Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMD Athlon 64 X2 - En bra processor for musikdatorer?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-11 09:34

Jag borjar fundera kring uppdatering, och har hittat ett uppgraderingspaket som verkar lovande pa komplett. ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323879 ).

Jag gruvar mig bara lite kring processorn

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB

For det forsta, jag anvander ju inte nu, savitt jag vet, ett operativsystem eller program som anvander sig av 64-bits tekniken. Om jag koper en san har processor men inte anvander ett operativsystem eller program som kors i 64 bit, ar det da en miss att kopa en sadan processor, eller kommer jag kunna utnyttja kraften in a non-64 bit way - anyway?
Jag har ingen lust att gora en revolution i val av program och OS for att anpassa till processorn, jag vill bara kora pa som jag gjort hittils fast med mer kraft over... fattar ni?

Processorn ser ut som en, men har tva karnor som arbetar samtidigt, two-in-one. Men kan verkligen Cubase SX suga kraften av dubbla processorer pa ett bra satt? Savitt jag hort ar dubbla processorer inte att foredra i datorer avsedda for musikproduktion, for att programmen vi anvander ar daligt tillampade for detta anvandningsomrade.

Ett annat val vore ju att kopa en AMD Athlon 64 3800+ (Alltsa ingen X2), billigare och den fungerar endast som en processor - kan det vara ett battre val for mig?

So, what sayeth you? Ursakta mig forresten for avsaknaden av a,a och o.

Har för mig att Cubase har stöd för multipla processorer sedan en tid tillbaka och att det skall fungera bra. Själv så kör jag med Ableton live version 6 som som har multiprocessor stöd på en Core duo processor och det fungerar alldeles utmärkt. Den sopar banan med min stationära burk som har en P4 på 3.2GHz . Kanske inte det helt 100% klara svar du ville ha men iallafall

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-11 12:49

Vad som fungerar bra är beroende av kombinationen av chipset, grafikkort och ljudkort. Maskiner med lite för mycket grafik kan få lite problem med ljud.
Sedan kanske du ska titta lite på intel. Tex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323784
Jag tror inte prestanda skillnaden är stor, men Intel processorerna idag drar mycket mindre ström än AMD's nuvarande. Det betyder mindre värme, vilket betyder lättare att få maskinen tyst. Det kanske inte spelar så stor roll om du har nätagg och grafikkort som låter mycket men det kan vara värt att tänka på.
Om man sedan vill maximera prestanda så får man överklocka och då tror jag intel
just nu är lättast att överklocka. (Av samma anledning, dvs effektförbrukningen är lägre)

AMD X2 3800+ är i stort sett dubbelt så kraftfull till Cubase som en singel 3800+. Inget att tveka på, Intel eller AMD, men någon form av dual core är definitivt att rekommendera.

  • Medlem
  • 2007-03-04 10:51

Ok, tack for alla svar. Jag kommer nog valja ett Intel paket, trots att det blir dyrare.

Ursprungligen av pme:

Vad som fungerar bra är beroende av kombinationen av chipset, grafikkort och ljudkort. Maskiner med lite för mycket grafik kan få lite problem med ljud.

Jag har ocksa hort detta, men hur vet man om man koper sig "for mycket grafik"??

Grafikkortet jag kollat pa ar MSI GeForce 7600GS

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319666

Det valjer jag pga att det ar hyffsat billigt, passivt kylt och darmed tyst, och har stod for 2 skarmar.

Vad tror ni, ar detta grafikkortet for mycket? Kommer det ata upp datorns resurser?

  • Medlem
  • 2007-02-11 13:44

Besserwissers anm: Det är skillnad på multi-processor-system och multicore-cpu

Fick jag välja idag så skulle jag satsa på någon av Intels Core Duo-kapsyler trots att jag varit AMD trogen i sedan 2000. De ger för tillfället klart most bang for the buck om man säger så. Å andra sidan så har det där paketet du tittar på bra prestanda till lågt pris vilket inte är att förakta.

Man kan generellt säga att dualcore-modellerna alltid är lika snabba eller snabbare på allt. Beroende på applikation så kan de vara från ingenting (typ spel) till nästan dubbelt så snabba (anpassade applikationer) som motsvarande singlecore. Även om inte alla applikationer idag stöder dualcore så går trenden ditåt.

Angående 64-bitar så kan du lämna den delen därhän. Du kommer köra 32-bitars-grejer för överskådlig framtid och att cpu:n är 64-bitars påverkar inte dig alls.

Så jag säger som pepelogu: Inget att tveka på. Det är ett bra paket till bra pris i mitt tycke.

Förresten, efter du uppgraderat så gör du väl klart det här:

http://www.99.se/egen-musik/130220-goa-99-vst-free.html?highlight=goa

Det var ju skitbra grejer... Du har minst en köpare här iaf

Jag köpte nyligen en ny dator med Intel core 2 duo på 2.4 ghz. Håller just nu på att mecka lite med överklockning och då finns det tydligen (jag är nybörjare inom området) ett program som heter Prime95 som man kan testa stabiliteten med. I det finns även ett benchmarktest och på deras sida finns resultat från massor av olika processorer. Nu vet jag ingenting om sånt här, men enligt siffrorna på den sidan är core2duo-processorerna förkrossande mycket snabbare än Athlon 64 X2-processorerna. Andra benchmarks på några datorhårdvarusidor verkar bekräfta detta. Hur det är i praktiken vet jag inte men det flyter på bra med min dator iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-11 16:08

Nu kapar jag tråden!
Finns det några fler butiker i stil med Komplett med bra priser, eller är det Komplett som är bäst och billigast? Det är uppgraderingsdags för mig om två-tre månader, dags att kolla runt efter vart man får mest för pengarna, vilket är rätt så kritiskt.

Jag köpte hälften av delarna till min dator från komplett, andra hälften köpte jag på dustinhome.se som har priser liknande kompletts (något dyrare på vissa, något billigare på vissa). Jmedata.se kan också vara ett alternativ för vissa produkter men de är i allmänhet något dyrare än de två tidigare nämnda.

Jag kan för övrigt passa på att rekommendera er att INTE köpa MSI P965 Platinum om ni tänkt överklocka, detta moderkort är tydligen synnerligen dåligt för detta ändamål om man jämför med andra moderkort i samma prisklass.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-11 22:01

Nu har jag kollat runt och jämfört priser lite här och var på de delarna jag är intresserad av (minne, moderkort, processor) och Komplett har varit lite till mycket billigare på samtliga ställen. Kjell & Company verkar komma på andraplats i att ha bra priser. Absolut sämst var en lokal firma, men som å andra sidan var billigare på chassin.
Det blir nog Komplett när det blir dags för uppgradering.

Jag har också läst det där om MSI-kortet nånstans.

  • Medlem
  • 2007-02-11 22:34

Som sagt Core 2 Duo är riktigt bra. De har helt klart levererat en riktig käftsmäll på AMD. Detta är bra för nu måste AMD komma igen med något riktigt bra också. De har ju inte samma renommé som Intel har att falla tillbaka på utan måste kriga med lågt pris och bra prestanda. Som sagt, idag är det Core 2 Duo som gäller men uppgraderingspriserna är också lite dyrare om man tittar på tex komplett. Man får pynta upp en 700:- till för ett liknande paket med Intel. Men det kan det ju vara värt.

Jag bytte själv i somras (dock inte till X2 dum som jag var) och det blir Intel nästa sväng om inte AMD hittar på något.

Det finns dessutom sidor på nätet som visar varje cpu-modells prestanda relativt andra. Bara att söka loss och se vilket som ger bästa utväxlingen prestanda/krona.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-11 22:44

Hoppas AMD kommer med något kul inom tre månader när det dagas för mig.. och att dagens priser hinner falla lite till dess. Eller att fyrkärnorna helt plötsligt faller till runt 2500:-

Jag har för mig att Kallback skrev någonstans att priserna brukar falla i april när förra årets hi-end prylar blivit hemanvändarstandard. Är april någon fast månad för detta, och är det något som inträffar varje år, eller är det bara runt då nångång som det generellt brukar minska i pris... eller sker det succesivt över hela året?

  • Medlem
  • 2007-02-12 01:21

Inget jag har haft koll på själv så jag kan inte säga varken bu eller bä. Men jag kan ganska säkert säga att AMD inte kommer att ha något intressant tills du skall handla om 3 månader. Iaf inte i konsumentledet. Av det lilla jag följt vad som hänt under hösten så har AMD inget direkt svar på Core 2 Duo. De håller på att gå över till en mindre linjebredd på tillverkningen men det ger inga större prestandaförbättringar om ens några alls. Dessutom så verkar AM2-bussen behövas uppgraderas om jag förstått det rätt. Vi får väl se framöver men personligen så tror jag inte AMD har ett alternativ framme förrän tidigast till hösten. Men man kan ju alltid hoppas

Är du inte i direkt ekonomiskt trångmål så köp det bästa paketet du får tag på. Samma sak gäller ju Dsc:s AMD-paket ovan. Om man har pengarna så köp det bästa Core 2 Duo-paketet som man har råd med. Har man inte riktigt råd att spendera så försök främst få tag på ett Intel-paket och i andra hand ett AMD-paket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-12 09:31
  • Medlem
  • 2007-02-26 12:24

Hmmm... men ar det verkligen sant att Intels Core 2 Duo producerar mindre varme an AMD X2?
Jag har tankt att bygga en riktigt tyst dator, sa for mig ar det en viktig del att tanka pa.
Jag har last olika pa olika stallen, men om Intels processor ar sa jakla mycket snabbare borde den ju skapa mer varme. eller>??

  • Medlem
  • 2007-02-26 12:28

Testet du länkar till är inte en dubbelkärnig X2, går inte att jämföra.

  • Medlem
  • 2007-02-26 19:02

En arbetskamrat köpte en Core 2 Duo med passiv kylare och ett nVidia 7900GT också med passiv kylning och det fungerar bra. Han har kört snart i ett halvår utan problem. Och maskinen är i det närmaste helt tyst. Förutom hårddisken då...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 11:32

Jag har storebror till 7600 dvs 7900 också den med passiv kylning. Och det blir
inte speciellt varmt heller när man kör ljudprylar som tex cubase.

1
Bevaka tråden