: Jag måste faktiskt säga emot dig. Det som jag upplever som den stora skillnaden mellan OS 9 och OS X är att OS X är så mycket mer. I OS 9 får man hanka sig fram bäst man vill och är begränsad av systemet, medan man i OS X har möjlighet att få ut så mycket mer av sin dator. Det betyder inte att man fördenskull måste utnyttja de möjligheterna, utan man kan fortfarande jobba på som man gjorde i OS 9.
Begränsar man sitt datoranvändande till bild och video är det enda man kommer att märka att OS X är stabilare och sköter minneshanteringen bättre, men jobbar man som jag med webbteknik är skillnaden mellan OS 9 och OS X som natt och dag. Helt plötsligt har man i sin dator en webbserver som är så lättanvänd att en hamster kan använda den och under ytan ett Unix-system med otroligt kraftfulla verktyg för exempelvis texthantering och filhantering. Kort och gott: allt jag kan önska mig i en enda dator!
Men det såklart - minskar man sitt synfält till OS 9:s bredd kan det vara svårt att se fördelarna. Det man måste göra är att våga vidga synfältet lite, så upptäcker man massor med otroligt bra saker! Låt inte rädslan för det nya ta överhanden...
[ 08 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]
Kan ingen göra ett grafiskt användargränssnitt till terminalen ;-). Jag tänkte mig det som en "services" som finns i menyn. Dvs i findern väljer man en fil och väljer t ex chmod i menyn (meny alternativet skulle ju så klart skrivas "change modifier bits" eller vad nu chmod står för), en dialogruta kommer upp där man kan kryssa för vilka bitar som ska sättas, med fina hjälptexter som popar upp och förklarar. Detta skulle man kunna göra för de typ 10 vanligaste kommandona som icke-unix kunniga människor använder. Även jag skulle använda det eftersom jag mellan varven glömmer syntaxen till vissa kommandon.
F..n vad skönt att se att det finns andra med liknande tankar som jag! Har inte funderat så mycket över X förrens förra helgen då jag fick min nya 867.Hade tidigare en iMac 400 dv se som jag tyckte funkade aldeles utmärk men fick köpa en 867 på personalköp. Styv i korken skickade ja in skivan med X och insåg att jag var totalt (!) vilse. Hade tyvärr inte den tid jag ville ha för att utreda nyheterna, utan var tvungen att resa bort och lämna mitt nyförvärv. Jag respekterar Martin B till fullo med hans ide att detta skall vara ett forum för "proffisionella användare" men jag hoppas ändå att det är välkommet för oss andra "nybörjar klåpare" att komma med "DUMMA" frågor. Ja kommer nog att bli en frekvent användare av support i framtiden.
T-son
MacOS X är trots allt rätt ungt och jag är säker på att Apple kommer fixa till allt i framtiden så folk som inte vill inte behöver använda sig av Terminalen och dylikt, själv tycker jag det är underbart med MacOS X, *NIX är ett av mina stora intressen
hgu: Du kan ändra alla rättigheter för filer i det grafiska gränssnittet, tar man info på en fil finns "Privileges".
[ 09 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]
Mac OS X är rätt väg för Apple att gå. Det är ett system som är både snyggt, stabilt och säkert. Men jag måste i ärlighetens namn avråda de flesta från att börja använda X.
Systemet är inte moget än och de flesta programmen har inte konverterats än. Ja visst kan man köra dom i Classic läge, men det går helt enkelt inte lika bra.
För oss som har direkt användning av UNIX kärnan finns det dock flera fördelar av att använda OS X. Men för de allra flesta är det inte riktigt läge än.
Till Patrik: Jo det kan man, men man kan inte göra sudo först, och man kan inte nå de övriga bitarna som sticky och execute. Om man nu inte skulle behöva terminalen för att göra saker varför refereras det då till terminalen i många tips?
Ojoj, nu hör jag ljudet av förskräckta OS 9-användare som flyr i panik
Iofs vore det kanske bra om Apple skulle lägga in såna funktioner i gränssnittet, om det inte vore för att: 1. Funktionerna redan finns tillgängliga via terminalen, och 2. De som har behov av att utföra sådana operationer sannolikast har tillräcklig datorvana för att våga öppna ett terminalfönster, ta reda på hur operationen utförs och sedan utföra den.
Jag tror endast att det skulle skrämma ihjäl nya användare om Findern helt plötsligt skulle begåvas med sjuttielva nya menyval, särskilt när de operationer de nya menyvalen gör är så abstrakta att man måste ha god vana av Unix och full förståelse av hur filsystemet är uppbyggt för att förstå dem. Tro mig - det är inte lätt att få en nybörjare att förstå vad en mapp som är "sticky" gör, och varför mapparna måste vara satta på att exekveras för att kunna öppnas. Min erfarenhet är att man då får tallriksstora ögon som enda respons från adepterna.
Och vad gäller chmod: Nästan rätt! Det står för "Change file modes". Värt att veta är också att Findern automatiskt sätter execute-biten rätt ifall man ger användare läsrättigheter till kataloger, så att användare med terminalfobi ändå kan få behörigheterna att bli rätt (förutsatt att de användarna faktiskt inte verkligen tänkt sig att sätta chmod 644 på en mapp, men jag törs faktiskt påstå att ovana användare aldrig har sådana behov).
För att det här inte ska bli en "nörd-till-nörd"-diskussion: Något man bör tänka på när man hör vana användare snacka kryptiska kommandon i terminalen är att terminalen endast är en sida av OS X. Förvisso en sida av OS X som är en fantastisk resurs när man blivit varm i kläderna, men det är ändå en sida det går att klara sig utan. Stackars kreatören på lilla byrån, som är nöjd så länge det går att trixa i Photoshop (som iofs inte släppts i skarp version än), Illustrator och Indesign och som ropar på nätverksansvarige så fort något konstigt fel uppstår, *behöver* faktiskt inte dyka så djupt i OS X som vi "nördar" gör. Skillnaden mellan OS X och OS 9 är i detta fall att OS X även har en kraftfull och mer avancerad sida, vilket OS 9 kan sägas sakna. Men, det är inget att oroas för. OS X är vad man gör det till!
Jag förstår att många användare av gamla Mac OS (själv har jag kört Mac OS 6,7,8,9) är lite skeptiska, vilket måste vara fullt naturligt. Men jag tycker ändå att man tagit rätt steg, Macen behövde ett modernt multitrådat operativ med skyddat minne för att långsiktigt kunna överleva, den lösningen man valt som bygger på open source-teknik tror jag är helt rätt. Visst får man många nya möjligheter som man inte är van vid men det positiva överväger: Modernt gränssnitt, inga systemkrascher, "äkta" multitasking. Att man sen dessutom tex. kan säkra upp datorn på ett helt annat sätt än med tidigare Macar är väl bara bra. Sen får man lära sig genom att ta ett steg i taget. Jag kör nu på OS 10.1.2 och har hitills inte använt terminalen en enda gång (fast jag kan lite UNIX från lite HP-UX arbeten för några år sen). Inga problem! Jag tycker Apple gjort ett suveränt jobb såhär långt med att skapa ett Unix-operativ som är det mest lättanvända jag sett. Att man inte är helt färdig (funktioner tillkommer säkert) kan jag leva med. Jag kan inte allt men självklart får vi lära av varandra det är ju därför vi är med här på 99mac, eller...
Se möjligheterna, inte problemen!
Ojoj, nu hör jag ljudet av förskräckta OS 9-användare som flyr i panik
Ja - ungefär så känns det!
/Ma
(som tänkte maxa minnet på sin Pismo (1024 MB), köpa alla classic-appz han kan tänkas behöva - och sen försöka ignorera "uppgraderingshysterin" och försöka få något vettigt gjort med datorn istället.... Säkert inte en hållbar strategi på sikt, men kanske ett tag... Körde ju faktiskt 6.0.7 så sent som 98 (för midi) )
Du är inte ensam om att fortfarande sitta kvar i 9-miljö, jag gör också det. Och jag kommer nog att göra det ett tag till, framförallt till vissa nyckelprogram fungerar bra i OS X.
Jag köpte faktiskt OS X när det släpptes (på premiärdagen! men mest för att testa lite, rent praktiskt var och är jag smidigare på jobbet i OS 9, än så länge. Mina första erfaranheter av OS X var en tanke i stil med "Wow, detta är coolt, men det är inte mac." Min 11 år som macanvändare har givit mig en viss känsla för vad som är mac och inte mac. Och OS X var så radikalt annorlunda på många punkter att jag kände mig lite borta. Och då är jag inte alls helt ny inför unixbiten, jag började harva med ls -al och annat 95 när jag började läsa på universitetet, så den biten kändes mest spännade, snarare än avskräckande. Så det var mera andra saker som inte kändes mac. Det bröt liksom mot gamla invanda mönster. Det finns saker i OS 9 som bryter mot detta också, största skurken är Apple själv som fick väldigt mycket kritik när dom började frångå sina egna utmärkta human interface guidelines, framförallt med Quicktime (4 tror jag).
Har du inte läst den innan så rekommenderar jag John Siracusas mycket välskrivna och läsvärda genomgång av OS X. Han började redan när det bara var betaversioner ute och sedan dess har han skrivit flera långa artiklar. Den senaste heter Mac OS X 10.1 och i den artikeln finns länkar till alla tidigare artiklar. Han påpekar både fördelar och nackdelar med OS X, ibland lite väl detaljerat och teknisk, men bra ändå. Mycket av det han är kritisk emot håller jag med om.
Men. Det finns ett stort men också. Och det är det faktum att när jag går från min trygga (men emellanåt kraschande) OS 9-miljö till den helt nya OS X-miljön så ser jag direkt nackdelarna, det jag är van vid som inte längre finns kvar/fungerar och jag ser inte dom mera långsiktiga fördelarna. Det som är slående är hur många av dom som gått över sedan länge och som trots alla knepigheter som fortfarande råder bestämt säger att dom aldrig skulle gå tillbaka till OS 9. Och detta trots att OS X:s användargränssnitt är segare än i OS 9. Så jag är rätt övertygad om att när jag väl vant mig vid det och börjat utnyttja fördelarna istället för att bara sakna OS 9 så kommer jag att känna mac-trivsel i OS X.
Och som sagt, OS X är bara i sin linda och utvecklingen är lovande, 10.1 är ju klart mycket bättre än 10.0 t.ex. Nån gång i vår när 10.2 kommer så blir det ytterliggare ett steg framåt och så kommer det att fortsätta, förstås. Apple har till och med visat sig lyssna till kritik (!) och ändrat vissa saker som användare klagat över. Även om det inte har tagit till sig John Siracusas i min mening vettiga kritik.
Så framtiden ser ljus ut och jag är säker på att inlärningströskeln är värt besväret.