Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag bytte tillbaka till PC men minns OSX med glädje

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan, jag surfar fortfarande på 99mac fastän jag sålt min mac. Jag tänkte bara tömma mina tankar litegrann. Jag bytte till mac för ett par år sedan snart. Det blev en Mac Mini pga priset. OSX ägde överlägset över Windows och jag var mycket nöjd till en början. Men allt eftersom tiden gick så insåg jag att en uppgradering av datorn blev oundviklig. Med tanke på priset och möjligheterna att uppgradera macen så blev det en värsting-PC istället. Det första som hände var att ALLA spel jag installerade kraschade av olika anledningar. Jag blev helt paff eftersom jag hade glömt att en dator kunde krascha. Min mac hade aldrig kraschat eller låst sig på de knappt 2 år jag haft den. Nu var det egenltligen bara operativsystemet på macen som var överlägset PC. All hårdvara har en betydligt sämre kraft-pris ratio. Men jag saknar operativsystemet något oerhört, vackert och smidigt. PC:n får bara sämre och sämre operativsystem, Vista kommer jag aldrig att skaffa. Möjligtvis går jag över till Linux men det får bli ett senare projekt. Det är bara så hemskt synd att Microsoft fortfarande efter alla dessa år och alla dessa pengar inte kan göra ett operativsystem...och att macen är så förbenat dyr att det inte går att motivera för sin sambo...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 12:26

Är Macen verkligen så förbenat dyr? Då menar jag inte att en likvärdigt utrustad PC kostar lika mycket, även om den gör det, utan jag kan även sympatisera med faktumet att Apple inte säljer datorer i budgetsegmentet, för ibland så är det ju just ur det segmentet man vill köpa en dator (eller delar av en dator, eller så kanske man vill skippa vissa grejor som ingår på Macen som man inte behöver, etc)...

Vad jag menar är att jag ställer mig frågande till om t.ex. en iMac är alldeles för dyr? Du köpte ju en "värsting-PC" sa du, den måste väl ha kostat minst lika mycket som en iMac (annars har vi skiljda definitioner av "värsting"). Varför behöver ni en "värsting-PC"? Utför du otroligt komplicerade och tunga beräkningar hemma? Gör din sambo det?

De flesta av oss surfar o kollar ju bara mailen, faktiskt. Och spel gör sig ju bäst i soffan tillsammans med vänner eller sambon, framför exempelvis en Xbox360 eller en Wii.

Jag tror att egentligen är det inte priset som är för högt, det är du/ni som prioriterar väldigt konstiga saker med tanke på era behov. För är inte ett trevligt och stabilt operativsystem mer viktigt än tung prestanda, egentligen?

Du är inte ensam, de allra flesta går ju liksom på prestanda som det där verkliga måttet på vad en dator är värd. Konstigt egentligen, för ingen mäter väl en bils köpvärde huvudsakligen efter hur många km/h den gör? Märkligt.

• Medlem
  • 2008-08-29 11:10
Ursprungligen av Jogin:

Är Macen verkligen så förbenat dyr?

ja, folk som har råd med en ny mac anser jag tillhöra överklassen eller helt enkelt fanatiker, liksom att bestämma sig att spara tills man har råd med en. eller hur gör ni?? tar lån eller?

"ungdommar har allt sämmre ekonomi än för 70-talisterna" sa de på svt igår trist och nu kommer lågkonjunkturen.

ska jag skaffa statoinärt överväger jag starkt att skaffa en "mac"-pc och hoppas på att den inte buggar allt för mycket.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 11:59
Ursprungligen av crust:

ja, folk som har råd med en ny mac anser jag tillhöra överklassen eller helt enkelt fanatiker, liksom att bestämma sig att spara tills man har råd med en. eller hur gör ni?? tar lån eller?

Tillhör man "överklassen" för att man har råd att köpa en dator för 4995:- Det är vad en ny Mini kostar. Jag har själv en sådan, funkar utmärkt till allt jag behöver den till (mail, surf, aperture, itunes, titta på tv-serier i sängen).

För spel kompletterar jag med en ps3. Den kostade lika mycket som minin... Klar "överklassvarning" på mig med andra ord...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-29 13:28

Vilket uppvaknande av den här gamla tråden! Ganska kul att man sitter på en 24" iMac med tanke på mitt förra inlägg. Med en inkomst på 7500kr / mån (CSN) så fick det bli 36 månaders apple finansiering. Inte den smartaste lösningen men dock den enda.

Betalade 541kr för denna månadens avbetalning.... bara 2 år kvar

Överklass? Knappast...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-29 13:22
Ursprungligen av crust:

Låter ju ganska vridet med tanke på att apples stora tillväxt ligger bland annat hos unga(20-30) och studenter. Det handlar nog snarare om planering och prioritering om du kan köpa en dator för 10k istället för 5k. Det är småpengar om vi kollar till utgifter folk brännar årligen på thailandresor eller bensin till bilen. Eller en bil för den delen.

Jag köpte min första egna mac, en powerbook, för ca 20k mitt under gymnasiet. jag hade jobbat som städare på helgerna i ett år för att få ihop till den. Sedan dess har min samling macar bara ökat, men så har också mina extrajobb under mina 4år som högskolestudent. Nu när jag har ett välbetalt arbete har jag inte köpt någon mac alls.
Man tar sig råd om man prioriterar en dator före alkohol och äta ute några gånger i veckan.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-29 14:12
Ursprungligen av crust:

Du får en jättebra dator från Apple för under 10 000kr. Men visst, för samma pengar kan du få ännu mer prestanda från en PC-fabrikant, frågan är vad i helvete du ska med så mycket extra prestanda till, när ditt valda operativsystem ändå äter upp marginalen med råge.
Köp en Mac istället, släpp prestanda-kåtheten, i slutändan innebär det att du har en bättre och snabbare dator, tack vare att OS X är fruktansvärt mycket mer effektivt än vad Windows är.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 16:18
Ursprungligen av crust:

ja, folk som har råd med en ny mac anser jag tillhöra överklassen .

Visst kan det vara så att Macen tilltalar folk med lite mer pengar i plånboken men som många har sagt innan så är det nog prioritering. Nu har jag gått upp i lön ganska kraftigt de senaste åren (nästan tack vare mac kunnandet) men efter ett par års "mac'ande" så ser jag verkligen inte någon anledning att gå tillbaka till en windows miljö som jag växte upp med. Blir nästan förbannad när jag sätter mig vid en xp dator. Nu blir jag dock tvungen att sitta vid en xp maskin ett par timmar om dagen då programmet vi införskaffat är ett xp only program. Men skulle det funnits för OSX så hade det varit det givna köpet. Mac'arna idag är så stabila o välbyggda. Sagt det förrut och säger det igen. Man måste titta på Boxxtech ("pc") för att kunna jämnföra en mac med en pc. Dvs otroligt välbyggda pc/win maskiner. Pro segmentet bör väl kanske nämnas...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-29 21:06
Ursprungligen av crust:

ja, folk som har råd med en ny mac anser jag tillhöra överklassen eller helt enkelt fanatiker, liksom att bestämma sig att spara tills man har råd med en. eller hur gör ni?? tar lån eller?.

Härligt! Första gången någon kallar mig för överklass.

Jag kan hålla med till en viss del. Visst kan man stirra sig blind på kraft-pris ration. Men i mitt fall var det som störde mig mest att det inte gick att uppgradera grafikkortet, som var extremt underdimensionerat (de andra komponenterna var inte så kaxiga heller). Jag ville ha en kombination av arbetsdator och speldator med möjlighet att göra lite mer krävande uppgifter. Tyvärr så blir priset för en sådan PC betydligt lägre än för en liknande mac. Det faktum att operativsystemet var överlägset vägde tyvärr inte upp det förhållandet.

Sen kan jag tillägga att möjligheten att på grund av utbudet snabbt och väldigt billigt uppgradera t.ex. grafikkort eller processor eller liknande hårdvara hjälpte mig i mitt val.

P.S. Den var betydligt billigare än den billigaste iMacen men krossar den i specifikationen (då slapp jag köpa skärm till den eftersom jag redan hade en från min tid men Minin).

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 12:47

Vänta nu, hur mycket pengar lade du på den så-kallade "värsting-PCn"? Var detta innan bytet till Intel på Mac?

Det var efter bytet

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 12:50

Vore intressant om du kunde berätta hur mycket pengar du lade ned på den, och vad den hade för spec... men detta verkar vara affärshemligheter?

Grafikkort X1950 Pro PCI Express 256 mb
Minne 1 GB DDR2 PC 6400
HD 300 GB SATA2
Moderkort Nforce 550
Processor AM2 3800+
DVD-brännare
Chassi
Nätaggregat 530W

Pris: 7500 kr med frakt.

Jämfört mot billigaste iMac:
512 GB DDR2 (vilken hastighet vet jag inte)
1,83 GHz Intel Core Duo 2-processor
24x kombinationsenhet (DVD-ROM, CD-RW)
Intel GMA 950-grafik med 64 MB delat minne
AirPort Extreme

Pris med gratis frakt: 9695 kr.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-12 19:40
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Grafikkort X1950 Pro PCI Express 256 mb
Minne 1 GB DDR2 PC 6400
HD 300 GB SATA2
Moderkort Nforce 550
Processor AM2 3800+
DVD-brännare
Chassi
Nätaggregat 530W

Pris: 7500 kr med frakt.

Jämfört mot billigaste iMac:
512 GB DDR2 (vilken hastighet vet jag inte)
1,83 GHz Intel Core Duo 2-processor
24x kombinationsenhet (DVD-ROM, CD-RW)
Intel GMA 950-grafik med 64 MB delat minne
AirPort Extreme

Pris med gratis frakt: 9695 kr.

Processorn är ju totalt överlägsen i iMacen där.
Ingen skärm fick du med till PCn heller, samt att du faktiskt inte betalt för Windows, om du tänkt använda det.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-12 13:01

Av ren nyfikenhet, var denna PC en DELL, HP, eller nåt sånt, eller ett bygge?

Förövrigt ingår det ju inte någon skärm i PCn, men det spelar egentligen ingen roll då iMac inte går att köpa utan skärm.

Det är ett eget bygge, en paketlösning (t.ex. DELL) renderar i stort sett alltid i sämre kvalitet hos komponenterna. Det kan vara samma komponenter men betydligt sämre specs. Det är t.ex. ganska stor skillnad på de 1 GB RAM de säljer jämfört med de av samma typ men med andra specs man kan köpa själv. Näe som sagt, för mig var skärmen redan fixad. Det gjorde det hela ännu lite enklare. Men personligen skulle jag aldrig köpa en dator med inbyggd skärm med tanke på att man förmodligen kommer att vilja byta ut den i framtiden.

Men personligen skulle jag aldrig köpa en dator med inbyggd skärm med tanke på att man förmodligen kommer att vilja byta ut den i framtiden.

Brukar det inte vara tvärtom? Att datorn känns sliten och trött allt medans operativsystem och programmen/spelen man kör på den blir mer krävande, medans skärmen ju är ungefär samma som den var innan.

Jag har inte riktigt hajat det där med att man måste kunna uppgradera allt möjligt i sin dator. Känns inte som det är så ofta folk gör det ändå. Kanske till ett lite värre grafikkort, men inget jättekliv.
Till slut är det ändå annat än grafikkortet som är flaskhalsen så allt måste bytas ut samtidigt, dvs. man köper en helt ny dator...

• Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-13 01:26
Ursprungligen av star-affinity:

Brukar det inte vara tvärtom? Att datorn känns sliten och trött allt medans operativsystem och programmen/spelen man kör på den blir mer krävande, medans skärmen ju är ungefär samma som den var innan.

Tror nog att det var precis det som lepra_macintosh menade, att man vill byta ut datorn tidigare än skärmen. Jag ångrar att jag köpte en iMac G5 20" av just den anledningen.

Ursprungligen av sll:

Tror nog att det var precis det som lepra_macintosh menade, att man vill byta ut datorn tidigare än skärmen. Jag ångrar att jag köpte en iMac G5 20" av just den anledningen.

Aha, ett syftningsfel!

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-12 13:19

Verkar vara ett bygge.
Då ingår inte operativsystem heller (Win XP?) ca 2500 kr för Home och ca 3700 kr för Pro (om man vill vara ärlig).

Ursprungligen av zMac:

Verkar vara ett bygge.
Då ingår inte operativsystem heller (Win XP?) ca 2500 kr för Home och ca 3700 kr för Pro (om man vill vara ärlig).

XP Home OEM 800kr, XP Pro Vista Pro OEM 1380kr (ska du logga in mot server?)
Vista Home Premium OEM 1080 kr - annars var det rätt

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 10:56
Ursprungligen av Macce65:

XP Home OEM 800kr, XP Pro Vista Pro OEM 1380kr (ska du logga in mot server?)
Vista Home Premium OEM 1080 kr - annars var det rätt

Det är ju inte tänkt att du som hemmapulare ska köpa en OEM-licens. Den är till för att levereras med en "färdigbyggd" PC, typ DELL, HP mm. Även om det går att komma runt detta genom att bundla OEM-licensen med någon annan form av hårdvara så har licensen några begärningar. Tex så ingår ingen support.

Ursprungligen av rhesus:

Det är ju inte tänkt att du som hemmapulare ska köpa en OEM-licens. Den är till för att levereras med en "färdigbyggd" PC, typ DELL, HP mm. Även om det går att komma runt detta genom att bundla OEM-licensen med någon annan form av hårdvara så har licensen några begärningar. Tex så ingår ingen support.

Och vem behöver support? Jag har haft dator i 20 år och aldrig använt mig av support. Jag känner inte heller någon som använt sig av support...jag tror inte heller att support kommer att vara ett alternativ i framtiden heller för mig eller någon jag känner.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 09:18

Och vem behöver support? Jag har haft dator i 20 år och aldrig använt mig av support. Jag känner inte heller någon som använt sig av support...jag tror inte heller att support kommer att vara ett alternativ i framtiden heller för mig eller någon jag känner.

Det där var så dumt så jag undrar om det är värt att kommentera. Naturligtvis finns det massor av människor som behöver support. Varför tror du att det är sådana telefonköer till företagens supportcenter? Varför tror du att forum som 99mac existerar?

Du kan ju inte utifrån det faktum att du själv och dina l33t h4xx0r-polare inte behöver support dra slutsatsen att ingen annan behöver det....

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 10:36
Ursprungligen av rhesus:

Det där var så dumt så jag undrar om det är värt att kommentera. Naturligtvis finns det massor av människor som behöver support. Varför tror du att det är sådana telefonköer till företagens supportcenter? Varför tror du att forum som 99mac existerar?

Du kan ju inte utifrån det faktum att du själv och dina l33t h4xx0r-polare inte behöver support dra slutsatsen att ingen annan behöver det....

Instämmer! Felet med åtskilliga Support är att de utgår ifrån att vi är korkade och det är en del av förklaringen till varför forum som det här behövs. Ringer du till en Support så kan du mycket väl få frågan om din dator är påslagen? Det skulle vara intressant att få veta hur mycket pengar Supporten gör? Behovet av support är gigantiskt skulle jag vilja hävda.

Ursprungligen av rhesus:

Nog vet jag att det finns folk som behöver support, poängen är att det är inte ett avgörande argument för att man ska skippa köpa egen-byggd PC och missa den, som ju faktiskt var det argument du lade fram. Behöver man support så har man förmodligen inte byggt sin egen dator, så jag förstår inte poängen med argumentet överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. De som söker sig till support är nog de som köpt en överprisdator i någon form av paketlösning. Det är inte det denna tråd behandlar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 22:55

Nog vet jag att det finns folk som behöver support,

Det var inte vad du sa. Om man ändrar sina argument i efterhand (för att inte verka dum?) så bli diskussionen väldigt konstig.

Ursprungligen av mendezzz:

Menar du att det är för att Apples support inte räcker till?

Nej, jag menar att det är för att folk i allmänhet behöver support.

Ursprungligen av rhesus:

Varför tror du att forum som 99mac existerar?

Jag har märkt av att vänner och släktingar vare sig det gäller Apple eller MS oftast ringer mig eller någon annan "datorkunnig" istället för företagens support, när jag tänkter efter har jag nog aldrig hört någon ringa till MS eller Apples support, och då paratar vi inte H4kzzor-människor.

Senast redigerat 2007-02-14 12:58
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 13:03
Ursprungligen av mendezzz:

Inte 100% men till en stor del. Jag har aldrig kontaktat dom. Det räckte med mina föräldrars Dell Hem-PC. Att jag inte behövt ringa är att min kontakt med Apple började vid Lunds Universitet och där fanns och finns det en användargrupp. Dessutom fanns/finns det en Apple affär i Lund med vänlig och ytterst trevlig och hjälpsam personal. Det hände att jag stoppade in Macen i bilen och rullade ner från Helsingkrona Nation.:)

Bevaka tråden