Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datum ändras på PM G4 2x1,42 Ghz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PM G4 2x1,42 Ghz. Ibland när datorn slås på är det år 1970 och systemet varnar för att datumet är inställt på ett årtal före 2001. Detta har hänt då och då. Lite oftare de senaste dagarna. Bytte batteri för ett år sedan. Det hände dock även en kort tid efter detta, även om datorn fungerat långa tider utan problem. Häromdagen säger sonen att datorn bara stängdes av av sig självt. Detta har aldrig hänt tidigare.

Vad tror ni? Hur felsöka?

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-13 00:25

Testa ett till batteri byte alt. kolla om det finns kvar kräm i batteriet - annars kan det vara någon slags hårdvara som är trasig - t.ex. logikkortet. Ett sådant hårdvarufel kan t.ex. uppstå vid överspänningar i elnätet.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 00:40

Låter som batteriet är slut.

Kan även vara ett porrsurfarvirus. Hände mig en gång.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 11:41
Ursprungligen av Alejandro:

Kan även vara ett porrsurfarvirus. Hände mig en gång.

För det finns så många allmäna virus för macar? Nä du.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 18:02

Har nästan samma problem på min mac pro, varje gång jag återvänder till Os x efter windows så har systemklockan hoppat fram en timme. Kan lätt bli lite jobbigt då man börjar dyka upp på möten en timme före utsatt tid :).

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-22 14:12

Samma här, använder mac book, boot camp, windows. Klockan går ALLTID exakt en timme fel på OS X efter att jag använt windows, otroligt störande.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-22 14:21

Era problem är inte samma som trådskaparens. Era problem har med hårdvaruklockans inställningar. Windows ändrar systemklockan till GMT+1 antagligen, medan OS X låter systemklockan vara GMT och sedan lägger på +1 för att visa GMT+1.

Jag har en PM G4 1,42 också och har råkat ut för det några gånger. Batteri har jag aldrig bytt men det är inte det som är problemet. Det hände även när burken var hyfsat ny.
Enda sambandet jag kunnat tro mig se är att det inträffat efter vissa systemuppdateringar men det är tveksamt om det är det.
Får väl vara glad att klockan fixar till sig per automatik efter en stund när den synkar mot nätet.

Nä, felet ligger någonstans i systeminställningarna - klockinställningarna får tuppjuck helt enkelt. (?)

Kan tillägga att det hänt med min iBook G4 800 också ensataka tillfällen.
Störande, javisst. Är det ett Tigerproblem? I dunno...

Reparera skivbehörigheter eller kör DiskWarrior är mitt fumliga tips...

1
Bevaka tråden