Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt enkelt ljudkort till Reason

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...som det finns XP 64-bit drivrutiner till.

(hehe, nu slutade många att läsa )

Det enda kortet ska göra är att spela in och upp ljudvågor utan såna där störningar man får av det integrerade RealTek. Just nu har jag 42ms latency med det också, osexigt när man plinkar in på MIDIkontrollern.

Så låg latency som bara går.

Inget jäkla 5.1, NR, MIDI, joystickkontakt (:P) eller sånt behövs. Målet är att ljudvågorna ska komma in och gå ut så rena och opåverkade som möjligt. Line in och Line out is all I need...

Några tips? Prisområdet 500-1000 kr kanske.

Hmm, Creative verkar stödja XP 64-bit bra. Några prisvärda tips från Creative? Finns det förresten någon speciellt bra ljudkort/hörlurskombo? Som sagt ska så många frekvenser representeras så lika som möjligt, helst inte några bass boost eller "crisp treble"-trick.

Har alla externa kort latency?

Vill gärna radera alla möjligheter till det klassiska "tysta modemsignaler från elektroniken"-problemet med (vissa) interna kort.

Någon?

Alla ljudkort, oavsett om de är externa eller ej, har latency.

Jag har inte en blekaste aning om vilka ljudkort som funkar med XP64, men det borde ju gå att hitta hos tillverkarna? Vill du få minimal latency ska du leta upp ett kort som går att köra i 96kHz, men då brukar de vara lite dyrare och det drar dessutom mer processorkraft.

500-1000kr är en svår prisklass, men något billigt och bra går kanske att hitta hos tex Edirol?

Tack för svaret fm!

Vad har samplingsfrekvensen med latency att göra? Latency är väl ungefär som "accesstiden" innan första samplen i ett nytt ljud (som inte ligger i ev. ram på ljudkortet) börjar spelas? Och inte som "överföringshastigheten" (antal samplingar/s när ljudet väl startat)?

Var enklare förr med datorer som spelade ljud med DMA, bara peka på var ljudet är så startar det nästa 1/48000 sekund eller så \o/

OK, om nån har tips på enkla men bra ljudkort (eller tillverkare) som de är nöjda med så kollar jag efter drivrutiner. Gillar Edirol, ska snoka lite där

Latency är tiden innan ljuden börjar spelas ja, fast ofta menar man specifikt bufferstorleken till ljudkortet.

Orsaken till att man får lägre latency med 96kHz är att tiden beror både på storlek på buffern och på samplingsfrekvens. En buffer på 512 samplingar blir i 44.1kHz 11.6ms (512 samplingar / 44100 samplingar som spelas per sekund) och i 96kHz 5.3ms (512/96000).

När det gäller ljudkort skulle jag undvika Creative. Funkar för spel och sånt, men ingen verkar gilla dem för ljudproduktion. M-Audio brukar också strula med drivare, och Behringer (som har ett par billiga kort) varierar hur bra de är på att fixa drivare.

Jo, är inne på Edirol också. Men bufferstorleken kan man ju dra ner, men det finns ett minimum då ljudet skrapar. På mitt är det alltså 1728 samples=39ms. Hur vet man hur mycket man kan dra ner buffertstorleken på ett visst kort innan det börjar skrapa?

btw, Edirol UA-1EX (har tittat på det) är ju externt - tillkommer det inte latency från USBbussen då? 125Hz=8ms.

Finns det över huvud taget något internt kort som inte plockar upp störningar från elektroniken?

Senast redigerat 2007-02-15 01:29
Ursprungligen av Erlandsson:

Jo, är inne på Edirol också. Men bufferstorleken kan man ju dra ner, men det finns ett minimum då ljudet skrapar. På mitt är det alltså 1728 samples=39ms. Hur vet man hur mycket man kan dra ner buffertstorleken på ett visst kort innan det börjar skrapa?

Det beror på ljudkort, drivrutiner, USB/FW/PCI-kretsar, hur snabb datorn är och andra mer eller mindre obegripliga aspekter.

Citat:

btw, Edirol UA-1EX (har tittat på det) är ju externt - tillkommer det inte latency från USBbussen då? 125Hz=8ms.

Inte vad jag vet. Jag antar att man synkroniserar bufferten man använder mellan drivrutinen och USB-bussen så att man skyfflar över datat i en av uppdateringarna.

Citat:

Finns det över huvud taget något internt kort som inte plockar upp störningar från elektroniken?

Förmodligen, men då talar vi förmodligen om militärspecade grejer. Mycket lättare att sätta in- och utgångar i en extern låda.

TerraTec? FireBox?

Mjo, har fått lite mer pengar så jag kan tänka mig att gå upp i pris. Men 2000 för ett ljudkort som bara ska vara bra på att spela in/upp waves låter overkill.

Målet med allt det här är egentligen bara att när jag plinkar in melodier / bankar trummor på mitt USB-Keyboard/Controller ska jag inte ha ett delay som får mig att komma ur synk och därmed dödar inspirationen. Gäller även vocals, då man kan få en liten choruseffect om man har delay.

Har forskat lite och gjort en prioritetslista/minimikrav:

1. Inga störningar från elektronik. När det är tyst så ska det vara helt tyst. Men inga brusreduceringskretsar, fy.
2. Helst noll latency. Absolut max 8 ms.
3. Gärna 1 MIDI in, men är inte supernödvändigt.
4. Ingen 5.25"-box, för jag har ingen driveplats ledig.
5. En line in för att sampla övrig studioutrustning.
6. En ut till hörlurar/monitorer.
7. Jag ska inte hantera analogt ljud eller förstärka analogt ljud med datorn. Bara sampla och spela upp.
8. Okej, det är bra om jag får ljud när jag spelar nåt spel nån gång ibland, men nå EAX eller Surround behövs inte.

Ingen här som pillar i Reason och är nöjd med sitt?

  • Medlem
  • 2007-02-15 22:20
Ursprungligen av Erlandsson:

Ingen här som pillar i Reason och är nöjd med sitt?

Jo, givet - men jag lirar aldrig med externt ljudkort.
(förlåt, men ställ inte sådana frågor då! )

  • Medlem
  • 2007-02-15 23:13

Varför är du så insnöad på latency?

För att latency gör att man "tappar bort sig" när man recordar midi - midin kommer in direkt, men melodin kommer ut med ett delay och förvirrar därmed.

Blev ett EdiRol UA-1EX. Noll latency, upp till 24-bit/96kHz och drivrutinsstöd i XP 64-bit.

Senast redigerat 2007-02-16 12:08
  • Medlem
  • 2007-02-16 16:35

Tror mest det är du som är förvirrad kompis.

Ursprungligen av BMX:

Tror mest det är du som är förvirrad kompis.

Hehe, du får gärna komma hit och lägga på en melodislinga på ett komp så hör du vad jag menar. Svårt att pricka in noterna exakt i tempo med latency. Och i det där känsliga läget då man kör en loop i lurarna och leker på keyboardet, (improviserar fram) ackord, bas eller melodi är det störande som f-n, får en ur synk.

Om jag är förvirrad får väl du som kan förklara hur det ligger till. Nu blev jag sur.

Noll latency får du aldrig med digitalt ljud, däremot kan du förhoppningsvis komma ner ganska lågt med det där. (Men jag håller med, 10ms + den latency som finns i midi kan vara rätt kännbart när man spelar mjukvarusyntar.)

  • Medlem
  • 2007-02-16 20:32

Självklart är 39ms latency stenhårda bandage. Det var bara lite allmän förvirring jag syftade på. Men hur det än är med det så lär alla dina problem vara lösta så fort kortet är på plats.

False messiah: http://www.audiomidi.com/classroom/midi/midi_latency.cfm

Ursprungligen av BMX:

Självklart är 39ms latency stenhårda bandage. Det var bara lite allmän förvirring jag syftade på. Men hur det än är med det så lär alla dina problem vara lösta så fort kortet är på plats.

False messiah: http://www.audiomidi.com/classroom/midi/midi_latency.cfm

hehe, jo, jag vet hur hårdvara i allmänhet fungerar, men det var 3+ år sen jag tittade på musikutrustning, så jag vet inte vad hårdvarutillverkarna har hittat på för nån ny skoj teknologi

MIDI-latency kan variera rätt mycket mellan syntar och interface. Jag svarar med en annan artikel där Sound on sound mätt upp faktisk latency över midi.

Citat:

My PCI-based MIDI interface gave me around 3.6ms input latency when capturing a keyboard performance, with a latency jitter of just 0.2ms; a serial-port interface gave around 4.2ms with jitter of 1.2ms; and a USB interface gave about 4.8ms with jitter of up to 1.9ms, all running under Windows XP

Sen är ibland buffers på ljudkort större än de rapporterar pga drivare och omvandlare, så även om det står att man har säg 10ms är det kanske i verkligheten snarare upp mot 20ms om man använder USB-MIDI.

USB 125Hz borde ju ha en latency på max 8ms - dvs medel 4 ms beroende på exakt när man trycker ner tangenten - men många överklockar ju någon port till 500 resp. 1000Hz. Får se om jag kan göra det på XP 64-bit... Men om jag inte stör mig på det så behöver jag ju inte pilla.

Fick ljudkortet (EdiRol UA-1EX) idag. Första intrycket: lättinstallerat (jag hade laddat hem senaste drivisarna för XP 64-bit från edirols hemsida redan). Allt fungerade med Reason. Samplerateselektorn vart gråad, antagligen för att man väljer sample rate med små switchar på Ediroldosan. Men jag har inte fått bekräftelse på att jag verkligen spelar upp i 96 kHz.

Från Reason kan man klicka på en knapp för att öppna kontrollpanelen för kortet.

3 ms.

Jag fick nästan en chock när jag tryckte Play i Reason, det kändes nästan som att den började spela innan jag tryckt Sen satt jag och lekte melodier på MIDIkeyboardet. Plötsligt blev keyboardet inte "nåt man matar in noter med och sen kvantiserar och pillar med", utan det kändes som att spela på min gamla synth! *nöjd suck* Ska bli kul att koppla in trumpadsen imorgon och banka lite

Får man fråga varifrån du köpte ljudkortet och vad det kostade?

1
Bevaka tråden