Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta bootdisk till extern usb, kommer jag åt datat då ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 13:05

Tja !

Det jag undrar över är att om jag flyttar min gamla bootdisk från min macbook till en extern usb låda, kommer jag då att komma åt filerna på usb disken då , dvs den gamla bootdisken ?

/J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-08 17:22

Jag vet inte om jag missförstår frågan men: Du kan inte boota från en USB-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 17:25

är du säker på att man inte kan? Har sett i en annan tråd att man visst kan boota 10.4 från en usb disk...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-08 17:30

Borde inte ha något med systemet att göra. Macen vet ju inte vad det är för system på disken förrän den har börjat boota. Kan den inte boota så får den aldrig redan på vilket system det är?

Äh, du förstår vad jag menar.

Det som möjligen skulle kunna ha hänt är att Apple har ändrat hårdvaran eller möjligen firmware på senare maskiner så att det funkar att boota från en USB-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 19:52

Menar inte att boota från usb´n. Utan kommer jag att komma åt filerna på usb disken där min gamla bootdisk ska sitta. Tänker mer på rättigheter på filer och så med andra ord.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-08 20:25
Ursprungligen av GTBM:

Menar inte att boota från usb´n. Utan kommer jag att komma åt filerna på usb disken där min gamla bootdisk ska sitta. Tänker mer på rättigheter på filer och så med andra ord.

Javisst kommer du åt filerna, om du inte har skapa en ny användare med annat namn vill säga. Det som låg i din gamla hemmakatalog har ju fortfarande samma ägare.

Sen brukar jag alltid kryssa för "Bortse från ägarskap på denna disk" för mina externa diskar så det inte blir något bråk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 19:53

Att boota från en extern FireWire ska i alla fall inte vara några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 20:59

Tack Gunnar ! Super bra tips där också !

Då sätter jag igång och slipper pula med flytassistenten

1
Bevaka tråden