Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som vet felet?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta blir en lång fråga då jag inte riktigt vet vad som hänt min gamla trotjänare.

Min ipod (20 GB, generation 4), betedde sig märkligt igår.

Jag höll på att ladda över musik från min Powerbook när överföringen plötsligt hängde sig. Det såg ut som att den laddade musik, men det hände ingenting. "Ok, det är något fel på just den låten", tänkte jag.

Efter att ha försökt med att tvångsavsluta iTunes, blev jag till sist tvungen att dra ur firewire-sladden ur ipoden för att "hängningen" skulle upphöra.

Efter att jag dragit ur sladden var ipoden fortfarande helt låst. Den visade inga tecken på att vakna till. Jag startade om den genom att hålla ner runda vita knappen och play, och till sist vaknade den ur sin dvala.

Döm av min förvåning när allt innehåll var borta.
18GB musik, helt borta.

När jag senare under kvällen kom hem kopplade jag in den i min PC (ty, ipoden är konfigurerad för windows), och då - helt plötsligt - började det hända saker. Det var precis som att den starta upp från där jag drog ur sladden på macen, tidigare under dagen. Den började uppdatera och såg ut att vara på väg att hänga sig precis som tidigare under dagen (jag har inställt på manuell hantering av musik).

Men alla låtlistor och musik fanns kvar, och till slut insåg nog iTunes att det inte fanns så mycket att uppdatera, så den lugnade ner sig.

Skönt, all musik fanns alltså kvar, även fast jag tidigare under dagen tydligt läste under "OM" i "inställningar" på ipoden att den inte innehöll någon musik över huvud taget.

Problemet är att typ var tionde/tjugonde fil verkar verkar ha blivit skadad, och ipoden uppträder mycket segt när jag försöker rensa bland de skadade filerna i iTunes.

---

Är det någon som vet vad som hänt och vad jag kan göra för att plåstra om den?

---

/Kristofer

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-09 15:03

Det verkar som om iPodens databas har tagit skada. Det kan (kanske) vara värt att testa att reparera den, det kan man göra i YamiPod eller Anapod. Men eftersom den redan beter sig lite lustigt finns förstås risken att det kan bli värre...

1
Bevaka tråden