Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalité på AD/DA's ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-08 17:09

Scenario,

Satt och meckade lite igår med div. reverb/delay plugins endel gratis andra har jag "fultestat" för att se om det är stor skilnad.
Det jag försökte åstakomma är egentligen att komma runt VirusB's begränsningar just i delay/reverb delen (en global delay/reverb).

Kopplingsmässigt VirusB -> Audiophile 24/96 AD -> Renoise/effekt -> AP 2496 DA -> PEBCAK

Nu till problemet, det låter askass
Alltså inte själva instälningarna, distortion, brus, etc. utan just kvalitén på ljudet.

Om jag skulle beskriva virusens ljud om det fortfarande är samma kopplingsschema fast strunta i att processa ljudet i Renoise (går fortfarande igenom Renoise Line-In del).
Så skulle jag beskriva det som "öppet" och "mjukt".
När jag stänger av delay i virusen och låter istället en VST effekt processa ljudet låter det "kallt" inte instängt snarare "hårt" och "begränsat".
Inte lätt att beskriva, kan ju iof fixa ljudexempel

Men då till frågan, eftersom det är samma signalväg förutom att gå igenom en effekt i ena fallet kan verkligen ADDA delen påverka ljudet så pass mycket att det är mil mellan resultaten.
Eller är VST effekterna så pass kassa eller är det PEBCAK ?
Har provat gratis varianter som SIR, Kjear... classic varianten (kommer inte ihåg hela namnet) samt effekter från WAVES som många hyllar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-08 18:10

Jag tror att det är ditt ljudkort som är bajs.
Jag har ett liknande, M-Audio Delta 66 och det är totalt VÄRDELÖSA omvandlare i det.
Prova att spela upp exempelvis en ljudfil i någon spelare, skicka ut ljudet från utgången och koppla in i en ingång och spela in. Jämför de båda filerna. Hör skillnaden. Det är verkligen skrattretande, vi snackar absolut inte små och subtila förändringar där.
Jag väntar verkligen på att få råd att uppgradera mig lite, ska bli underbart att höra hur monitorerna egentligen låter då, för man kan ju räkna med att man har lika kasst utljud.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-08 18:13

Eller iofs.. lika illa utljud blir det ju inte iochmed att man slipper en extra omvandling. Men ändå, lär bli stor skillnad med ett par vettiga monitorer.

  • Medlem
  • 2007-02-08 22:25

Har inte heller pengar just nu att skaffa något bättre
Vet dock inte riktigt varför det ska vara så stor skilnad när det processas i datorn eftersom det ändå går samma väg förutom just gå igenom pluginen.
Fast det kanske inte samplas alls utan bara tar in audioströmmen och mixar.
Får kolla med renoisefolket.

Jag tror på en kombination av kassa omvandlare och pluggarna.

Audiophile har bra många år på nacken vid det här laget, så det skulle inte förvåna mig om Virusen har betydligt bättre omvandlare.

Sen är ofta effekter i syntpresets tillskruvade för att passa just det specifika ljudet, så även om man ersätter det med en annan (eventuellt bättre) plugin så kan det ändå låta sämre (musikaliskt sett) även om det låter bättre (ljudmässigt sett). Nu kan jag också tänka mig att Virusen har helt okej effekter, så du vinner kanske inte så mycket på att använda delay via en plugin.

Men spela gärna in lite ljudexempel, både torrt och med effekter så blir det lättare att veta vad som är problemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-08 23:49

Åh, jag är fan pinsam. Jag tänkte nu göra ett ljudexempel för att illustrera det jag menade, och det lät rentutsagt förjävligt. Ett ringande och tjutande och fasfel utan dess like blev det. Kändes som att jag verkligen lyckats illustrera vad jag menade med det exemplet... tills jag kom på att det är ju smart att stänga av medhörningen så att man inte spelar in den på samma kanal samtidigt också... :">

Samma sak måste jag ha råkat göra sist jag provade detta, så glöm allt jag skrev! :">

Menmen, nu när jag gjort testet på rätt sätt kan jag ändå konstatera att det var en klart hörbar kvalitetsförsämring på orginalfilen och den som jag kört D/A -> A/D. Dock inte skrattretande som som jag trodde först. Det vart lite plattare och mer hopmosat i den filen som gått genom omvandlarna.

  • Medlem
  • 2007-02-09 14:00

fm,

Visst har du rätt i att presetljudet är gjort tillsammans med patchen.
Det kan ju vara pebcak fast jag tycker ändå inte riktigt att det är det jag hör även om inte parametrarna stämmer 100%.
Ska fixa lite ljudexempel ikväll.

  • Medlem
  • 2007-02-09 14:01

Bobski, låter som att du fixade en loop i ljudkortet Out->In

Generellt sett så brukar dåliga konverterare tappa stereobild och få ljudbilden i övrigt att kännas platt och odetaljerad.. ända bort till riktigt grötigt. Det är först ganska så nyligen som jag kände att det verkligen var så stor skillnad även mellan olika dyrare ljudinterface.. dyrt blir det om man ska ha det riktigt bra

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-09 15:36

Vilka klassar du som riktigt bra?

Jag har inte testat så många som är "riktigt bra".. men kan hänvisa vidare till denna tråd: http://www.99.se/inspelning/130193-api-metrichalo-apogee-benchmark.html

Sen så tillkommer ju saker som vad man har för smak angående ljud och vad som ska spelas in.. och till vad..

  • Medlem
  • 2007-02-09 19:34

Lite ljudex, gjort mitt bästa (iaf 30min micklande) att få fram något som låter ungefär som orginal.
Dock så visar ju inte dessa tyvärr hur virusen låter utan kortets inblandning, knepigt att få in det i datorn utan att gå igenom kortet
Vet inte om just denna patch var sådär jättebra men vissa instälningar i virusen finns inte i dom andra programmen, ex. 400ms predelay så därför valde jag denna patch
TrueVerb kanske låter bättre men behöver nog en manual för att fatta mig på alla parametrar så det fick bli rverb istället.
Rverb är väl den som kom närmast fast det kanske inte är så konstigt.
Nästan så att Rverb låter bättre
Kanske var pebcak tidigare.

VirusFX
VirusDry
VirusKjaer_Classic
VirusRverb

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-10 00:53

I stort sett den enda som skilde Rverb från den interna effekten tyckte jag var att den inbyggda hade mycket mer topp och mer fattig botten. Tyckte det interna lät lite platt, stelt och dött jämfört med Rverb, som skulle låta liknande fast bättre om du petade på lite mer topp och rullade av lite av den bumliga botten på reverbsvansen

Fast det är ju lite svårt att veta vad du är ute efter eftersom det inte går att höra din virus utan att ditt ljudkort är inblandat :B

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-10 00:57

En annan sak som skilde dem lite åt är att den inbyggda har lite "studsar" i sig medan RVerb är jämntjock. Går att ställa in också någonstans tror jag.

Kjaerhus Classic Reverb låter lite småskumt hur man än gör med den tycker jag, men den kan vara kul att sätta på trummor, kan låta riktigt elakt när man väl lyckas få till det med inställningarna. Den tar ett tag att lära känna.

  • Medlem
  • 2007-02-10 17:06

Ja det var nog lite pebcak tidigare.
Utgick lite för mycket efter vilka paramtrar som var satta hos virusen istället för att mecka ihop ett eget.

Men AP'et är inte helt rättvist mot virusen om man lyssnar direkt från Virusen.
Just stereobilden som Volantiz pratar om är inte riktigt densamma.

1
Bevaka tråden